وی به بسته‌‌‌های تشویقی مختلفی که در محلات فرسوده و حاشیه نشین ارائه می‌شود اشاره کرد و افزود: در این بسته‌‌‌ها سازوکاری فراهم شده است که مردم می‌توانند برای اخذ پروانه ساخت در این مناطق از تخفیف ۱۰۰ درصدی استفاده کنند و شهرداری‌‌‌ها موظفند این تخفیف را از حداقل ۵۰‌درصد تا ۱۰۰‌درصد در نظر بگیرند.

آیینی افزود: در شهرهایی که بسته تشویقی را اجرا کردند شاهد رشد خیلی خوبی در تعداد پروانه‌‌‌ها از ۱۰‌درصد تا ۴۳۰‌درصد بودیم بنابراین از همه شهرداری‌‌‌ها تقاضا می‌شود که هر چه سریع‌تر بسته تشویقی را اجرا کنند. وی با بیان اینکه در نقاط حاشیه‌‌‌نشین و سکونتگاه‌‌‌های غیر‌رسمی به شدت با کمبود سرانه‌‌‌ها مواجه هستیم، اظهار کرد: در این نقاط به شدت کمبود سرانه‌‌‌های بهداشتی، آموزشی، درمانی، انتظامی و ورزشی وجود دارد که لازم است تمامی دستگاه‌‌‌ها با عمل به تکالیف قانونی خود و با همدلی و مشارکت به دنبال جبران این کمبودها باشند. وی اظهار کرد: متاسفانه شهرهای زیادی در کشور داریم که در آنها فضای اشتغال فراهم بوده و با پدیده حاشیه‌‌‌نشینی و سکونتگاه‌‌‌های غیررسمی مواجه شده‌‌‌اند به این دلیل که همگام با توسعه صنعتی و اشتغال، برای پیوست مسکن برنامه‌ریزی نشده و این امر موجب حاشیه نشینی شده است. آیینی افزود: اقدام اصلی در سکونتگاه‌‌‌های غیر‌رسمی پیش‌نگری و پیشگیری است یعنی اول نباید اجازه بدهیم که این مناطق شکل بگیرند و باید گفت که کوتاهی دستگاه‌‌‌های مختلف در گذشته به این مهم دامن زده و لازم است با برآورد مهاجرت‌پذیری که در شهرها وجود دارد، سازوکاری فراهم شود تا اراضی لازم را آماده‌سازی کرده و به بخش مسکن موردنیاز اختصاص دهیم تا کمتر شاهد حاشیه نشینی باشیم. وی گفت: هم اینک در این ۱۱۵۳ محله‌‌‌ای که شکل گرفته‌‌‌اند سیاست بر ساماندهی است و مهم‌ترین موضوع حل مشکل سند مالکیت در این محلات است.

وی گفت: در قانون بودجه امسال هم به صورت اختصاصی در قالب بند «م» تبصره ۱۰ و ۱۱ بر این موضوع تاکید شده است و انتظار می‌رود افرادی که در این مناطق، زمین آنها متعلق به دولت یا سایر دستگاه‌‌‌های عمومی است حتما به سامانه شرکت بازآفرینی مراجعه و ثبت‌نام کنند. مدارک آنها پس از بارگذاری بلافاصله به اداره راه و شهرسازی استان‌‌‌ها ارجاع می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد و افرادی که در این مناطق واجد دریافت سند باشند سند در اختیارشان قرار خواهد گرفت. آیینی افزود: اراده بر این است که در این مناطق سند داده شود چون وقتی سند داده شود آنها می‌توانند پروانه بگیرند و برای نوسازی و تسهیلات اقدام کنند و خود به خود وارد چرخه اقتصاد شهری می‌‌‌شوند و نوسازی و بهسازی در این مناطق شکل می‌گیرد. اراده دولت و سیاست‌‌‌های کلان نظام بر ساماندهی این مناطق حاشیه‌‌‌نشین است و خوشبختانه تلاش‌‌‌های زیادی در این زمینه انجام شده اما کارهای باقی مانده زیادی هنوز وجود دارد.