به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، هرچند نیمه دوم هر سال در تهران به دلیل همزمانی سرمای هوا و کاهش سرعت باد، پدیده وارونگی هوا (اینورژن) موجب انباشت آلاینده‌‌‌ها در لایه‌‌‌های پایینی جو می‌شود و شاخص کیفیت هوا از محدوده سالم فراتر می‌رود، اما امسال تاکنون دست‌‌‌کم چهار موج آلودگی سریالی رخ داده و تهرانی‌‌‌ها به صورت مداوم و طولانی‌‌‌مدت هوای آلوده به ریزذرات معلق و آلاینده‌‌‌های گازی مثل اکسیدهای نیتروژن و اکسیدهای گوگرد تنفس کرده‌‌‌اند. موج چهارم نیز هنوز تمام نشده و اکنون در حال پشت سرگذاشتن سیزدهمین روز آن هستیم.

دورنمای تقویم آلودگی ناشی از اینورژن نشان می‌دهد در فاصله روزهای ۲۹ آبان تا ۵ آذر (یک هفته)، ۱۶ تا ۳۰ آذر (۱۵ روز) و ۵ تا ۱۷ دی (۱۳ روز) نیز سه موج پیشین جولان آلاینده‌‌‌ها ثبت شده و این یعنی ریه کودکان، سالمندان، زنان باردار، بیماران قلبی و ریوی و به طور کلی همه شهروندان در این ایام مملو از ریزذرات معلق و گازهای سمی بوده و هیچ‌‌‌راهی به جز خروج از شهر به نفع حفظ سلامت آنها وجود نداشته است؛ راه‌حلی که با توجه به عدم‌اعمال دورکاری امکان تاسی به آن برای اغلب پایتخت‌‌‌نشین‌‌‌ها وجود نداشت. اکنون نیز فصل چهارم سریالی آلودگی را به تماشا نشسته‌‌‌ایم؛ فصلی که از ۲۶ دی آغاز شده و تا امروز یکسره ادامه داشته است.

اداره کل هواشناسی تهران نیز دیروز هشدار آلودگی خود را به‌روز کرد و بر اساس آن ظاهرا هشدار نارنجی دست‌‌‌کم تا بعدازظهر یکشنبه برقرار و شاخص کیفیت هوا برای پایتخت‌‌‌نشین‌‌‌ها فراتر از محدوده سالم خواهد بود. این پیش‌بینی حاکی از احتمال ناسالم شدن هوا برای همه گروه‌‌‌ها (وضعیت قرمز) ظرف امروز و فردا بوده و اضافه می‌کند در صورت مهار منابع آلاینده (ثابت و متحرک) کاهش کیفیت هوا در حد ناسالم برای گروه‌‌‌های حساس خواهد بود.

به این ترتیب با توجه به صراحت توصیه کارشناسی هواشناسی، انتظار می‌رود برنامه کاملی برای مهار منابع آلاینده اعم از متحرک (خودروها) به طریق دورکاری و اعمال همزمان محدودیت‌های ترافیکی فراگیر برای پرهیز از سفرهای غیرضروری و نیز منابع ثابت (صنایع و کارخانه‌ها مستقر در تهران و اطراف تهران) توسط کارگروه اضطرار آلودگی هوا پیش‌بینی شود. در غیراین صورت بعید نیست موج چهارم آلودگی رکورد قبلی سال‌جاری یعنی آلودگی بی‌‌‌وقفه ۱۵ روزه را نیز بشکند.