ایست صادق‌خان به آلودگی‌هوا

صادق خان سال گذشته هنگام اجرای طرح تهاجمی ضدآلودگی «ULEZ» در مناطق اطراف محله‌های مرکزی لندن، برنامه نهایی خود را اجرای سراسری این طرح در سال بعد اعلام کرده بود و حالا طبق همین برنامه‌‌ریزی شهرداری لندن، وعده داده‌شده به اجرا درمی‌‌آید. طرح ضدآلودگی «ULEZ» به این صورت است که همه خودروهای سواری، دیزلی و سنگین و حتی حمل و نقل عمومی در صورتی که استانداردهای آلایندگی مختص این طرح را نداشته باشند، روزانه برای عبور در سطح شهر باید عوارض «ULEZ» را پرداخت کنند. اجرای این طرح در ماه‌های اخیر توانست بیش از ۳۰ درصد از آلودگی هوا را در گروه آلاینده دی‌‌اکسید نیتروژن کاهش دهد. این طرح سومین طرح ترافیکی در لندن است که در حال حاضر همزمان با دو طرح دیگر در حال اعمال است.

طرح ترافیک اصلی که فقط در محدوده مرکز لندن در حال اجراست (در تصویر به رنگ قرمز نمایش داده شده است)، برای همه خودروها فارغ از استانداردهای آلایندگی، پیاده می‌شود به این صورت که عوارض روزانه طرح ترافیک باید برای تردد در این محدوده پرداخت شود. طرح «LEZ» که در حال حاضر در کل شهر لندن اجرایی می‌شود اما فقط برای خودروهای سنگین و حمل و نقل عمومی (تجاری) اعمال می‌شود آن هم منوط به نداشتن استاندارد آلایندگی. طرح «ULEZ» نیز نسخه سوم مجموعه تدابیر ترافیکی شهردار لندن است که در مجموع سه هدف را دنبال می‌کند: کاهش ازدحام خودرو، کاهش آلودگی هوا و کاهش عوارض گرمایش زمین ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌‌ای. شهردار لندن در مواجهه با مخالفان «سخت‌‌گیری به خودروهای شخصی»، معتقد است، در دوراهی «سیاسی‌‌کاری» و «نفع عمومی»، دومی را انتخاب کرده است تا مصالح شهر و شهروندان بر همه‌چیز غلبه پیدا کند. صادق خان در عین حال طرح‌های جبرانی برای سیستم حمل و نقل عمومی در ازای سراسری شدن طرح «ULEZ» پیاده خواهد کرد. در طرح «ULEZ»، خودروهای سواری باید استاندارد یورو ۴ و خودروهای سنگین نیز باید استاندارد یورو ۵ داشته باشند.

ULEZ در کل لندن بزرگ از اوت آینده

خبرها حاکی از آن است که محدوده با آلایندگی بسیار کم (ULEZ) از اوت سال آینده در کل پایتخت انگلستان گسترش خواهد یافت، اقدامی که به گفته شهردار لندن می‌تواند هوای پاک‌‌تری را برای ۵ میلیون دیگر از ساکنان این شهر به ارمغان آورد. بر اساس گزارشی از بلومبرگ، رانندگان خودروهای قدیمی و آلاینده فاقد استاندارد مخصوص «مناطق بسیار کم‌انتشار» در لندن باید از ۲۹ اوت ۲۰۲۳ برای استفاده از وسیله نقلیه خود در سراسر لندن بزرگ، در تمام روزهای سال به استثنای ۲۵ دسامبر (روز کریسمس) به صورت روزانه ۵۰/ ۱۲ پوند بپردازند و در صورتی که این مبلغ را پرداخت نکنند ۱۶۰ پوند جریمه خواهند شد.

این سیاست به مناطق بیرونی شهر گسترش خواهد یافت و بر حدود ۱۵ درصد از وسایل نقلیه در منطقه‌‌ای که به تازگی بخشی از «محدوده آلایندگی بسیار کم» شده‌‌اند تاثیر می‌‌گذارد. صادق خان شهردار لندن درباره این طرح می‌گوید باید با آلودگی هوا، وضعیت اضطراری آب‌‌وهوا و ازدحام مقابله کرد. این طرح به این معنی است که از اوت سال آینده، بیش از ۵ میلیون لندنی هوای پاک‌‌تری را تنفس خواهند کرد. به گفته او، آخرین شواهد نشان می‌دهد که آلودگی هوا ما را از گهواره تا گور بیمار می‌کند. لندنی‌‌ها در حال ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری ریوی، زوال عقل و آسم هستند که به ویژه برای کودکان بسیار خطرناک است. گفتنی است این اقدام با مخالفت‌هایی از سوی فعالان انتخاباتی در مناطقی که به تازگی شامل این طرح شده‌اند، مواجه شده است. مخالفان این طرح استدلال می‌کنند که آنها از سیستم حمل‌ونقل عمومی کارآمدی که مناطق نزدیک به مرکز شهر از آن برخوردار هستند محرومند و برای رفت‌‌وآمد بیشتر به خودروهای شخصی خود متکی هستند، از طرفی هم متوسط درآمد در مناطق خارج از لندن پایین است.

