معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن دیروز در نشست خبری خود با تاکید بر اینکه تمام زمین‌‌‌هایی که برای ساخت مسکن در طرح نهضت ملی تامین شده است، از کمیته‌‌‌های فنی و تخصصی مصوبه دریافت کرده است، خاطرنشان کرد: برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن تاکنون بیش از ۴۵‌هزار هکتار زمین تامین شده است که استعداد ساخت بیش از یک میلیون و۸۰۰‌هزار واحد مسکونی روی آنها وجود دارد. البته سازمان ملی زمین و مسکن علاوه براین میزان، حدود ۳۰‌هزار هکتار زمین دیگر نیز شناسایی کرده بود که به دلیل خطر فرونشست و سایر دلایل فنی، برای ساخت‌وساز مناسب نبوده و بنابراین از چرخه تامین زمین نهضت ملی مسکن خارج شده است. ارسلان مالکی اعلام کرد: در پهنه‌‌‌های واقع در خطر فرونشست زمین، اجازه ساخت‌وساز داده نمی‌شود. وی گفت: تاکنون ۹۰۰‌هزار واحد مسکن حمایتی روی اراضی تایید شده و دارای مصوبه، (۴۵هزار هکتار)، در پروسه ساخت قرار گرفته است. او همچنین از تشکیل ۱۵۰۰ کمیته آماده‌‌‌سازی زمین خبر داد و گفت: اراضی شناسایی شده به علت قرارگیری در محدوده شهرها نیازمند آماده‌‌‌سازی، تصحیح و تامین خدمات زیربنایی است که همه این زمین‌‌‌ها در پروسه آماده‌‌‌سازی قرار گرفته‌‌‌اند.

 ۵۰۰ هزار متقاضی در انتظار زمین

معاون وزیر راه وشهرسازی، همچنین اعلام کرد: در برخی از شهرها روند تامین زمین، دشوارتر است؛ هم‌‌‌اکنون ۵۰۰‌هزار متقاضی پای کار در طرح نهضت ملی مسکن فاقد زمین بوده و در انتظار تامین زمین به سر می‌‌‌برند؛ هر چند ما تعهد داریم برای همه این متقاضیان از هر روش ممکن زمین تامین کنیم و در حال تامین زمین هستیم.  مالکی بیشترین مشکل تامین زمین در کشور را مربوط به استان فارس اعلام کرد و گفت: به‌رغم تامین حجم قابل‌توجهی زمین در استان فارس برای ساخت مسکن دولتی، بیشترین کمبود زمین مربوط به این استان است و بعد از فارس در استان‌‌‌های زنجان، آذربایجان غربی، کردستان، اصفهان، لرستان و همچنین شهرهای شمالی به دلیل شرایط خاصی که دارند، تعداد متقاضیان فعلا بیش از اراضی تامین شده است. تلاش می‌‌‌کنیم زمین برای همه متقاضیان واجدشرایط و پای کار تامین شود.  وی مهم‌ترین چالش این سازمان در تامین زمین را وجود اراضی کشاورزی در شهرهای فاقد زمین ملی برشمرد و افزود: این مشکلات از جمله در شهرهای شمالی به دلیل محاط بودن این شهرها در بین اراضی درجه ۱ و ۲ کشاورزی و جنگل‌ها که ممنوعیت تغییر کاربری داریم، وجود دارد. با این حال کار متوقف نشده و از طریق اراضی سایر دستگاه‌ها اقدام می‌شود. او همچنین از برنامه‌‌‌ریزی برای ساخت ۶۰ شهرک مسکونی در کشور خبر داد و افزود: مطالعات و مکان‌‌‌یابی این شهرک‌‌‌ها به پایان رسیده است.

از این تعداد ۵ شهرک در استان تهران ساخته خواهد شد که تاکنون شهرک اعتمادیه در پرند و یک شهرک دیگر در ملارد نهایی شده است. مالکی همچنین از اختصاص بالغ بر ۷۰‌هزار قطعه زمین مسکونی در سال گذشته به خانوارهای مشمول طرح جوانی جمعیت خبر داد و گفت: به طور متوسط هر کدام از این زمین‌‌‌ها ۲۰۰ مترمربع مساحت دارند.