تجربه برنامه‌های اول تا سوم شهر تهران نشان می‌دهد این برنامه‌ها اغلب در سرفصل‌‌های کلیدی مثل توسعه مترو عقب‌‌ماندگی چشمگیری دارد و مدیران شهری آن‌گونه که انتظار می‌‌رود در اجرای آنها موفق نیستند. شاید یک علت این ماجرا روندی است که برای تصویب و اجرای برنامه‌های میان‌‌مدت اداره شهر وجود دارد. اگر زمان نگارش و تصویب برنامه‌ها همزمان با سال اول فعالیت هر دوره مدیریت شهری بازتنظیم و این برنامه‌ها نه پنج‌‌ساله بلکه چهار‌ساله تعریف شود، بنابراین می‌توان امیدوار بود میزان تحقق احکام آنها بهبود پیدا کند. بر اساس گزارشی که دیروز در شورای شهر مطرح شد، میزان تحقق برنامه پنج‌‌ساله سوم شهر تهران فقط ۴۲ درصد بوده است؛ موضوعی که بی‌‌ارتباط با برنامه‌نویسی دوره‌های قبلی مدیریت شهری برای مدیران بعد از خود نیست و با این حال این روند همچنان اصلاح نشده باقی مانده و زاکانی امروز برای شهردار منتخب شورای هفتم نیز برنامه‌‌ریزی می‌کند.

شهردار تهران از گنجاندن هشت کلان‌‌پروژه مرتبط با تحول کالبدی شهر در این برنامه خبر داده که با هدف رفع مشکلات شهروندان تعریف شده است. او مشکلات تهرانی‌‌ها را به ترتیب اهمیت این طور فهرست کرد: ترافیک، آلودگی هوا و بدمسکنی. بنا بر اظهارات زاکانی، شهرداری تهران قصد دارد نوسازی شهر را مبتنی بر اصول شهرسازی حمل‌ونقل‌محور (TOD) انجام دهد تا راه‌حلی برای دو مشکل عمده شهروندان باشد. او وعده داده به این ترتیب آسایش، ایمنی و رفاه را برای شهروندان به ارمغان خواهد آورد. شهردار تهران با تاکید بر ضرورت رسیدن سهم حمل و نقل عمومی از سفرهای روزانه شهروندان به ۷۰ درصد، گفته که تنها در این صورت می‌توان شهری با قابلیت سکونت‌‌پذیری و هوای دلچسب داشت.

وی درباره میزان پیشرفت پروژه مسکن‌‌سازی نیز توضیح داد: از سال قبل برای تسهیل‌‌گری در ساخت سالانه ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در تهران برنامه‌‌ریزی کردیم و تا امروز از برش دوساله این برنامه، تفاهم‌نامه ساخت ۳۴۰ هزار واحد منعقد شده است. همچنین از این تعداد ساخت ۳۰ هزار واحد آغاز شده است. به گفته وی، شهرک‌‌سازی‌‌های مسکونی در مناطق ۴، ۵، ۱۵، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ صورت خواهد گرفت و مجوزهای لازم مبتنی بر لکه‌‌گذاری اراضی منتخب برای ساخت این شهرک‌‌ها از کمیسیون ماده ۵ اخذ می‌شود. او در بخش دیگری از سخنان خود به وابستگی ۸۰ درصدی درآمد شهرداری به عوارض شهرسازی اذعان کرد اما در عین حال گفت: با وجود این وابستگی تلاش کردیم تخفیف ویژه برای شهروندان در نظر بگیریم و لبخند را بر لبان آنها بنشانیم. زاکانی مدعی است شهرداری از در نظر گرفتن تخفیف برای سازنده‌ها انگیزه درآمدی نداشته و اکنون نیز در میزان تحقق درآمدهای بودجه از اهداف پیش‌‌بینی‌شده جلوتر است.