پیش‌بینی روند قیمت نفت

آقای قربان فکر می‌کنید سرنوشت نشست اوپک پلاس چه خواهد شد؟

پیش‌بینی در این مورد سخت است اما فکر می‌کنم آمریکا برای ادامه کاهش تولید و تعدیل قیمت نفت به عربستان فشار آورده است. البته این حدس من است و شواهد قطعی برای آن ندارم. در همین راستا در بازار آتی هم شاهد انتظار سرمایه‌گذاران از موفقیت این نشست هستیم. به نظر می‌رسد عربستان به دلیل فشار آمریکا یا به‌طور مستقل سیاست فشار بر تولیدکننده‌های با هزینه تولید بالا را کنار گذاشته است. در این میان، تا وقتی عربستان برای این موضوع مصمم باشد، عراق مانعی برای موفقیت نشست نخواهد بود.

چه پیش‌بینی از روند قیمت نفت دارید؟

ببینید اینکه قیمت نفت به روند صعودی خود ادامه دهد وابسته به سطح شیوع کرونا است. علاوه بر این ساخت واکسن نیز می‌تواند آینده‌ای روشن از اقتصاد جهانی را پیش روی فعالان نفت بگذارد. این عوامل تا حدود زیادی تعیین‌کننده روند قیمتی نفت خواهند بود. همان‌طور که گفتم حس بازار نسبت به نشست اوپک پلاس نیز مثبت است.

در مورد گفته الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه مبنی بر ایجاد کمبود عرضه به میزان ۳ تا ۵ میلیون بشکه در روز در ماه جولای چه نظری دارید؟

بله این اتفاق ممکن است چراکه پیش‌بینی ما این بود که نفت در اواخر سال جاری میلادی به ۴۰ دلار برسد اما بازدهی فراتر از انتظارها بوده است. پیشی گرفتن تقاضا از عرضه در ماه‌های پیش رو محتمل است.

آیا رالی قیمت نفت می‌تواند تاثیر عمده‌ای بر صنعت نفت ایران بگذارد؟

نفت ایران هم از موضع کرونا تحت تاثیر است که تقاضا را در بازار خفه کرده است و هم از جانب تحریم‌های آمریکا که مانع صادرات نفت ایران و مبادله پول شده است. تاکنون هیچ یک از این موضوعات حل نشده که منجر به تحولی عمیق در این خصوص شود. بنابراین نفت زیادی صادر نمی‌شود که بخواهد با بالا رفتن قیمت سود زیادی به کشور برساند.

در مورد بنزین چطور؟

ظرفیت صادرات بنزین به مراتب از نفت خام پایین‌تر است و پالایشگاه‌های ایرانی که اغلب قدیمی‌اند طوری طراحی شده‌اند که فقط ۱۵ تا ۲۰ درصد نفت را می‌توانند به بنزین تبدیل کنند. در آمریکا که پالایشگاه‌های مدرنی در اختیار دارد این درصد به بالای ۳۰ نیز می‌رسد. البته موضوع برای میعانات گازی متفاوت است. میعانات گازی به جهت سبک بودن می‌توانند بنزین بیشتری تولید کنند.