او می‌گوید، درست نیست زمانی که آمریکا با پول مالیات‌دهندگان خود از اروپا حمایت می‌کند، اروپا میلیارد میلیارد دلار پول را به جیب روس‌ها بریزد و بیش از پیش به مسکو وابسته شود. اینکه خط لوله نورد استریم‌۲ وابستگی اروپا را به گاز روسیه افزایش می‌دهد، یک حقیقت ژئوپلیتیک است. اما شاید اگر ترامپ قدری صبر کند، اروپا بر اساس اصول واقعی بازار به گازشیل آمریکا روی آورده و وابستگی خود را به روسیه کاهش دهد. چراکه افزایش تنوع سبد تامین انرژی موضوعی نیست که از چشم سیاستمداران اروپایی پنهان بماند.

  مزایای زیرساختی اروپا برای خرید ال‌ان‌جی

البته هزینه انتقال گاز با کشتی و از طریق دریا بسیار بیشتر از خط لوله است و شاید این مهم‌ترین‌ عامل تمایل اروپا برای خرید گاز از روسیه تا حال حاضر بوده است. اما در قیمت‌های امروزی و فاصله قیمت محصول گازپروم روسیه و ال‌ان‌جی آمریکا، هزینه واردات اتحادیه اروپا از ال‌ان‌جی آمریکا نسبت به خرید گاز از روسیه با استفاده از خط لوله نورد استریم یک و طرح دوم این خط لوله، تنها ۵درصد در سال یا معادل سرانه ۲۰ دلار افزایش خواهد یافت. این فاصله قیمت اندک با توجه به مزایای بسیار ژئوپلیتیک که این اقدام به دنبال دارد، می‌تواند اروپا را به خرید گاز آمریکا راضی کند.  از طرفی اروپا برای واردات ال‌ان‌جی، نیاز به هزینه اضافه برای ساخت ترمینال‌های تبدیل گاز مایع به گاز طبیعی ندارد، چراکه در حال حاضر اتحادیه اروپا دارای ۲۴ ترمینال ال‌ان‌جی است که در حال فعالیت هستند، اما تنها از یک‌چهارم ظرفیت آنها استفاده می‌شود. بهره‌برداری کامل از این ترمینال‌ها می‌تواند ظرفیت واردات ال‌ان‌جی اروپا را به اندازه تمام ظرفیت انتقال گاز خط‌لوله نورد استریم۲ افزایش دهد.

  تحولات بازار ال‌ان‌جی با شیل آمریکا

در واقع افزایش تولید گاز آمریکا، ال‌ان‌جی را از یک منبع انرژی گران و متمرکز به زیر‌ساخت‌ها به یک منبع انرژی نسبتا ارزان و قابل معامله تبدیل کرده است. قیمت ال‌ان‌جی در حال حاضر تقریبا نصف قیمت این کالا در متوسط یک دهه گذشته است.

براساس گزارش فایننشال‌تایمز، اولین نشانه‌ اینکه ال‌ان‌جی وارد عصر جدیدی شده است، در ماه مارس گذشته نمایان شد. یعنی زمانی که برای اولین‌بار یک محموله ال‌ان‌جی که به یک خریدار خاص به فروش رسیده بود، در میانه راه تغییر مسیر داد و به خریدار دوم عرضه شد. این درست ویژگی یک بازار کالایی بالغ و کامل است، یعنی بازاری مبتنی بر عرضه و تقاضا. این محموله از یکی از ترمینال‌های ال‌ان‌جی آمریکا در مریلند به مقصد آسیا به راه افتاد، اما در میانه مسیر تغییر مسیر داد و در یکی از سواحل بریتانیا تخلیه شد، این اتفاق به دنبال افزایش تقاضا و قیمت ال‌ان‌جی در بازار اروپا رخ داد.