بر اساس این گزارش، از زمان آغاز طرح منطقه با آلایندگی بسیار کم در سه سال پیش، تعداد خودروهای برقی دارای مجوز در لندن بیش از چهار برابر افزایش و نسبت خودروهای دیزلی بیش از یک‌‌چهارم کاهش یافته است. «اوبر»  اکنون بیشتر سفرهای خود در لندن را با خودروهای برقی انجام می‌دهد، و کیفیت هوای لندن که زمانی بسیار بدتر از شهرهای با اندازه مشابه از جمله نیویورک و مادرید بود اکنون با آنها برابری می‌کند. شهردار لندن نخستین بار در اوایل سال جاری برنامه‌های خود را برای توسعه منطقه با آلایندگی بسیار کم اعلام کرد. طرح او انتقاداتی را به دنبال داشت، چراکه این باور وجود داشت که این طرح، هزینه‌ها را برای ساکنان فقیرتر که برای خرید وسایل نقلیه جدیدتر و کم‌آلاینده‌تر مشکل دارند، افزایش می‌دهد.

صادق خان طرح گسترش محدوده با آلایندگی بسیار کم در لندن را یکی از سخت‌‌ترین تصمیم‌‌های دوران کاری خود دانسته است ولی تاکید می‌کند که نمی‌خواهد به مصلحت‌‌های سیاسی اجازه دهد تا بر سلامت عمومی غلبه کنند. نیک راجرز، سخنگوی سیستم حمل‌‌ونقل لندن، از خان خواسته است تا این طرح را لغو کند. راجرز در بیانیه‌‌ای اعلام کرده است که اکنون زمان آن نیست که به لندنی‌ها، با اعمال هزینه روزانه ۵/ ۱۲ پوندی فشار وارد شود. خان مجددا ابتکاری را برای تخصیص پول در راستای اسقاط خودروهای آلاینده راه‌اندازی کرده است و یک بودجه ۱۱۰ میلیون پوندی برای اسقاط خودروی فرسوده رانندگان واجد شرایط در نظر خواهد گرفت و امکان استفاده از حمل‌‌ونقل عمومی رایگان نیز فراهم خواهد شد. از طرفی مسیرهای اتوبوس جدید در مناطق ایجاد خواهد شد. رانندگان معلول نیز تا اکتبر ۲۰۲۷ از این طرح معاف خواهند بود.

 با گسترش این طرح تقریبا ۹ میلیون نفر از ساکنان لندن به این طرح وارد خواهند شد، که به صورت محدود در آوریل ۲۰۱۹ معرفی شد و در اکتبر سال گذشته گسترش یافت. هزینه ورود به طرح عموما برای وسایل نقلیه گازسوز ساخته شده قبل از سال ۲۰۰۵ و خودروهای دیزلی قبل از سال ۲۰۱۵ اعمال می‌شود. وسایل نقلیه قدیمی، موتورسیکلت‌‌ها و مینی‌بوس‌‌ها نیز تحت تاثیر این طرح قرار می‌گیرند. به گفته سازمان حمل ونقل لندن، گسترش این طرح سبب می‌شود روزانه ۱۶۰هزار خودرو و ۴۲ هزار ون به این منطقه وارد شوند.

داده‌های جمع‌آوری‌‌شده توسط دفتر شهرداری لندن و تحلیل‌‌شده توسط دانشجویان امپریال کالج لندن نشان می‌دهد که منطقه با آلایندگی بسیار کم به کاهش انتشار ذرات و دی اکسید نیتروژن منجر شده است. به گفته الیوت ترهارن، دستیار مدیر سیستم حمل‌‌ونقل لندن، در نتیجه اجرای این طرح روزانه ۴۴ هزار خودروی ناسازگار کمتر در مرکز لندن تردد می‌کنند. صادق خان درباره موفقیت این طرح می‌گوید به گفته کارشناسان مستقل، هیچ طرح دیگری در جهان مانند طرح منطقه با آلایندگی بسیار کم وجود ندارد که در نتیجه آن در مدت کوتاهی، بهبود هوا رخ دهد.

علاوه بر محدوده با آلایندگی بسیار کم، محدوده طرح ترافیک دیگری به نام محدوده با آلایندگی کم (LEZ) نیز در لندن وجود دارد که با هدف کاهش انتشار آلودگی از اگزوز خودروهای دیزلی برقرار شده است. این طرح در سراسر لندن برای وسایل نقلیه تجاری اعمال می‌شود به‌طوری که وسایل نقلیه تجاری که با استانداردهای اعلام شده مطابقت ندارند باید هزینه ورود به این محدوده را پرداخت کنند. از سوی دیگر، محدوده دیگری تحت عنوان «هزینه تراکم ترافیک»  یا همان «طرح ترافیک» نیز در این شهر تعریف شده است که از روز دوشنبه تا جمعه از ساعت ۷ صبح تا ۶ بعد‌از‌ظهر و روزهای شنبه و یکشنبه و تعطیلات بانک‌ها از ساعت ۱۲ تا ۶ بعد‌از‌ظهر اجرا می‌شود. هزینه ورود به این طرح نیز ۱۵ پوند در نظر گرفته شده است. اگر راننده‌‌ای قصد ورود به این منطقه را داشته باشد حتی در صورتی که استانداردهای آلایندگی دو محدوده قبل را داشته باشد، با‌ید هزینه روزانه را پرداخت کند. با توجه به متوسط درآمد روزانه ۱۱۵ پوندی مردم لندن، هزینه ورود به این طرح حدود ۱۱ درصد از درآمد آنها را به خود اختصاص خواهد داد. عدم پرداخت آن نیز جریمه‌‌ای بیش از متوسط درآمد در روز را به دنبال دارد.

07-01 copy