پیش‌فروش‌ در مناطق مختلف تهران

ستون نبض بازار براساس یافته‌های خود از حدود قیمت مسکن در مناطق مختلف و همچنین کسب اطلاع از برخی بنگاه‌های املاک و فروشندگان؛ حدود قیمت‌های پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی در محله‌های مختلف تهران را منتشر می‌کند تا با مقایسه این قیمت‌ها با قیمت‌های ابتدای سال (زمان اوج گرانی مسکن) نشان دهد بازار مسکن در این روزها و ماه‌ها دچار تحول اساسی شده است. بدیهی است فروشندگان و بخصوص خریداران مسکن نباید صرفا به این قیمت‌ها استناد کنند و باید برای خرید ملک در یک محله از تمام بنگاه‌های املاک موجود در آن محل درباره قیمت‌ها تحقیق و پرسش کنند تا بتوانند پایین‌ترین قیمت را برای خرید انتخاب کنند.

قیمت‌های پیشنهادی در ستون نبض بازار بسته به اطلاعاتی که بنگاه‌های معاملات مسکن و فروشندگان ارائه می‌کنند، ممکن است کمی بالاتر از عرف قیمت منطقه یا حتی پایین‌تر از آن باشد.

ضمن اینکه قیمت پیشنهادی در زمان انجام معامله ۲۰ تا ۳۰درصد کاهش پیدا می‌کند.اکیدا توصیه می‌کنیم اگر قصد خرید ملک دارید بعد از مطالعه قیمت‌ها در این ستون، حتما از کلیه آژانس‌های مشاور املاک در محله موردنظرتان درباره قیمت‌ها تحقیق کنید.

چرا که فعلا خواسته یا ناخواسته؛ درست یا غلط این بنگاه‌ها هستند که قیمت مسکن را تعیین می‌کنند. البته بعد از تعیین قیمت اگر متقاضیان خرید استقبالی از قیمت‌ها نکنند، فروشنده و بنگاه مجبور می‌شوند قیمت را پایین و پایین‌تر بیاورند. همان اتفاقی که طی دو سه ماه گذشته در بازار مسکن افتاد.

***

گروه مسکن- مهدیس فرقانی: بازار مسکن هنگامی که طی یک دوره نسبتا طولانی پای خود را به روی پدال گاز گرانی می‌فشرد، قیمت ملک را به طور چشمگیر و حتی غیرقابل تصوری افزایش داد.

در این حین این افزایش ناگهانی قیمت که روز به روز هم افزایش پیدا می‌کرد برای بسیاری از افراد که نقش مستاجر را داشتند بسیار نگران‌کننده بود؛ چرا که این وضعیت به آرزوی خانه‌دار شدن آنها لطمه وارد می‌کرد و تحقق آرزوهایشان را به تعویق یا محال واگذار می‌کرد.

ریشه این افزایش قیمت را می‌توان در طی سال‌های ۸۵ و ۸۶ دانست و سال ۸۷ را سال شکوفا شدن بالاترین قیمت مسکن معرفی کرد و بر اساس یکسری آمارگیری‌ها و اطلاعات یکی از دلایل اصلی این افزایش قیمت ملک، رشد نقدینگی طی سه سال گذشته و تبدیل شدن مسکن به عنوان یک سرمایه بوده است.

اگر این روزها برای پرس‌وجو از وضعیت کنونی قیمت در بازار مسکن به بنگاه‌های ملکی مراجعه کرده باشید حتما با کاهش نسبی قیمت ملک روبه‌رو شده‌اید، زیرا بسیاری از مشاورین املاک اظهار می‌کنند که منحنی صعودی قیمت ملک از سه الی چهار ماه گذشته شروع به نزول کرده است و این امر سبب شد تا حدی قیمت‌های کذایی ملک فروکش کند و قیمت‌های کاذب در بازار مسکن به ندرت دیده شود.

البته گفتنی است وضعیتی که گرانی برای بازار مسکن ایجاد کرد رکود مطلق بود. رکودی که شاید گاهی باعث می‌شد هفته‌ها در اکثر بنگاه‌های املاک هیچ معامله‌ای صورت نگیرد و اگر امروز بخواهیم نگاهی به تعداد معاملات انجام گرفته در بنگاه‌ها بیندازیم متوجه کم رونق بودن بازار خرید و فروش ملک می‌شویم و این امر از آثار و نتایج گرانی بی‌حد و اندازه چندین ماه گذشته ملک به حساب می‌آید.

با همه این تفاسیر پیش فروش ملک فرصتی مناسب برای خریداران محسوب می‌شود؛ چرا که تنها با پرداخت درصدی از کل قیمت در ابتدای قرارداد و پرداخت اقساطی مابقی مبلغ به صورت ماهانه این امکان را به خریداران می‌دهد تا طی شرایط آسان‌تر صاحب خانه شوند، چرا که قیمت‌های پیشنهادی از سوی سازندگان برای پیش‌فروش هر مترمربع کمتر از قیمت تمام شده هر مترمربع برای واحد آماده تحویل است. چندین آگهی مذکور جهت شرایط پیش‌فروش آپارتمان در یک روزنامه بدین شرح است:

در سردار جنگل آپارتمانی ۷۵ متری، ۵۰میلیون نقد، ۱۰۵میلیون قسط، تحویل ۵ ماهه اعلام شده است.

در نیاوران آپارتمانی ۲۲۰ متری، ۴۰۰میلیون نقد، ۴۸۰ میلیون قسط، تحویل ۱۲ ماهه آگهی شده است.

در فرمانیه آپارتمانی ۱۳۵ متری، ۲۰۰میلیون نقد، مابقی به صورت قسط، تحویل ۱۲ ماهه پیشنهاد شده است.

در میرداماد آپارتمانی ۷۸متری، ۱۵۰میلیون نقد، ۱۳۰میلیون قسط، تحویل ۵ ماهه ذکر شده است.

در تهرانپارس آپارتمانی ۱۲۰متری، ۱۰۰میلیون نقد، ۱۸۰میلیون قسط، تحویل ۱۰ ماهه آگهی شده است.

در سعادت‌آباد آپارتمانی ۸۴ متری، ۱۶۴میلیون نقد، ۷۱میلیون قسط، تحویل ۵ ماهه اعلام شده است.

در هفت‌تیر آپارتمانی ۷۵متری، ۱۰۰میلیون نقد، ۸۷میلیون و ۵۰۰هزار قسط، تحویل ۴ ماهه پیشنهاد شده است.

در پاسداران آپارتمانی ۱۳۵متری، ۱۰۰میلیون نقد، ۱۰۲میلیون قسط، تحویل ۳ ماهه ذکر شده است. در اقدسیه آپارتمانی ۲۲۵ متری، ۵۰۰میلیون نقد و مابقی به صورت قسط، تحویل ۱۲ ماهه آگهی شده است.