هرچند در حال‌حاضر ما همچنان در اولین روزهای تبدیل شدن بازار ال‌ان‌جی به بازاری رقابتی هستیم، اما پیش‌بینی می‌شود در دهه آینده، بازار ال‌ان‌جی بیش از آن چیزی که در ۵۰ سال گذشته رشد داشته است، توسعه خواهد یافت. به‌طور مثال بر اساس یک برآورد، میزان تک‌محموله‌های نقدی در چند سال‌های آینده به حدود ۵هزار عدد در سال افزایش خواهد یافت.  بازاری شدن ال‌ان‌جی از انقلاب گاز شیل در آمریکا نشات می‌گیرد. در حال‌حاضر ایالات‌متحده آمریکا دارای بیشترین و سریع‌ترین رشد تولید گاز طبیعی است. از این رو بعید به نظر می‌رسد بازار داخلی این کشور بتواند تمام این خروجی را جذب کند. در واقع در حال‌حاضر در برخی میادین آمریکا، گاز شیل با قیمت منفی تولید می‌شود، یعنی غالب هزینه تولید در هزینه اولیه آن قرار دارد. فایننشال‌تایمز بر این باور است که این یک ویژگی منحصر‌به‌فرد و یک مزیت بزرگ به گاز آمریکا می‌دهد تا هزینه تولید ال‌ان‌جی خود را پایین بیاورد. به‌خصوص اینکه تولیدکنندگان گاز شیل در آمریکا محدود نیستند و هزاران شرکت در تولید گاز شیل در این کشور فعال هستند، این به معنای قیمت‌گذاری مبتنی بر رقابت در بازار آمریکا است.

  کاهش انحصار عرضه روسیه در بازار

تا همین امروز خاورمیانه و روسیه تنها گزینه‌های اروپا برای واردات گاز بود و هیچ انگیزه یا ظرفیتی در جای دیگر جهان برای ایجاد یک بازار رقابتی گاز برای اروپا وجود نداشت. اما امروز به یمن ال‌ان‌جی آمریکا، یک تامین‌کننده مهم و قابل‌اتکا برای نیاز گازی  اروپا ایجاد شده است.

البته بازار ال‌ان‌جی شاهد بازیگران جدیدی نیست هست، به زودی محصولات کانادایی راهی بازار خواهند شد. از سوی دیگر در غرب استرالیا پروژه غول‌پیکری به ارزش ۵۰ میلیارد دلار در حال تکمیل است که می‌تواند به توسعه بازار ال‌ان‌جی کمک کند. با این حال ظرفیت صادراتی ال‌ان‌جی آمریکا بسیار بیشتر است. در حال‌حاضر ظرفیت صادرات ال‌ان‌جی آمریکا با در نظر گرفتن دو پروژه در دست ساخت، نزدیک به ۵۰ درصد بیشتر از پروژه غول‌پیکر استرالیا است. با این حال تمام این پروژ‌ها و رویاپردازی‌های شرکت‌های گازی آمریکایی نیست، آنها در حال‌حاضر برنامه دارند که ظرفیت صادرات ال‌ان‌جی آمریکا را سه برابر کنند و حتی این امکان وجود دارد که ظرفیت صادراتی این کشور به ۶برابر ظرفیت کنونی برسد. فایننشال‌تایمز می‌نویسد در صورتی که آمریکا موفق به اجرایی کردن این طرح‎‌ها شود، تحولی بزرگ در بازار ال‌ان‌جی جهان رخ خواهد داد.

به یقین اروپا بزرگ‌ترین برنده چنین تحولی خواهد بود، چراکه این کشور همچنان با رشد تقاضای گاز مواجه است. تولید گاز از دریای شمال رو به افول است و خلأ ایجاد شده در عرضه را خط‌لوله نورد‌استریم می‌تواند پر کند. اما از سوی دیگر اروپا در حال توسعه منابع انرژی‌های تجدیدپذیر خود اعم از خورشید و باد نیز است و برای اطمینان از دسترسی پایدار و ۲۴ ساعته به برق ضمن استفاده از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر، نیازمند نیروگاه‌های خوراک گاز است. بنابراین زمانی که رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، ژان کلود یونکر اخیرا اعلام کرد که اروپا به خرید ال‌ان‌جی از آمریکا در قیمت‌های منصفانه پایبند است، در واقع یک واقعیت از بازار آزاد مبتنی بر فروشنده و خریدار را بیان کرد.  فایننشال‌تایمز در انتها می‌نویسد: «همان طور که مایکل پورتر، اقتصاددان معروف هاروارد اعلام می‌کند، فروشندگان می‌توانند کالاهای منحصر‌به‌فردی را به خریداران پیشنهاد کنند که ارزشی فراتر از قیمت پایه آن کالا به همراه داشته باشد. ال‌ان‌جی آمریکا نیز تنوع منبع انرژی، امنیت عرضه و انعطاف‌پذیری را برای اروپا به ارمغان می‌آورد و این ویژگی‌ها از ال‌ان‌جی آمریکا محصولی منحصر‌به‌فرد و ارزشمند برای اروپا به‌وجود می‌آورد.»