به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهوری، اسحاق جهانگیری در مراسم گشایش دوازدهمین کنفرانس ملی اقتصاد کشاورزی ایران که به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت: فرصت‌های طلایی ایران در حال سپری شدن است و ما در ۲۰ سال نخست قرن ۱۵ هجری شمسی که سال‌هایی تعیین‌کننده است باید تلاش کنیم ایران مسیر توسعه را با شتاب طی و فاصله خود را با رقبای منطقه‌ای جبران کند و به جایگاه واقعی خود برسد.

وی با تبیین فرصت‌های طلایی پیش روی کشور افزود: فرصت نخست استفاده از ذخایر عظیم نفت، گاز و منابع معدنی است. امروز با توجه به سیاستگذاری‌هایی که در سطح بین‌المللی درباره گازهای گلخانه‌ای در حال اجراست پیش‌بینی می‌کنیم در ۲۰ سال آینده به نقطه‌ای برسیم که محدودیت‌ها برای استفاده از انرژی، نفت و گاز بیشتر شود و ایجاد گازهای گلخانه‌ای مشمول تحریم‌ها و مجازات‌های بین‌المللی شود، در این مقطع باید تلاش کنیم این ذخایر به ثروت و ظرفیت برای توسعه کشور تبدیل شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری تصریح کرد: در چهل سال گذشته به دلایل مختلف نتوانسته‌ایم به جایگاه خود در بازار انرژی دست یابیم. در مقاطعی ایران ۱۰ درصد تولید نفت جهان را در اختیار داشته، اما امروز از ۱۰۰ میلیون بشکه تولید نفت حدود ۴ میلیون در شرایط غیرتحریمی می‌تواند نفت تولید کند، همچنین ایران می‌تواند با برنامه‌ریزی بیش از ۷ تا ۱۰ میلیون بشکه نفت تولید کند. این یک ضرورت است و هرکس مانع آن شود می‌خواهد ایران را از سرمایه خدادادی خود محروم کند. ایران که به دلیل تحریم‌های آمریکا از سال ۲۰۱۸ با کاهش شدید صادرات و تولید روبه‌رو بوده است، در حدود یک سال گذشته به‌خصوص پس از تغییر دولت در آمریکا تولید و فروش طلای سیاه را افزایش داده است. با این حال به نظر می‌رسد در یکی، دو ماه گذشته این روند به دلیل افت تقاضای چین به عنوان خریدار اصلی نفت ایران، با نزول همراه بوده است.

نتایج نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در ماه مه تحت‌تاثیر تسهیل محدودیت عرضه این گروه افزایش یافت اما کاهش صادرات ایران و کاهش ناخواسته تولید اعضای آفریقایی، رشد تولید این گروه را محدود کرد.

به گزارش «ایسنا» نظرسنجی رویترز نشان داد اوپک که متشکل از ۱۳ کشور عضو است، در ماه مه ۵۲/ ۲۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۲۸۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با آوریل افزایش داشت. تولید نفت این گروه از ژوئن سال ۲۰۲۰ هر ماه به‌جز فوریه افزایش داشته است.

اوپک و متحدانش با امیدواری به احیای تقاضای جهانی برای نفت تصمیم گرفتند از اول ماه مه بخشی از محدودیت عرضه خود را که از ماه مه سال ۲۰۲۰ به اجرا گذاشته‌اند، تسهیل کنند. وزیران اوپک پلاس امروز دیدار می‌کنند و نمایندگان این گروه انتظار دارند برنامه فعلی برای افزایش تولید ادامه پیدا کند.

به گفته اوژن واینبرگ از کامرز بانک به نظر می‌رسد بازار نفت در آستانه دیدار روز سه‌شنبه وزیران اوپک پلاس در وضعیت خوبی قرار دارد. با وجود محدودیت‌های رفت و آمد که همچنان وجود دارند، تقاضا برای نفت در سراسر جهان رو به بهبود است.

طبق توافق اوپک پلاس، تولید اوپک اجازه یافت ۲۷۷ هزار بشکه در روز در ماه مه نسبت به آوریل افزایش پیدا کند. عربستان سعودی هم متعهد شد کاهش تولید داوطلبانه‌ای که در فوریه، مارس و آوریل انجام داده بود را به صورت تدریجی خاتمه دهد و در مه ۲۵۰ هزار بشکه در روز به تولیدش اضافه کند.

طبق نظرسنجی رویترز اما کاهش تولید در کشورهای دیگر افزایش تولید عربستان سعودی را تحت‌الشعاع قرار داد و افزایش تولید اوپک در ماه مه کمتر از حد انتظار شد. این گروه همچنان کمتر از سقف مجاز تحت توافق محدودیت عرضه، نفت تولید می‌کند.

نرخ پایبندی اوپک به توافق محدودیت عرضه در ماه مه ۱۲۲ درصد در مقایسه با ۱۲۳ درصد در آوریل بود.

بزرگ‌ترین افزایش تولید در میان اعضای اوپک در ماه مه مربوط به عربستان سعودی بود که تولیدش را ۳۴۰ هزار بشکه در روز افزایش داد. عراق که دومین عضو بزرگ اوپک است در ماه مه نفت بیشتری تولید کرد و ۷۰ هزار بشکه در روز به تولیدش افزود و از سهمیه‌اش فراتر رفت.

لیبی که از مشارکت در محدودیت عرضه معاف شده است پس از لغو وضعیت اضطراری برای بارگیری نفت از یکی از بنادر این کشور، تولیدش را در ماه مه افزایش داد. اما کاهش تولید در کشورهای دیگر افزایش تولید اوپک را محدود کرد. بزرگ‌ترین کاهش تولید مربوط به نیجریه بود که صادراتش در شماری از پایانه‌های این کشور کاهش یافت. تولید آنگولا هم کاهش داشت.  ایران که از سه ماه چهارم سال ۲۰۲۰ با وجود تحریم‌های آمریکا صادراتش را افزایش داده است در ماه مه به دلیل تقاضای کمتر چین، نفت کمتری صادر کرد.

نظرسنجی رویترز با هدف رصد عرضه نفت به بازار انجام می‌شود و بر مبنای آمار کشتیرانی فراهم شده از سوی منابع خارجی، آمار رفینیتیو آیکان، اطلاعات شرکت‌های رصد نفتکش‌ها مانند پترولجستیک و کپلر و اطلاعات فراهم شده از سوی منابع داخلی شرکت‌ها، اوپک و شرکت‌های مشاوره انرژی است.