امنیت سرمایه‌گذاری تامین شود

بهرامن در این هم‌اندیشی عنوان کرد: امروز طلا به یک بخش استراتژیک تبدیل شده و وقتی در مورد مس صحبت می‌شود، به بخش طلا نیز توجه ویژه می‌شود، بنابراین برای این نشست تخصصی باید دقت به‌عمل آید تا کسانی که گوش شنوا دارند و مخاطبان اصلی این بخش هستند در همایش حضور داشته باشند.

او ادامه داد: حضور نمایندگان مجلس در این جلسه ضروری است، چراکه گاهی تصمیماتی در کمیسیون صنعت و معدن مجلس گرفته می‌شود که دلیل درک نامناسب از موضوع اشتباه است. به اعتقاد من بهتر است نمایندگان مجلس شخصا در پنل‌ها حضور داشته باشند تا وقتی صحبت از طرح جامع طلا می‌کنیم، آنها بتوانند درک درستی از این سند و صنعت داشته باشند و مشکلات را هم بشنوند.

به گفته رئیس خانه معدن ایران، این همایش یک آموزش است و قرار است یک برنامه راهبردی را برای بخش معدن در این نشست تعریف کند. قطعا قانون‌گذار و متولی بخش باید در این پنل حضور داشته باشند. ما باید از الان به آنها پالس‌هایی را بدهیم که خودشان را ملزوم به حضور در این پنل بدانند. صنعت طلا یک بخش تخصصی است و نمی‌توان از راه دور برای آن نسخه پیچید.

بهرامن ادامه داد: سهم معدنکاری طلا باید با اعداد و ارقام جهانی در این همایش ارائه شود. برنامه‌های راهبردی که در طرح جامع طلا مطرح‌شده باید اعلام و بر اساس آن مشخص شود که برای رسیدن به سهم جدید چه کارهایی باید انجام داد. برنامه‌ها باید به‌صورت شفاف تعیین‌شده و چالش‌های رسیدن به اهداف سند چه در قانون و چه در زیرساخت اعلام شود.  او با بیان اینکه باید تعیین کنیم که امنیت سرمایه‌گذاری در کجا دیده شده است، اظهار کرد: در حال‌حاضر در اغلب سخنرانی‌ها و بازدیدهای وزیر صمت و معاونان معدنی ایشان و حتی رئیس‌جمهور از معادن، عنوان می‌شود که اگر فعالیت‌های معدنی در یک نقطه از گرید خاصی بالاتر باشد، باید افراد محلی را نیز در آن معادن سهیم کنیم یا از طریق بورس وارد شویم. این موضوع موجب تعلل در سرمایه‌گذاری در بخش معدن شده است. سرمایه‌گذاران در این شرایط سرگردان می‌شوند و نمی‌دانند باید اکتشافات را توسعه دهند یا نه. نمی‌دانند که بعد از اکتشاف می‌توانند این معدن را برای خود داشته باشند یا بالاجبار باید با افراد محلی که شناختی از آنها ندارند، شریک شوند. سرمایه‌گذاری بر اساس قانون مشکلی ندارد، ولی صحبت‌ها و پالس‌هایی که داده می‌شود، می‌تواند در سرمایه‌گذاری تاثیرگذار باشد.  بهرامن با اشاره به استفاده از تجربیات جهانی در بخش طلا تصریح کرد: اگر با همین فرمان جلو برویم شاید سیاست‌ها مانع از حضور افراد و سرمایه‌های جدید در بخش طلا شود. ما باید به سمت ارائه راهکار پیش برویم. باید توجه داشت که اگر این امنیت تامین نشود، سرمایه‌گذاران بزرگ به سمت و سوی دیگری کوچ می‌کنند و سرمایه‌ها به بازارهای دیگر سوق پیدا خواهد کرد.

