بر اساس رتبه‌بندی امسال موسسه‌ EY، فعالان بخش معدن و تولیدکنندگان فلزات ۱۰ ریسک و فرصت تجاری پیش‌روی خود دارند که می‌توانند کسب‌‌‌‌‌‌وکارهای این حوزه را با بحران روبه‌رو سازند. در عین حال در سال‌۲۰۲۳ مدیران بنگاه‌های بین‌‌‌‌‌‌المللی و جهانی حوزه معدن و فلزات، لازم است مسائل محیط‌زیستی، اجتماعی و حاکمیت(ESG)، ژئوپلیتیک و تغییرات آب و هوایی را به‌عنوان سه خطر بزرگ پیش‌روی تجارت خود در ۱۲‌ماه آینده مدنظر قرار دهند. گزارش EY توضیح می‌دهد: «ما شاهد تحولات و تغییرات عظیمی در سال‌جاری بوده‌‌‌‌‌‌ایم، یعنی به دلیل جنگ در اوکراین، رویدادهای آب‌‌‌‌‌‌وهوایی، دولت‌های جدید در مناطق معدنی و تغییر روابط در مناطق دیگر؛ همه با هم جمع شده‌‌‌‌‌‌اند تا تاثیر قابل‌‌‌‌‌‌توجهی بر این بخش داشته باشند.»

این عوامل خارجی همراه با تورم همچنان ریسک‌ها و فرصت‌های بخش معدن و فلزات اساسی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند، سهامداران شرکت‌ها را تحت‌فشار قرار داده و بازارهای سرمایه رهبران را در چندین جبهه وادار به واکنش کرده‌اند. گزارش‌‌ تاکید دارد شرکت‌هایی که می‌توانند توانایی خود را برای اثبات مدل‌های تجاری خود که بیشترین سطح تطبیق را با آینده داشته باشند، نشان دهند، برای مقابله بهتر با اختلالات و تغییر روابط تجاری کارکرد بیشتری داشته و در نهایت مزیت رقابتی را به شرکت‌ها هدیه خواهند داد. گزارش EY نشان می‌دهد با اینکه در عمده شرکت‌های فعال معدنی و صنایع معدنی و فلزی، مساله کربن صفر خالص هنوز مورد‌توجه است، اما شرکت‌ها در حال کاهش ریسک‌های انتقال گسترده‌‌‌‌‌‌تر و فیزیکی به عصر تولید پاک هستند. توصیه این است که شرکت‌ها باید به فکر ایجاد یک روند انتقال معقول جهت دستیابی به اهداف کربن‌‌‌‌‌‌زدایی با درنظرگرفتن تاثیر طولانی‌مدت تعطیلی معادن بر کارگران و جوامع باشند.

پاسخ‌دهندگان، ژئوپلیتیک را به‌عنوان دومین ریسک تجاری رتبه‌بندی کردند که نسبت به سال‌گذشته که این مهم در رتبه چهارم قرار داشت، خبر از حاد شدن این موضوع در بخش معدن‌دارد. گزارش EY تاکید دارد با توجه به اینکه ۷۲‌درصد منابع معدنی به‌عنوان عامل مهمی در تحریک مسائل ژئوپلیتیکی نقش‌آفرینی می‌کنند، احتمال اثرگذاری بر عملکرد معادن بالاست، زیرا دولت‌ها به‌دنبال پر‌کردن شکاف‌‌‌‌‌‌های درآمدی پس از هزینه بالایی هستند که در سراسر دوره همه‌‌‌‌‌‌گیری متحمل شدند. قیمت‌های بالاتر کالاها سرمایه‌گذاری را دچار تغییراتی خواهد کرد و حق امتیاز استخراج جدید که افزایش می‌‌‌‌‌‌یابد، اثرات مشخصی بر صنایع معدنی و بخش معدن می‌گذارد. پاسخ‌دهندگان همچنین نظارت دولتی بر مساله آب (۷۶درصد)، کربن‌زدایی (۵۵درصد) و تولید سبز (۳۵درصد) را به‌عنوان مهم‌ترین مسائلی که انتظار دارند با بیشترین بررسی از سوی سرمایه‌گذاران مواجه شود، ذکر کردند.

