مچ‏‏‌اندازی صادق‏‏‌خان با ترافیک

بر اساس گزارشی از روزنامه دیلی تلگراف، با کمال تعجب، هیچ کس در مورد منطقه با آلایندگی بسیار کم (ULEZ)  قبل از شهردار فعلی لندن، چیزی برای گفتن نداشته است. پیشنهاد شهردار لندن از حزب کارگری برای توسعه این منطقه تا مرزهای لندن بزرگ، به یکی از موضوعات تفرقه‌‌‌برانگیز تبدیل شده است. با این حال صادق خان با تکیه بر اجرای طرح ULEZ  می‌‌‌خواهد در مچ‌‌‌اندازی با ترافیک، بر آن غلبه کند.

خان که اولین شهردار مسلمان لندن به شمار می‌‌‌آید از سال ۲۰۱۶ بر سر کار بوده است. از آن زمان او با پنج نخست‌وزیر محافظه‌‌‌کار کار کرده و با چالش‌‌‌های متعددی از جمله بحث با سازمان حمل‌‌‌و‌‌‌نقل لندن در مورد بودجه، نگرانی در مورد جنایت با چاقو و اخراج کرسیدا دیک از سمت کمیسری پلیس متروپولیتن مواجه بوده است. اما از آنجا که او در آستانه آغاز سومین دوره حضور خود در شهرداری لندن در ماه مه سال آینده است، «ULEZ»  می‌تواند چالشی باشد که سر راه او قرار می‌گیرد.

این طرح شدیدا مورد توجه قرار گرفته است. او همچنین در یک جلسه عمومی هفته گذشته در شهرداری ایلینگ لندن با احترام از سوی منتقدان مواجه شد، حتی آنهایی که او را با یک صلیب شکسته، چکش و داس به تصویر می‌‌‌کشیدند و به تئوری‌‌‌های توطئه در مورد ایده «شهرهای ۱۵ دقیقه‌‌‌ای» که راهی برای کنترل جمعیت است، اشاره می‌‌‌کردند.

دفتر خان در شهرداری جدید که به گفته خودش سبزترین شهرداری جهان است، یک سال پیش افتتاح شده است و مشرف به اسکله قدیمی ویکتوریاست. او درباره دفتر کارش می‌‌‌گوید این ساختمان جزیره تنریف در تیمز نامیده شده است و در ماه اوت در تابستان می‌شود در آب‌‌‌های آن شنا کرد. به گفته او ساختمان قدیمی شهرداری قدیمی در تاور بریج لندن ساختمانی زیبا بود، اما شهرداری بابت این ساختمان ۱۲ میلیون پوند اجاره پرداخت می‌‌‌کرد. این در حالی است که اکنون ساختمان شهرداری اجاره‌‌‌ای نیست، بنابراین امکان پس‌‌‌انداز ۶۰ میلیون پوند در عرض پنج سال وجود دارد.

در حالی که سلف او، بوریس جانسون، همیشه با موهای شلخته و کت و شلوار گشاد ژولیده به نظر می‌‌‌رسید، خان که ۵۲ سال دارد، همیشه ‌‌‌ظاهری آراسته دارد. موهایش کوتاه شده و شیک‌پوش است. خودش در این باره می‌‌‌گوید وقتی شهردار هستید، مهم است که باهوش به نظر برسید، باید به شغل احترام گذاشت. اما او فقط گاهی از کراوات استفاده می‌کند. مثلا در دیدار با پادشاه لازم است از کراوات استفاده شود چراکه این یک دیدار رسمی است. او اغلب با پادشاه دیدار می‌کند. هفته گذشته در یک خیریه توزیع غذا همراه پادشاه بود و سه هفته پیش همراه با او از یک مرکز پشتیبانی از سوری‌‌‌های آسیب‌‌‌دیده در زلزله اخیر در آن کشور بازدید کرد. شهردار لندن خود را به عنوان یک معتاد به کار توصیف می‌کند.

امان‌‌‌الله، پدر خان و مادرش در سال ۱۹۶۸ از پاکستان به لندن آمدند. خان پنجمین فرزند از هشت فرزند است که هفت فرزند از خانواده پسر بودند و در یک آپارتمان سه‌‌‌خوابه بزرگ شده‌اند. امان‌‌‌الله پدر خان یک راننده اتوبوس و سهرون مادر او، خیاط بود. او خود را یک پسر از طبقه کارگر و یک مرد طبقه متوسط می‌‌‌داند که ریشه‌‌‌های طبقه کارگری‌‌‌اش هرگز نباید فراموش شود. او قبل از اینکه در کابینه تحت رهبری گوردون براون به عنوان وزیر حمل‌ونقل و معاون وزیر امور خارجه در امور جوامع و دولت محلی خدمت کند، به عنوان اولین نماینده مسلمان لندن در ۲۰۰۵ برای حوزه انتخابیه محلی خود در توتینگ انتخاب شد.

