دو هفته آلوده در پایتخت

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، هوای تهران از ۱۶ آذرماه تا امروز یکسره آلوده بوده است و این آلودگی پایدار سبب شده برگزاری کلاس‌‌‌های مدارس و دانشگاه‌‌‌ها در هفته جاری مجازی شود. هدف از این تصمیم در وهله اول کاهش مدت زمان قرارگیری گروه‌‌‌های آسیب‌‌‌پذیر در معرض هوای آلوده و در وهله دوم کاهش بار ترافیک و به دنبال آن کاهش تولید و انتشار آلاینده‌‌‌های هوا با منشأ اگزوز وسایل نقلیه است.

دیروز هم سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران اعلام کرد که تا پایان هفته جاری فروش مجوز روزانه تردد در محدوده طرح ترافیک ممنوع است. در روزهای گذشته نیز این اقدام اگرچه به موقع اطلاع‌‌‌رسانی نشد و تاثیر بازدارنده از سفر با خودروی شخصی به محدوده طرح ترافیک را نداشت، اما اجرایی شد؛ به این امید که هوای محدوده مرکزی شهر تهران که محدوده پرآلوده شهر محسوب می‌شود، با کاهش انتشار به تدریج بهبود پیدا کند.

با وجود  این  نتیجه مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا که بارها در طول دو هفته اخیر تشکیل جلسه داده، هنوز برای شهروندان ملموس نبوده است. هوای تهران برای چهاردهمین روز متوالی همچنان آلوده و شاخص در نزدیکی مرز میان ناسالم برای گروه‌‌‌های حساس و ناسالم برای همه است.

آلودگی هوا طوری در آسمان تهران و برخی دیگر از کلان‌شهرهای کشور ماندگار شده که دیروز وزیر کشور از دستگاه‌‌‌های متولی مقابله با این پدیده دعوت کرد تا در یک جلسه مشترک راهکارهای موثر بر کاهش آلودگی را بررسی کنند.

شهرداری تهران نیز یکی از دستگاه‌‌‌هایی بود که به دفتر وزیر کشور برای حضور در این جلسه فراخوانده شد.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران دیروز در جمع خبرنگاران درباره راهکار آلودگی هوا تاکید کرد: با تقویت حمل‌ونقل عمومی و کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی باید به سمتی حرکت کنیم که این آسیب کاهش پیدا کند و رفاه حال شهروندان فراهم شود. باید به گونه‌‌‌ای اقدام کنیم که در حوزه گازهای مضر به نتیجه خوب برسیم و در حوزه ذرات معلق نیز کنترل موثری داشته باشیم.

 وی ادامه داد: آلاینده‌‌‌های متحرک و ثابت هر کدام نقشی در آلودگی هوا دارند که البته سهم آلاینده‌‌‌های متحرک بیشتر است که باید تدابیر موثری در این حوزه اتخاذ کنیم.