درحالی‌که بانک مرکزی میانگین حسابی قیمت هرمترمربع آپارتمان مسکونی معامله‌شده در هر ماه (جمع جبری قیمت‌ها تقسیم بر تعداد معاملات) را محاسبه و بر این اساس تورم ماهانه و نقطه‌‌‌ای املاک را محاسبه و منتشر می‌کند، مرکز آمار ایران این میانگین را به‌صورت وزنی محاسبه می‌کند و در نتیجه قیمت میانگین حاصل و تغییرات آن قدری با گزارش‌های همیشگی بانک مرکزی از تغییرات قیمت مسکن در تهران متفاوت است. مرکز آمار با حذف اثر نویزهایی مثل حجم معاملات و سن بنا بر قیمت مسکن، میانگین را محاسبه می‌کند و به همین خاطر تصویر نسبتا دقیق‌‌‌تری از تغییرات قیمت ملک با استفاده از این روش حاصل می‌شود؛ چراکه فرقی نمی‌‌‌کند در یک گروه قیمتی چه تعدادی معامله ملکی انجام شده باشد و در واقع کاهش یا افزایش قابل‌توجه معاملات املاکی با یک ویژگی قیمتی مشترک، نمی‌تواند میانگین محاسبه‌شده را افزایش یا کاهش دهد.

بر اساس گزارش مرکز آمار از میانگین وزنی قیمت مسکن در معاملات آبان ماه، ارزش هر مترمربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران به‌طور میانگین به ۴۷‌میلیون و ۹۳۸‌هزار تومان رسیده است که این رقم نسبت به میانگین وزنی قیمت در مهرماه ۱/ ۳‌درصد رشد داشته است. این گزارش همچنین تورم حسابی قیمت ملک در آبان را پس از غربالگری اطلاعات معاملات و حذف موارد استثنایی یا دور از واقعیت از آن، ۴۶‌میلیون تومان اعلام کرده است که نسبت به میانگین حسابی مهر ماه ۸/ ۳‌درصد افزایش نشان می‌دهد.  جهت تورم ملکی در گزارش مرکز آمار با آنچه پیش‌تر بانک مرکزی ارائه کرده بود یکسان و رو به بالاست؛ اما در گزارش بانک مرکزی میانگین حسابی قیمت مسکن در ماه میانی پاییز ۴۶‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان اعلام شده بود که نسبت به ماه پیش از آن رشد ۸/ ۶‌درصدی را نشان می‌‌‌داد. به این ترتیب تورم ماهانه ملکی در تهران بنا بر روایت بانک مرکزی تقریبا دو برابر تورم با محاسبه بر اساس تغییرات قیمت به روش موسوم به «هدانیک» (متوسط قیمت پس از حذف نویزها) است. بر اساس این گزارش میانگین قیمت مسکن در شهر تهران به روش هدانیک طی آبان ماه در مرز ۴۸‌میلیون تومان توقف کرده است.

«دنیای‌اقتصاد» پیش‌تر در گزارش «دوپینگ ارزی بازار مسکن» به تاثیرپذیری این بازار از جهش دلار در هفته‌‌‌های اخیر پرداخته بود که نتیجه آن در روایت دوم از تغییرات قیمت ملک نیز مشهود است.