اصرار «خان» بر اعمال محدودیت ترافیکی

صادق خان، شخصا مهربان‌تر از آن چیزی است که گاهی اوقات در مصاحبه‌‌‌های رسانه‌‌‌ای به نظر می‌‌‌رسد. او مردی است که تمایل به بیان مودبانه نظرات خود دارد. وقتی نویسنده از راننده تاکسی نظرش را راجع به شهردار لندن پرسید، راننده ترجیح داد چیزی نگوید. اما جرم و جنایت در لندن و طرح ULEZ از موضوعاتی است که در نظرات مردم راجع به شهردار تکرار شده است.

ULEZ  در حال حاضر مناطق داخلی جاده‌‌‌‌‌‌های کمربندی شمال و جنوب را پوشش می‌دهد، اما خان قصد دارد این منطقه را گسترش دهد تا کل لندن بزرگ را پوشش دهد و آن را به بیشتر جاده‌‌‌های داخل آزادراه ‌‌‌ M۲۵برساند. بر اساس این طرح که قرار است در ماه اوت معرفی شود، رانندگان وسایل نقلیه ناسازگار (مانند خودروهای دیزلی قبل از ۲۰۱۶ یا خودروهای بنزینی قبل از ۲۰۰۶) برای تردد در منطقه ULEZ  باید روزانه ۵۰/ ۱۲ پوند شارژ بپردازند. این قانون شامل ساکنان ULEZ هم می‌شود. این طرح با مخالفت شوراها در خارج از لندن و بخش‌‌‌های داخلی روبه‌رو شده است که عمدتا استدلال می‌کنند گسترش منطقه کمک چندانی به بهبود کیفیت هوا نخواهد کرد. از طرفی به دلیل بحران هزینه زندگی، این طرح در بدترین زمان ممکن معرفی شده است.

یک نظرسنجی مستقل که اوایل سال‌جاری انجام شد نشان داد که ۶۰‌درصد از لندنی‌‌‌ها با این طرح مخالف هستند اما خان با یافته‌‌‌های این نظرسنجی مخالفت می‌کند. به گفته وی این نظرسنجی انحرافی بوده است و توسط بسیاری از کارشناسان رد شده است. این نظرسنجی با یک سوال مستقیم انجام شده است که نشان می‌دهد دو برابر تعداد مخالفان لندنی، عده‌ای از این طرح حمایت می‌کنند. ۵۱‌درصد موافق توسعه این منطقه و ۲۷‌درصد مخالف آن هستند. خان معتقد است لندن از نظر تاریخی با چالش‌‌‌های بهداشت عمومی بزرگی روبه‌رو بوده است و سیاستمداران شجاع در گذشته از پرداختن به آنها خودداری نکرده‌‌‌اند. در واقع این سبک کاری شجاعانه شهردار لندن است که توانسته مانع از تشدید مخالفت‌‌‌ها با طرح محدودکننده ترافیکی یعنی ULEZ شود.

در ۱۸۵۸، زمانی که هوای گرم بوی بد فاضلاب خام وارد شده به رود تیمز را تشدید کرد، این موضوع منجر به معرفی یک سیستم فاضلاب کارآمد شد. دود خفه‌کننده دهه ۱۹۵۰ باعث شد که یک دولت محافظه‌‌‌کار واقعا شجاع، نیروگاه‌‌‌های برق را با وجود مخالفت شدید اتحادیه‌‌‌های کارگری از مرکز شهر خارج کند. خان ادعا می‌کند که اتفاقا طرح مناطق بسیار کم‌‌‌انتشار آلاینده‌‌‌ها یا همان «ULEZ» یک سیاست شخصی نبوده است. بلکه او آن را از بوریس جانسون دزدیده است. در ۲۰۱۳ جانسون اعلام کرد که ULEZ را اجرایی خواهد کرد اما او همان کار کلاسیکی را انجام داد که سیاستمداران انجام می‌دهند؛ او چیزی را اعلام کرد اما آن را رها کرد. خان تاکید می‌کند این طرح به زودی کامل خواهد شد. ULEZ از زمان معرفی خود در ۲۰۱۹، میزان آلودگی مضر در مرکز لندن را تقریبا به نصف کاهش داده است. تنها در ۱۲ ماه گذشته، ULEZ  سطح دی‌اکسید نیتروژن را در مرکز لندن تا ۴۶‌درصد کاهش داده است. اگر این طرح گسترش یابد و کل شهر لندن را پوشش دهد، ۵ میلیون لندنی دیگر هم هوای پاک‌‌‌تری را تنفس خواهند کرد.

