تهران آلوده‌‌‌تر شد

هوای ناسالم برای همه با شاخص کیفیت هوای بیش از ۱۵۰ تا زمان نگارش این گزارش در بعدازظهر دیروز، همچنان در آسمان پایتخت جولان می‌‌‌داد و غلظت آلاینده‌‌‌ها به حدی رسید که شهروندان با چشم غیرمسلح می‌‌‌توانستند بدتر شدن وضعیت نسبت به ‌روز دوشنبه را مشاهده کنند.

نسخه به‌روز هشدار سطح نارنجی اداره کل هواشناسی استان تهران نیز دیروز منتشر شد و از پایداری جوی و کاهش کیفیت هوا ظرف امروز و فردا در این استان خبر داد. در این هشدارنامه ظرف امروز و فردا ادامه انباشت آلاینده‌‌‌ها به دلیل نبود باد موثر و افزایش شاخص آلودگی هوا و حتی در غالب ساعات کاهش کیفیت هوا تا حد ناسالم برای همه (وضعیت قرمز با شاخص بین ۱۵۱ تا ۲۰۰) پیش‌بینی شده است. هواشناسی در هشدارنامه سطح نارنجی خود توصیه کرده همه شهروندان از ترددهای غیرضروری پرهیز کنند. همچنین پرهیز از فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز، کاهش تردد خودروها و کنترل فعالیت واحدهای صنعتی، مدیریت منابع آلاینده ثابت و متحرک و نیز اتخاذ تدابیر مدیریتی لازم برای جلوگیری از افزایش غلظت آلاینده‌‌‌ها تا حد بسیار ناسالم (با شاخص ۲۰۱ تا ۲۵۰) مورد تاکید قرار گرفته است.

به طور کلی هشدارنامه‌‌‌های هواشناسی درباره وضعیت آلودگی هوا در سه‌سطح منتشر می‌شود. سطح اول هشدار زرد است که طی آن احتمال وجود خسارت یا خسارت نقطه‌‌‌ای مطرح شده و آگاهی و اقدام در صورت نیاز مورد تاکید قرار می‌گیرد. در هشدار نارنجی، احتمال خسارت گسترده زیاد است و اقدام برای مقابله ضروری است؛ وضعیتی که اکنون نیز در تهران حاکم است. در نهایت هشدار قرمز به منزله بروز خسارت گسترده ناشی از آلودگی بوده و با صدور آن باید اقدام فوری و همه‌‌‌جانبه توسط نهادهای ذی‌‌‌ربط در دستور کار قرار گیرد تا از خسارت این رخداد کاسته شود.