البته در حوزه توسعه پایدار، ترتیب مسائل جالب‌توجه است. مساله آب در صدر است و پس از آن مشکلاتی نظیر معضل کودکان کار در انتهای جدول مخاطرات قرار دارد. در میانه نیز مسائل اجتماعی و سیاسی مانند مساله هویت، برابری و تنوع جزو مشکلات سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران است. آلایندگی نیز دیگر چالشی است که در بخش صنایع معدنی موضوع بحث و جدال است و به‌نظر می‌رسد در سال‌آینده می‌تواند کانون جنجال‌‌‌‌‌‌ها، چالش‌ها و برخی معضلات باشد. برخی از بنگاه‌ها البته به مقوله تنوع زیستی در حوزه معدن‌کاری و چالش حیات انسانی در بخش معدن اشاره کرده‌‌‌‌‌‌اند که این نیز چالشی است، ضمنا تولید سبز و حضور فعالانه در زنجیره تامین سبز جهان موضوعی است که می‌تواند تولید و تجارت معدنی را دچار مشکلاتی کند که تولید را کاهش یا دگرگون سازد.

البته به باور عمده بنگاه‌هایی که با گروه مشاوران‌ EY صحبت و گفت‌وگو کرده‌‌‌‌‌‌اند، آب معضلی است که به‌راحتی بخش معدن از آن خلاصی ندارد و تولید معدنی را در مسیر پیش‌‌‌‌‌‌رو حتما با چالش‌هایی روبه‌رو می‌سازد. تصویر تولید معدنی در مناطقی از جهان که کار معدن پررونق و چشمگیر است هم اثر معضلات آب و کمبود این ماده‌حیاتی بر تولید معادن را نشان می‌دهد. هم‌‌‌‌‌‌اکنون در شیلی و بخش‌های بزرگی از آمریکای‌جنوبی، در اندونزی و نیز بخش‌هایی از خاورمیانه مساله دسترسی معادن به آب برای تولید معدن یک چالش جدی و تمام‌عیار است که حل و فصل آن محتاج مذاکرات بسیار، تغییر رویکردهای تولید و توجه به اقتصاد چرخه‌ای است که کمتر مورد‌توجه قرار گرفته است.

عوامل خارجی و اجتماعی مختلف ناشی از تاثیر کووید-۱۹، جنگ در اوکراین و افزایش قیمت انرژی، چالش‌هایی را که مدتی است در راه بوده‌‌‌‌‌‌اند، تشدید کرده‌‌‌‌‌‌ و اختلالاتی در روند تولید و تجارت جهان ایجاد کرده است. در پاسخ به این مقوله، مشارکت‌‌‌‌‌‌کنندگان می‌گویند که به‌دنبال بهبود چشم‌‌‌‌‌‌انداز خود از زنجیره تامین جهانی، استفاده از فناوری برای بهبود عملیات و عملکرد و استراتژیک‌تر بودن در هنگام تجزیه و تحلیل فناوری‌های جدید و سبد تامین‌کنندگان هستند. گزارش EY همچنین می‌‌‌‌‌‌افزاید: «اختلال بزرگ و انتظارات در حال تغییر به‌سرعت ممکن است روی توانایی شرکت‌های معدن و فلزات برای ایجاد ارزش‌افزوده پایدار تاثیر بگذارد. کاهش ریسک و به حداکثر رساندن فرصت‌ها، شرکت‌ها را ملزم می‌کند تا از طریق یک رویکرد فعال و متنوع که در استراتژی و برنامه‌ریزی گسترده‌تر ادغام شده است، تغییرات قابل‌توجهی را در کسب‌وکار خود ایجاد کنند.