16 copy

این شرکت در حال حاضر پروژه‌های متعددی در زنجیره فولاد شامل گندله‌سازی، آهن‌اسفنجی و فولادسازی را در دست اجرا دارد در این گزارش به بررسی عملکرد شرکت در سال‌های گذشته می‌پردازیم.

 ساختار مالکیت تجلی تغییر می‌کند

شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در سال 91 با نام تجلی خودرو (سهامی‌خاص) و با سرمایه 10میلیون ریالی تاسیس شد و در سال 96 سرمایه خود را به 10میلیارد ریال افزایش داد این شرکت در همین سال  به سهامی‌عام تبدیل شد و در سال 99 به نام فعلی تغییر نام داد. تجلی در نظر دارد سرمایه خود را از طریق عرضه عمومی‌ به  62هزارمیلیارد ریال برساند و از این طریق منابع مورد نیاز برای تحقق اهداف تعیین شده را ایجاد کند. این موضوع قرار بود در 6 ماهه اول سال جاری صورت پذیرد که محقق نشد و به همین منظور با اتمام تاریخ مجوز و با موافقت سازمان بورس ، افزایش سرمایه تا تاریخ 4 آذرماه امسال تمدید شده است. در نامه سازمان بورس این گونه بیان شده است که مهلت افزایش سرمایه امکان تمدید ندارد و عدم شروع پذیره‌نویسی در مهلت مقرر موجب ابطال مجوز می‌شود. براین اساس این شرکت برنامه پذیره نویسی خود را از طریق بورس اوراق بهادار و از تاریخ سه شنبه 2 آذر  به مدت 15 روز انجام خواهد داد.  

در حال حاضر شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با در اختیار داشتن بیش از 9/ 99درصد از سهام تجلی مالک اصلی آن به حساب می‌آید که با انجام افزایش سرمایه و پذیره نویسی، سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات و سایر سهام‌داران فعلی (95/ 50درصد) ، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (17درصد)، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر (17درصد) و سهامداران جدید پس از پذیره نویسی و عرضه عمومی ‌(05/ 15درصد) از مالکیت شرکت را در اختیار خواهند داشت.

 تجلی در زیرساخت‌های معدنی سرمایه گذاری می‌کند

مهم‌ترین مسوولیت تجلی ایجاد حضور مستقیم آحاد جمعیتی  در پروژه‌های کلان با محوریت توسعه معادن  از طریق پذیره‌نویسی سهام در بورس اوراق بهادار است به نحوی که این شرکت به عنوان اولین شرکت پروژه محور امکان جذب سپرده‌های کوچک و بزرگ سرمایه‌گذاران و انتقال آن به پروژه‌های مختلف معدنی را دارد.

مشارکت در ساخت پروژه اسکله بندر عباس به صورت اجاره به شرط تملیک 30ساله بابت اسکله تخصصی معادن و فلزات طی 3فاز که در مجموع ظرفیت حمل و نقل 60میلیون تن مواد معدنی را خواهد داشت، مشارکت در ایجاد سامانه منظم حمل و نقل ریلی در سطح ایران و کشور‌های همسایه برای جابه‌جایی و ترنسفر 30تن مواد معدنی و فلزی، شرکت در مزایده معادنی که گواهی کشف و مجوز برداشت دارند و بررسی سرمایه‌گذاری و مشارکت در تولید ورق فولاد سیلیکونی از جمله مهم‌ترین اهداف ترسیم شده از طرف هیات‌مدیره برای تجلی است.

مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت برای تامین مالی پروژه‌های هدف‌گذاری شده تامین نقدینگی از طریق افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران و اخذ تسهیلات و اوراق صکوک و سود سهام است. در سال 1400 افزایش سرمایه در دستور کار شرکت قرار گرفته است که پس از ثبت افزایش سرمایه در جریان، عملیات اجرایی آن آغاز و مهلت پذیره‌نویسی حق تقدم‌های سهامداران به اتمام می‌رسد.

