چمران  افزود: امیدواریم امسال طوری برنامه‌ریزی شود که در استان البرز هم مازوت سوزانده نشود؛ چرا که با توجه به نزدیکی البرز به تهران این اقدام روی آلایندگی هوای تهران تاثیر می‌‌‌گذارد. این تاثیر حتی اگر کم هم باشد برای ما مهم است. در همین راستا با مسوول پالایشگاه‌‌‌ها صحبت داشتیم و با وزیر هم در این خصوص صحبت می‌‌‌کنیم. از سوی دیگر تلاش می‌‌‌کنیم دعوتی از وزیر نفت برای حضور در شورا داشته باشیم تا در مورد مسائل مختلف صحبت کنیم. رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه اعلام شده که کشور هنوز به حال اضطرار نرسیده است، گفت: هنوز از سوخت گاز در نیروگاه‌ها استفاده می‌شود؛ گرچه گازوئیل نیز آلودگی دارد اما کمتر از مازوت است. این نیروگاه‌ها گرچه دور هستند، اما با وزش باد، این آلودگی به تهران نیز منتقل می‌شود. همچنین، در جلسه روز گذشته شورای شهر، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت: ۱۴ نیروگاه در کل کشور در هنگام ناترازی مازوت‌سوزی انجام می‌دهند.

به گزارش «ایسنا»، مهدی پیرهادی در تذکری گفت: در جلسه گذشته شورا در خصوص آلودگی هوا بر اساس گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تذکری دادم. این گزارش تماما بر اساس گزارش کمیسیون اصل ۹۰ بود و اگر نکته‌‌‌ای وجود دارد کاملا بر اساس گزارش است که در اختیار رسانه‌ها و رئیس شورا نیز قرار دادم. وی افزود: رئیس کمیسیون اصل ۹۰ اعلام آمادگی کرد که گزارش را در صحن شورا با جزئیات ارائه دهد و عمق فاجعه آلودگی هوا را به گوش مردم برساند. برخی به این دلیل که منافعشان به خطر افتاده به هیاهو و جنجال افتاده‌اند؛ برخی وظیفه داشتند موارد را پیگیری کنند و چون این کار را انجام نداده‌اند فرافکنی می‌کنند. به جای فرافکنی باید این افراد به پاسخگویی بپردازند. بنده از قوه قضائیه درخواست دارم که موضوع را پیگیری کند.

وی با بیان اینکه نیروگاه شهید رجایی و منتظر القائم و در مجموع ۱۴ نیروگاه در کل کشور در هنگام ناترازی مازوت‌سوزی انجام می‌دهند، افزود: ما برای شهرداری تهران بودجه در نظر گرفتیم که در سال ۱۴۰۳ سیاهه انتشار تهیه کند و این در حالی است که باید دیگر دستگاه‌ها این اقدام را انجام دهند. این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه مدیران به کمیسیون اصل ۹۰ مراجعه کنند و بگویند چرا گزارش به این شکل است، گفت: به جای اینکه مساله را درست کنند و بگویند برنامه اجرایی آنها برای عملیاتی شدن قانون هوای پاک چیست، فرافکنی می‌کنند. 

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، دیروز همچنین سازمان هواشناسی در اطلاعیه جدیدی اعلام کرد، با توجه به استقرار جوی پایدار و عدم‌وزش باد قابل ملاحظه شرایط برای انباشت ذرات آلاینده هوا و افزایش غبار مهیا است. از این رو کاهش کیفیت هوا در سطح استان و افزایش غلظت آلاینده‌‌‌ها در نواحی شهری و پرتردد تا ظهر پنج‌شنبه (۱۶ آذر) مورد انتظار است. عدد شاخص آلودگی هوای شهر تهران در ۲۴ ساعت منتهی به صبح دیروز، روی ۱۶۴ یعنی در وضعیت شرایط قرمز یا ناسالم برای همه قرار داشت. در ساعت ۱۶ روز گذشته(لحظه تنظیم این گزارش) نیز عدد شاخص روی ۱۶۰ و در شرایط ناسالم برای همه (قرمز) قرار داشت.