بر اساس مطالعه‌ای از موسسه آموزش عالی امپریال کالج لندن، هر سال چهار‌هزار نفر به دلیل کیفیت پایین هوا جان خود را از دست می‌دهند؛ از قضا بیشترین تعداد این مرگ‌‌‌ها در حومه شهر است که تعداد بیشتری از افراد مسن در آن ساکن هستند و کیفیت بد هوا آنها را مستعد ابتلا به بیماری‌‌‌های قلبی می‌کند. در لندن ۵۰۰‌هزار نفر از آسم و مشکلات تنفسی رنج می‌‌‌برند. به گفته او این طرح ۵/ ۱۰ میلیارد پوند برای «خدمات ملی بهداشت» صرفه‌‌‌جویی می‌کند؛ کنفدراسیون صنایع بریتانیا (CBI)  نیز معتقد است صرفه‌‌‌جویی سالانه آن برای کسب‌وکارها ۶/ ۱ میلیارد پوند است؛ چراکه کارکنان زیادی از مشکلات تنفسی در امان می‌‌‌مانند.

تحلیلی از دیلی تلگراف نشان می‌دهد که ULEZ در مسیر تبدیل شدن به ثروت بادآورده برای شهرداری قرار دارد. جریمه‌‌‌های عدم‌پرداخت هزینه از ۱۶۰ پوند به ۱۸۰ پوند افزایش خواهد یافت و جرایم جمع‌‌‌آوری شده در ۱۱ ماه اول ۲۰۲۲ نیز در مجموع بیش از ۵۶ میلیون و ۹۹۵‌هزار پوند بوده است. این طرح مجاز به «درآمدزایی» نیست و خان متعهد شده است که تمام پول حاصل از هزینه جدید را برای حمل‌‌‌ونقل عمومی بهتر و جابه‌جایی با وسایل نقلیه غیر‌موتوری به کار خواهد برد. او تاکید دارد کهULEZ ارتباطی با افزایش درآمد ندارد، بلکه هدف از آن کاهش تعداد وسایل نقلیه ناسازگار است که به معنای پرداخت صفر و بهتر کردن کیفیت هواست. همزمان با افزایش خودروهای برقی، خان می‌‌‌گوید که می‌‌‌خواهد در هر خیابان لندن یک نقطه شارژ الکتریکی داشته باشد. ۱۱‌هزار نقطه شارژ الکتریکی در پایتخت وجود دارد که یک‌‌‌سوم کل بریتانیاست. او برای کمک به افرادی که برای تعویض خودروی خود مشکل دارند نیز برنامه‌‌‌ای دارد؛ به‌طوری‌که به گفته خودش ۱۱۰ میلیون پوند برای حمایت از کسانی که «بدون یک پنی از حمایت دولت» این انتقال را انجام می‌دهند، یافته است.

دغدغه برجسته دیگر در لندن جنایت است. برخلاف تصور عمومی، نرخ جرم و جنایت در لندن طی سال‌های اخیر کاهش یافته است. در مقایسه با ۱۲ ماه پیش از همه‌گیری کرونا، سرقت از خانه‌‌‌ها تا ۳۳ درصد، قتل ۲۷ درصد، جرائم با چاقو ۱۹ درصد، جنایت اسلحه ۳۰‌درصد و سرقت نیز ۳۰‌درصد کاهش یافته است. اما خان می‌‌‌گوید این کافی نیست؛ چراکه هنوز بسیاری از مردم احساس امنیت نمی‌‌‌کنند و این چیزی است که باید برای آن اقدام کرد. به گفته او، یکی از چیزهایی که با تواضع آن را می‌‌‌پذیرد این است که تجربه زنان از حضور در لندن با او متفاوت است. خان در مواجهه با بوریس جانسون، پریتی پاتل، وزیر کشور وقت و وزیر پلیس که خواستار ماندن کرسیدا دیک کمیسر پلیس متروپلیتن بودند ایستاد و پیروز شد. دیک سال گذشته در شرایطی بحث‌برانگیز استعفا داد. خان معتقد بود که او اعتماد به نفس خود را در درک مسائل فرهنگی موثر بر جنایت از دست داده است و توانایی مقابله با آن را ندارد. او معتقد است در موقعیتی که قرار دارد نباید کاری برای محبوبیت انجام شود، بلکه باید کاری را انجام داد که ایمان دارد درست است. به گفته خان، مارک رولی، کمیسر پلیس فعلی شهر متعهد شده است تا فرهنگ را در این سازمان تغییر دهد. از سوی دیگر، پس از گزارشی از سوی دفتر او مبنی بر اینکه یک نفر از هر سه قربانی جنایت در لندن از سطح خدمات پلیس متروپلیتن ناراضی است، خان اعلام کرد که بودجه سالانه ۳ میلیون پوندی برای افزایش تعداد کارکنان مسوول مراقبت از قربانیان جنایت اختصاص می‌دهد. به اعتقاد او، جنایت زندگی‌‌‌ها را خراب می‌کند و ضروری است با قربانیان با نهایت شفقت و احترام رفتار شود. به گفته او، پیگیری موفقیت‌آمیز پرونده‌‌‌ها اغلب به شهادت قربانیان متکی است؛ بنابراین باید کارهای بیشتری برای ایجاد اعتماد به قربانیان انجام شود.