رئیس خانه معدن ایران عنوان کرد: نیاز است که تجربه سرمایه‌گذاری در بخش معدن بررسی شود. موقعیتی که در ۱۵-۱۶ سال گذشته در بخش معدن به‌وجود آمد، حاصل تزریق سرمایه به این بخش بود که عمدتا هم توسط بخش‌خصوصی در معادن کوچک و متوسط صورت پذیرفت.  به گفته او، بخش طلا ویژگی‌های خود را دارد و باید به این نکته توجه شود که در این بخش با چه ذهنیتی باید جلو رفت و سرمایه‌گذاری باید چگونه در بخش طلا تعریف شود. آیا باید همان برداشت‌های طولانی را ادامه دهیم یا باید بر اساس طرح جامع این سرمایه‌گذاری تعریف شود. قاعدتا این طرح جامع است که باید سرمایه‌گذاری را تعریف کند. وقتی بر اساس طرح جامع پیش برویم، باید سیاستگذاری واگذاری‌ها بر اساس این طرح تعریف و امنیت و سیستم‌های امنیت سرمایه‌گذاری باید به‌طور شفاف مشخص شود.

بهرامن افزود: ما با احیای معادن کوچک به‌خصوص در بخش طلا که تمرکز بر سیستان و بلوچستان است، می‌توانیم به مجموعه‌های جدیدی از فعالیت برسیم؛ اما باید بدانیم که برای تحقق این امر چه سیاست‌هایی را در پیش بگیریم.

آخرین وضعیت طرح جامع طلا

طالاری نیز در این نشست هم‌اندیشی درخصوص طرح جامع طلا توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: تدوین این سند ممکن است تا زمان بر‌گزاری همایش به پایان برسد، در این صورت می‌توان در این رویداد از سند مذکور هم رونمایی کرد.  او افزود: در حال‌حاضر ۷۵‌درصد این طرح پیشرفت فیزیکی داشته است. نامه‌نگاری‌هایی را در این‌باره انجام داده‌ایم تا از نظرات نخبگان هم درخصوص این سند بهره‌مند شویم و بعد از آن به سمت تدوین استراتژی‌ها و برنامه‌ها می‌رویم.  طالاری درخصوص مشکلاتی که در تدوین این سند وجود داشته، اظهار کرد: این سند در مراحل پایانی قرار دارد، اما درخصوص مباحث آماری مشکلاتمان جدی است. ما به بسیاری از آمارها دسترسی نداریم و متاسفانه همکاری وزارتخانه با ما به‌عنوان تهیه‌کننده سند طلا بسیار ضعیف بوده است. این در حالی است که خود وزارتخانه تاکید دارد که روی طرح‌های جامع کار شود ولی همکاری لازم را با تدوینگران به‌عمل نمی‌آورد. او ادامه داد: طرح جامع طلا زمانی می‌تواند به‌عنوان یک سند استراتژیک شناخته شود که اطلاعات خوب و شفافی در این‌باره ارائه کند. این در حالی است که ما هنوز نتوانسته‌ایم در بعضی از بخش‌ها اطلاعاتمان را تکمیل کنیم. حتی برای تکمیل اطلاعات درخواست بازدید از معادن طلا را داشتیم که متاسفانه معدنکاران نیز با ما همکاری نکردند و اجازه بازدید ندادند. به گفته طالاری، عدم‌شفافیت باعث می‌شود که اطلاعات درستی در این طرح نباشد. در این صورت چنانچه این اطلاعات تکمیل نشود، تصورم بر این است که نمی‌توانیم یک سند جامع مورد‌انتظار را ارائه دهیم، چراکه  در صورت ناقص‌بودن اطلاعات نمی‌توانیم برنامه‌ریزی درستی را هم صورت دهیم. این سند باید آخر مهرماه تمام می‌شد؛ اما به دلیل نبود اطلاعات لازم، مجبور شدیم ۵‌ماه دیگر مهلت بخواهیم و تمام تلاشمان این است که تا پایان بهمن‌ماه امسال این سند را ارائه کنیم.