حسین کاظم‌پور‌اردبیلی، نماینده ایران در هیات عامل اوپک در الجزیره افزود: تقاضای جهانی برای نفت در صورت اصرار بر کاهش صادرات نفت ایران در اثر تحریم آمریکا همچنان ادامه خواهد داشت، اما سوال اینجاست که چه کسانی می‌توانند وارد بازار شوند و این کمبود عرضه احتمالی را جبران کنند. وی تاکید کرد: برخی طرف‌ها مانند عربستان ادعا می‌کنند، ظرفیت مازاد دارند، اما ما تاکنون شاهد عرضه از محل افزایش تولید و ظرفیت مازاد آنها نبوده‌ایم. عربستان ممکن است میزانی از ظرفیت مازاد و مقداری از ذخایر قبلی را وارد بازار کند و ممکن است در ماه‌های آینده در فصل زمستان به دلیل کاهش مصرف داخلی تا حدودی این امکان را داشته باشند، اما به هر حال به تنهایی نمی‌تواند جایگزین نفت ایران شود و در نتیجه برای همراهی با رئیس‌جمهوری آمریکا باید طرف‌های دیگری هم که امکان استفاده از ظرفیت مازاد را دارند، به میدان بیایند.

وی افزود: روسیه اکنون ذخایر مازاد دارد، قبلا ۳۰۰ هزار بشکه از تولید خود کم کرده بود و اکنون حدود ۲۶۵هزار بشکه در روز آن را به بازار بازگردانده است، تصور می‌کنم مقادیر زیادی نفت در روسیه نمانده باشد تا به‌عنوان ظرفیت مازاد عرضه شود. می‌دانیم در برخی مناطق شمال مانند سیبری در زمستان بخشی از تولید کم می‌شود، همه اینها در واقع در یک تست قرار دارد. کاظم‌پور‌اردبیلی درباره دستور کار نشست الجزیره و حضور ایران در آن گفت: ما عضو کمیته نظارت بر بازار نیستیم، این کمیته ۶ عضو دارد، اما حضور ما در آن مطابق مقررات آزاد است و البته ما حق رای نداریم، اما برای جلوگیری از اقداماتی که ممکن است علیه ما به کار برده شود، حضور داشتیم، بقیه کشورها جدا از ۶ کشور عضو که اینجا حضور یافته‌اند، به خاطر سالگرد توافق سال ۲۰۱۶ است نه اینکه دستور جلسه خیلی خاص له یا علیه ایران باشد.

ترامپ ناچار است انعطاف به خرج دهد

نماینده ایران در هیات عامل اوپک گفت: ما فکر می‌کنیم مجموع تولیدکنندگان هم نمی‌توانند این مقدار تولید را که دونالد ترامپ ادعا می‌کند، جایگزین کنند. به همین دلیل ترامپ ناچار است درخصوص خریداران نفت ایران مقداری انعطاف به خرج دهد زیرا بقیه تامین‌کنندگان نفت عملا نمی‌توانند جایگزین نفت ایران شوند و در نتیجه احتمالا این باعث افزایش قیمت خواهد شد و به همین دلیل آمریکایی‌ها ممکن است به کشورهای مختلف مجوز خرید نفت از ایران را بدهند. مثلا دولت ترامپ ناچار است حدود ۵/ ۱ یا ۲/ ۱ میلیون بشکه، از برنامه صد درصدی توقف صادرات نفت ایران کوتاه بیاید. البته ممکن است طی مدت‌کوتاهی مثلا دو ماه به شدت از ذخایر استراتژیک خودشان برداشت کنند و به بازار عرضه کنند تا جایگزین تولید ایران شوند، اما این هم در طولانی‌مدت امکان‌پذیر نیست. وی افزود: مجموعه تولیدکنندگان اوپک توان اینکه تا نوامبر بتوانند ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت ایران را در بازار این فرآورده جبران کنند، ندارند، مگر اینکه بخواهند از ذخایرخود برداشت کنند که این هم پاسخگوی بازار نخواهد بود، زیرا اقدامی کوتاه‌مدت است و موجب افزایش قیمت می‌شود.

ایران سقف تولیدش را حفظ کرده

نماینده ایران در هیات عامل اوپک در ادامه گفت: آنچه مسلم است مقاومت تهران در مقابل شرایطی که هنوز رخ نداده، خوب بوده است. ایران تولیدش را روی حدود ۸/ ۳ میلیون بشکه در روز حفظ کرده و به بازار نیز عرضه داشته است. در حال حاضر تولید نفت ایران حدود هفت یا هشت هزار بشکه در روز بیشتر از مقدار سهمیه تعیین شده‌اش در اوپک است. وی افزود: از سوی دیگر پالایشگاه‌های داخلی ما خود را برای تولید فرآورده، به سقف تولید رسانده است و این کار همچنان ادامه دارد. این عدد با وارد مدار شدن فازهای سوم و چهارم پالایشگاه خلیج فارس افزایش هم خواهد داشت. از سوی دیگر راهکارهایی برای کنترل مصرف داخلی داریم تا سطح صادرات را حفظ کنیم و بتوانیم نیازهای کشور را تامین کنیم.

تحریم‌ها علت اصلی افزایش قیمت نفت

کاظم‌پور‌اردبیلی درخصوص تلاش‌های آمریکا علیه ایران گفت: ادامه طولانی شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران باعث افزایش شدید قیمت‌ها می‌شود و این امر جامعه جهانی را نسبت به آمریکا تحریک می‌کند. نماینده ایران در هیات عامل اوپک در مورد بحث پایبندی کشورها به توافق‌نامه سال ۲۰۱۶ نیز گفت: طی دو سالی که از امضای توافق کاهش تولید می‌گذرد، سعی اعضا بر این بوده تا ذخایری که طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ اضافه کرده‌اند و موجب کاهش قیمت شده بودند را از بازار خارج کنند، ذخایری که ایران در تشکیل آن دخالتی نداشته زیرا در مقطع تحریم ایران ایجاد شده بود. در آن زمان قرار شد جمعا ۸/ ۱ میلیون بشکه از تولیدات کاسته شود و وقتی می‌گویند پایبندی ۱۰۰ درصدی یعنی معادل چنین رقمی از تولید همه کشورها کم شود.

عربستان به دنبال نفت ۸۰ دلاری

نماینده ایران در هیات عامل اوپک درخصوص دیدگاه کشورهای عضو اوپک درخصوص قیمت نفت نیز گفت: همه کشورها در پی آن هستند سطحی از قیمت یعنی حدود ۸۰ دلار حفظ شود، اعضای اوپک و از جمله عربستان تا آنجا که ما می‌دانیم موافق قیمت ۸۰ دلاری هستند. اما اینکه آنها مقدار تولید خود را اخیرا افزایش داده‌اند، شاید به دلیل انگیزه سیاسی و همراهی با آمریکا در تحریم‌ها باشد.  وی افزود: عربستان و امارات ممکن است چنین کاری را انجام دهند، البته روسیه هم با توجه به توافقی که با اوپک داشته، ممکن است تا حدودی افزایش تولید داشته باشد تا سهم خود را در آینده تثبیت کند و بعد بتواند بر همان مبنا ادامه دهد. به هر حال نباید اجازه داد سهمیه اوپک به کشورهای غیر عضو اوپک داده شود.