به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، سقوط قیمت نفت در بحبوحه نگرانی در مورد جنگ بین روسیه و عربستان و ضربه ویروس کرونا به بازارهای سهام، بزرگ‌ترین اقتصاد آفریقا را در شرایطی مخاطره‌آمیز قرار داده است.

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد از نزدیک با مقامات نیجریه برای بررسی آسیب‌های وارده در نتیجه کاهش قیمت نفت همکاری خواهد کرد.

بازار سهام نیجریه روز پنج‌شنبه برای پنجمین روز متوالی سقوط کرد و به پایین‌ترین حد طی چهار سال گذشته رسید.

درحالی‌که قیمت پایین نفت بدون شک پیامدهای ناگواری برای اقتصاد نیجریه دارد ولی وابستگی این کشور به صادرات نفت به اندازه آنگولا، دیگر کشور آفریقایی، نیست. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند آنگولا ضربه سختی از سقوط قیمت نفت بخورد.

نگرانی اصلی برای اقتصاددان‌ها نرخ تبادل نایرا، واحد پول نیجریه است. حتی قبل از شکست مذاکرات اوپک و متحدانش برای رسیدن به یک قرارداد، ارزش واحد پول این کشور رو به کاهش بود.

پیش‌بینی می‌شود ارزش نایرا در پایان سال میلادی جاری ۸درصد پایین‌تر آمده و به ۴۰۰ در برابر هر دلار برسد. در نیجریه ارز ضعیف‌تر باعث تقویت رقابت‌پذیری آن نمی‌شود چون این کشور صادرات غیرنفتی چندانی ندارد.

مجلس نیجریه اخیرا به رئیس‌جمهور آن اجازه داده تقاضای ۷/ ۲۲ میلیارد دلار وام خارجی کند ولی درحالی‌که معمولا انتظار می‌رود بدهی خارجی از ذخایر پشتیبانی کند، کاهش جهانی قیمت نفت این اجازه را نخواهد داد.

اگر میانگین قیمت نفت‌خام برنت در ادامه سال‌جاری میلادی ۴۰ دلار در هر بشکه باشد درآمد صادرات نیجریه ۱۴ میلیارد دلار کاهش می‌یابد. این پیش‌بینی تا حدی محافظه‌کارانه است چون تاثیر منفی کاهش قیمت نفت بر صادرات غیرنفتی لحاظ نشده است.