بازار سهام

چرخش نقدینگی در گروه‌ها

آینده نگر بازار

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۹۵ واحدی (۲۲/ ۰ درصدی) همراه شد. رشد اخیر قیمت نفت و روند صعودی قیمت فلزات اساسی شاخص کالایی بلومبرگ را به بالاترین سطح از مارس رساند. مس وارد کانال ۶۹۰۰ دلاری، روی در کانال ۳۲۰۰ دلاری و قیمت آلومینیوم بالاتر از ۲۲۰۰ دلار قرار گرفت. همچنان رشد شاخص دلار و تردید نسبت به پایداری تقاضای چین عامل ریسک قیمت‌های جهانی است. در روزهای اخیر حرکت نقدینگی ابتدا به پالایشی‌ها، با وجود تردید نسبت به نرخ‌گذاری پالایش و پخش و چشم‌انداز مبهم قیمت نفت را رقم زد. سپس نقدینگی وارد خودرویی‌ها (که در کف تکنیکال نوسان داشتند) شد. با وجود عرضه سنگین حقوقی‌ها در روزهای ابتدایی و حضور حقیقی‌ها در سمت خرید، اما تداوم رشد خودرویی‌ها، روز گذشته تغییر مالکیت ۷ میلیارد تومانی در دو نماد اصلی «خودرو» و «خساپا» را به نفع حقوقی‌ها رقم زد.

 

بازار ارز

حرکت دلار نزدیک سقف

آینده نگر بازار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 4 تومانی به نرخ 4062 تومان معامله شد. افزایش قابل توجه تقاضا در حجم‌های بالا عامل حمایت از دلار شد. افزایش نرخ حواله درهم تا سطح 1114 تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم نیز از دلار حمایت کرد. با وجود افزایش تقاضا در حجم‌های بالا و افزایش تقاضای سفته‌بازی اما عرضه سنگین از سوی صرافی بانک‌ها مانع از رشد قابل توجه نرخ دلار شد. همچنان چشم‌انداز رشد تقاضای ارز مسافرتی با نزدیک شدن به اربعین، رشد تقاضای محافظه‌کارانه با مهلت کنگره برای بررسی موضع آمریکا نسبت به برجام و چشم‌انداز رشد تقاضای ارز تجاری برای تسویه حساب شرکت‌های بین‌المللی از دلار حمایت می‌کنند. اما با وجود بزرگ‌ شدن کسری تراز تجاری در شهریور، در مهر کاهش کسری تراز تجاری (تا 56 میلیون دلار) به تقویت سمت عرضه ارز اشاره دارد.

 

بازار سکه

اهرم دلار برای سکه

آینده نگر بازار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 4 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 319 هزار تومان معامله شد. پس از افت 35 دلاری اونس طلا در 3 هفته اخیر، در شرایط کنونی شاهد روند کم‌نوسان اونس طلا در سطح 1270 دلاری هستیم. همچنان آمار اشتغال آمریکا، نتیجه نشست فدرال رزرو و نتیجه نشست بانک مرکزی انگلیس عوامل اثرگذار بر اونس طلا هستند. در بازار ارز نیز با وجود افت اندک نرخ دلار از سقف ۴۰۷۰ تومانی (روز یکشنبه) اما همچنان چشم‌انداز رشد تقاضا از دلار حمایت می‌کند. با وجود تقویت سمت عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، رشد تقاضا احتمال حمایت سطح ۴۰۵۰ تومانی را در روزهای آتی در مقابل دلار تقویت کرده است. تردیدها نسبت به بازارهای اثرگذار حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را پایین‌تر از ۱۰۰ هزار تومان حفظ کرده است.

 

بازار طلای جهانی

شرایط انتظاری در بازار طلا

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1273 دلار معامله شد و افت 7/ 0 درصدی را در اکتبر ثبت کرد. نوسان اندک شاخص دلار حرکت طلا در کانال 1270 دلاری را تداوم بخشید. رشد اشتغال بخش خصوصی آمریکا بیش از پیش‌بینی‌ها پیش از انتشار گزارش رسمی تا حدی از شاخص دلار حمایت کرد. با این وجود شرایط احتیاطی در کنار رشد تقاضای محافظه‌کارانه با حمله تروریستی نیوریورک نوسان اندک اونس طلا را رقم زد. شرایط انتظاری پیش از اعلام نتیجه نشست دوروزه فدرال رزرو و همچنین انتظار برای مشخص شدن وضعیت نهایی پیشنهاد کاهش مالیات ترامپ و نتیجه نشست بانک مرکزی انگلیس روز پنج‌شنبه هم با احتمال افزایش نرخ بهره عوامل تقویت احتیاط هستند. رشد تقاضای فیزیکی از سوی چین نیز از طلا حمایت کرد. با وجود احتمال افزایش نرخ بهره در دسامبر، این عامل  تا حدی در طلا پیش‌خور شده است.

 

بازار اوراق مسکن

تشدید نوسانات «تسه»ها

آینده نگر بازار

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 94 (تسه9412) با رشد 3/ 2 درصدی به قیمت 76 هزار و 448 تومان معامله شدند. پس از روند نزولی قیمت اوراق تسهیلات مسکن از ابتدای آبان و رسیدن به کف 73 هزار تومان (کمترین قیمت از 6 خرداد) در روزهای اخیر شاهد تشدید نوسانات قیمت «تسه»ها هستیم. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی در سطح 7/ 21 درصد قرار گرفته است. در مهر ماه شاهد رشد 4/ 34 درصدی تعداد معاملات مسکن نسبت به مهر سال گذشته بودیم. در ماه‌های اخیر افزایش تقاضای مسکن به‌ویژه از سوی «خانه‌اولی»ها با ارائه وام صندوق یکم بانک مسکن در کنار رشد تقاضای از سوی بافت فرسوده، چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود را تقویت کرده است. اما همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان رشد غیرتورمی مسکن را ( ۷/ ۸ درصدی) رقم زده است.

 

بازار نفت

تداوم صعود نفت

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 9/ 54 دلار معامله شد و رشد 2/ 5 درصدی WTI در اکتبر رقم خورد. چشم‌انداز تمدید توافق اوپک و غیراوپک تا پایان سال 2018 و تخمین‌ها از کاهش تولیدات اوپک در اکتبر برنت را در بالاترین سطح از جولای 2015، سطح 53/ 61 دلار قرار داد. تولیدات اوپک در ماه اکتبر ۸۰ هزار بشکه در روز کاهش نسبت به سپتامبر را نشان داد و به ۷۸/ ۳۲ میلیون بشکه در روز رسید؛ بنابراین در اکتبر تعهد ۹۲ درصدی نسبت به تعهد ۸۶درصدی به توافق در سپتامبر رقم خورد. علاوه بر این تداوم تنش‌ها میان دولت مرکزی عراق و کردستان تا حدی از قیمت نفت حمایت می‌کند. با وجود پیش‌بینی کارشناسان از کاهش ۳/ ۱ میلیون بشکه اما موسسه نفت آمریکا افت ۰۹/ ۵ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری را پیش‌تر از گزارش رسمی اعلام کرد.