وی با بیان اینکه در معاینه فنی برتر نیز حدود مجاز آلایندگی سخت‌گیرانه‌‌‌تر است، گفت: خودروها الزامی برای دریافت معاینه فنی برتر ندارند اما برای خودروهایی که موفق به اخذ معاینه فنی برتر شوند، پکیج تشویقی ۳۰‌درصد تخفیف عوارض ورود به محدوده‌‌‌های ترافیکی در نظر گرفته شده و رانندگان نیز برای بهره‌‌‌مندی از این تخفیف نسبت به اخذ معاینه فنی برتر اقدام می‌کنند. مالکی با اشاره به شرایط خاص تهران به لحاظ آلودگی هوا و نیاز به پایش سخت‌‌‌گیرانه‌‌‌تر خودروها در کلان‌شهرها خاطرنشان کرد: انجام معاینه فنی در سه سطح برای کشور پیشنهاد شده است.

البته کنترل ایمنی در همه این سه سطح یکسان بوده و تنها در بخش پایش آلایندگی با یکدیگر متفاوت هستند. این سه سطح معاینه فنی عبارتند از معاینه فنی سطح یک که در آن خودروها برای تردد در شهرها باید دارای این سطح از معاینه فنی باشند؛ معاینه فنی سطح دو که در آن خودروها برای تردد در محدوده‌‌‌هایی از کلان‌شهرها که دارای بار ترافیکی و حجم تردد کمتری هستند (خارج از محدوده کم‌‌‌انتشار آلایندگی هوا و طرح ترافیک) باید دارای این معاینه فنی باشند و معاینه فنی سطح سه ویژه خودروهای در حال تردد در محدوده‌‌‌های کم‌‌‌انتشار آلودگی و طرح ترافیک کلان‌شهرها. ضمنا در قالب این پیشنهاد در زمان تشدید آلودگی هوا و شرایط اضطرار داشتن سطح سه معاینه فنی برای تردد در تمام محدوده‌‌‌های کلان‌شهرها الزامی خواهد بود.

مالکی خاطرنشان کرد: بررسی نتایج آزمون خودروها در مراکز شهر تهران نشان می‌دهد اعمال شرایط سخت‌‌‌گیرانه برای شاخص مونوکسید کربن و تغییر شرایط قبولی به اندازه ۱/ ۰‌درصد حجمی، میزان مردودی خودروهای با عمر کمتر از ۱۲ سال را کمتر از ۱۰‌درصد و با عمر بیشتر از ۱۲ سال را به طور میانگین ۱۱درصد افزایش می‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر پیشنهاد مربوطه به شورای عالی ترافیک تهران ارائه شده اما این موضوع نیاز به بررسی بیشتری دارد و به نظر می‌رسد این پیشنهاد در سال آینده تعیین‌تکلیف خواهد شد.