 واگذاری پروژه گلندرود به تجلی

طبق اطلاعات منتشر شده در سایت کدال، شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در مزایده‌ای که در شهریورماه سال‌جاری توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران برای بهره‌برداری از زغال‌سنگ مجتمع گلندرود به صورت کنسرسیوم با شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، شرکت و به عنوان برنده مزایده اعلام شد که سهم تجلی در مشارکت 95درصد است. مزایده مذکور با موضوعیت انجام راهبری مجتمع زغال‌سنگ گلندرود شامل عملیات طراحی،تجهیز و آماده‌سازی معادن استخراج و فروش زغال‌سنگ به ظرفیت تولید سالانه 50هزارتن زغال‌سنگ خام واقع در استان مازندران است. مبلغ قرارداد معادل 1/ 6درصد به عنوان حق‌السهم شرکت تهیه و تولید از مقدار تناژ زغال‌سنگ گلندرود  و مدت 11سال شمسی شامل یک سال جهت اکتشاف تکمیلی و 10سال دوره بهره‌برداری است.

 بررسی صورت‌های مالی تجلی

در جدول زیر وضعیت نقدینگی و جریانات نقدی این شرکت آورده شده است. (ارقام این جدول از گزارش تفسیری هیات‌مدیره، منتشر شده در سایت کدال استخراج شده است) طبق ارقام جدول سرمایه درگردش این شرکت طی 2سال گذشته با افزایش بسیار زیادی روبه‌رو شده است. طبق اعلام مدیریت، عمده منبع نقد شرکت حاصل از درآمد سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت، بلندمدت و خرید و فروش سهام بوده و عمده مصارف شرکت برای مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر فرعی و وابسته، تاسیس یا خرید سهام شرکت‌های فعال در اجرای پروژه‌های منتخب در حوزه معادن و فلزات و خرید و فروش سهام شرکت‌های بورسی و غیر بورسی است.

طبق صورت‌های مالی منتشر شده در سایت کدال ، شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات (نماد تجلی) در 6ماهه نخست سال جاری  حدود 295میلیارد ریال درآمد عملیاتی داشته است که عمده منابع درآمدی این شرکت  از طریق سود سهام و فروش سرمایه‌گذاری‌ها بوده است. همچنین در همین مدت هزینه‌های عملیاتی شرکت در حدود 34میلیارد ریال بوده که عمدتا ناشی از هزینه‌های حقوق و دستمزد و اداری و عمومی ‌بوده است. بر این اساس و با احتساب سایر هزینه‌های غیر عملیاتی، سود خالص 6ماهه برای تجلی حدود 262میلیارد ریال بوده که در مقایسه با عملکرد سال مالی 99، بهبود یافته است. باید توجه داشت که عمده افزایش درآمد‌ها و سود شرکت از طریق توسعه فعالیت‌ها و افزایش سرمایه در گردش این شرکت بوده است که باید در این  مقیاس قرار گیرد.

طبق گزارش‌های منتشر شده در سایت کدال و بر اساس صورت‌های مالی سال 99، مقدار 6/ 83درصد از دارایی‌های شرکت در بخش سرمایه گذاری‌های بلند مدت است که 85درصد از آن مربوط به سهام شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه ، 11درصد مربوط به سهام شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان  و حدود 4درصد مربوط به سایر سهام است. لذا می‌توان گفت حدود 3/ 71درصد از دارایی‌های شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات، سرمایه‌گذاری در سهام شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه است.

همچنین از نظر سبد سرمایه‌گذاری، 4/ 56درصد از پرتفوی شرکت تا 15 آبان سال جاری درقالب سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت است و شرکت صنعتی گل‌گهر با در اختیار داشتن 5/ 17درصد از پرتفوی این شرکت بیشترین سهم را در سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت این شرکت داشته است.

با توجه به جمع دارایی‌ها و در صورت تحقق سرمایه 62هزارمیلیاردی، ارزش شرکت به بیش از 63هزارو 900میلیارد ریال می‌رسد. این ارزش‌گذاری از طریق محاسبه خالص ارزش روز دارایی‌ها (NAV)  به دست آمده است. ارزش‌گذاری عبارت است از: فرآیند برآورد بها و ارزش جاری یک دارایی یا شرکت. تفاوت قیمت با ارزش‌گذاری در آن است که قیمت به وسیله عرضه و تقاضا تعیین می‌شود در حالی که ارزش مربوط به ذات دارایی  یا شرکت است. ارزش ذاتی بر پایه تحلیل‌های انجام شده درمورد مجموعه فعالیت‌ها و موقعیت‌های یک شرکت ، به خصوص شرکت‌های حاضر در بورس، محاسبه می‌شود.