وی با اشاره به موفقیت شهرداری تهران در واگذاری دو واحد مسکونی که چندی پیش در فرابورس برای فروش عرضه شد، گفت: همچنان از این بستر برای ایفای تکلیفی که در حوزه واگذاری املاک و تحقق درآمد غیرنقد داریم، استفاده خواهیم کرد و یکی از مصادیق این استفاده به شکل عرضه آپارتمان‌‌های تکمیل شده توسط سازنده‌هاست.

به گفته فلاح، ویژگی برجسته این شیوه ملک‌‌فروشی این است که علاوه بر «عرضه»، مدیریت «تقاضا» نیز به نوعی در اختیار شهرداری تهران است؛ چراکه پیمانکارانی که از شهرداری مطالبه دارند، یک گروه اصلی متقاضی این املاک به شمار می‌‌آیند که می‌توانند ملکی را برای تهاتر در ازای طلب خود انتخاب کنند.

معاون شهردار تهران با اذعان به کاهش درآمدهای شهرداری از محل تراکم‌‌فروشی تحت تاثیر رکود فراگیر ساختمانی، گفت: تا روز گذشته مجموع درآمد محقق‌شده در حوزه شهرسازی ۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده و این در حالی است که میزان تحقق این درآمد نسبت به مدت مشابه پارسال تغییر چندانی نداشته است؛ کمااینکه در ۶ ماه نخست پارسال میزان تحقق درآمدهای این حوزه ۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان گزارش

شده است. وی تاکید کرد: در شرایطی که به هر دلیل وصول درآمدهای ساختمانی کاهش پیدا کرده، معاونت مالی و اقتصاد شهری بیش از پیش بر شناسایی و وصول سایر منابع درآمدی با اولویت درآمدهای پایدار متمرکز شده است.

مسیر بهینه این است که به سمتی حرکت کنیم که بر میزان وصول درآمدهای پایدار افزوده شود و به نقطه‌‌ای برسیم که کاستی‌‌های موجود جبران و اتکای شهرداری به ساخت‌و‌ساز کمتر شود. آن‌‌گونه که فلاح گفته است، در کمتر از ۶ ماه سپری شده از سال جاری، معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران توانسته ۱۳۳ درصد از درآمد پیش‌‌بینی شده در برش ۶ ماهه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران را که این معاونت نسبت به وصول آن تکلیف داشته است محقق کند.

به این ترتیب معاونت مالی به جای حدود ۹ هزار میلیارد تومان درآمد در طول مدت سپری شده از سال جاری، بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان را محقق کرده است.

وی افزود: در مجموع تعهد معاونت مالی در بخش درآمدی بودجه ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد تومان تا پایان سال جاری است که انتظار می‌‌رود میزان تحقق آن در نیمه دوم سال حتی بیش از نیمه اول سال باشد.

بخش دیگری از اظهارات معاون شهردار تهران ناظر بر تلاش برای ارزان‌‌تر اداره کردن پایتخت بود. وی در این رابطه توضیح داد: زیرساخت‌‌هایی را فراهم کرده‌‌ایم تا در تجهیز منابع شاهد انضباط مالی، شفافیت و بهینه‌‌سازی مصرف منابع باشیم که نتایج خوبی در پی داشته است؛ به عنوان مثال در حال حاضر قیر، سیمان و میلگرد برای معاونت‌ها از بورس کالا خریداری می‌شود و از این طریق صرفه‌‌جویی‌‌های مالی زیادی علاوه بر شفافیت صورت گرفته و به‌طور کلی ۳۰ درصد صرفه‌‌جویی در منابع، با خرید مصالح مورد نیاز برای پروژه‌های عمرانی، آسفالت و...از طریق بازار سرمایه صورت گرفته است.

وی از برنامه‌‌ریزی برای مولدسازی دارایی‌‌های غیرملکی شهرداری نیز سخن گفت و عنوان کرد: ۱۲ سازمان و شرکت وابسته به شهرداری تهران شناسایی شده که با اصلاح ساختار و برخی اقدامات دیگر می‌توان نسبت به مولدسازی آنها اقدام کرد. به گفته معاون شهردار تهران، برخی از سازمان‌ها و شرکت‌‌های شناسایی‌شده می‌توانند بین ۶ تا ۷ برابر درآمد بیشتری نسبت به وضع موجود تولید کنند و برآورد صورت‌گرفته نشان می‌دهد در صورت اعمال اصلاحات لازم در ۱۲ مجموعه مورد اشاره، ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد از این طریق حاصل خواهد شد.

تهدید ۱۰هزارمیلیاردی درآمد شهر

به بیان دیگر عملا اکنون ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد بالقوه در شهر به دلیل اشکالاتی که موجب غیرمولد شدن برخی شرکت‌‌ها و سازمان‌های شهرداری شده است، تلف می‌شود.

فلاح درباره شناسایی املاک متعلق به شهرداری نیز توضیح داد: ستاد ساماندهی املاک در شهرداری ایجاد شده و در مناطق نیز این ستاد را شکل داده‌‌ایم که یکی از ماموریت‌‌های آن شناسایی املاک متعلق به شهرداری و ثبت و ضبط آنهاست. وی تاکید کرد: به دنبال آن هستیم که واحدهای مسکونی تصرف شده متعلق به شهرداری تهران از دست غیر خارج شود؛ کمااینکه دو واحد مسکونی واگذار شده از طریق فرابورس نیز در زمره املاکی که سال‌ها در اختیار افراد قرار داشته است، از همین جنس بود. معاون شهردار تهران با بیان اینکه امسال در مجموع ۲۵ ملک را رفع تصرف کرده و تحویل گرفتیم، گفت: رفع تصرف ۳۹ واحد ملکی دیگر نیز در دستور کار قرار دارد و برای تخلیه آنها اقدام کرده‌‌ایم.

 وی ادامه داد: جالب است بدانید که این افراد اساسا ارتباطی با شهرداری نداشتند و سال‌ها این خانه‌ها را تصرف کرده و حتی اجاره‌‌بها نیز پرداخت نمی‌کردند که البته در مسیر بازپس‌‌گیری و رفع تصرف فشارهایی هم به همکاران ما وارد شده و افرادی هم مانع شده‌‌اند؛ اما ما هیچ اغماضی در این زمینه نخواهیم داشت.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران گفت: طلب ثبت شده ما در دولت ۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است و حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان اسناد و مدارکی از محل عوارض شهرسازی و سایر دستگاه‌ها وجود دارد که باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد و در نهایت رقم نهایی مطالبات اعلام خواهد شد.  

وی با اشاره به اهمیت رسیدگی به ارقام مورد ادعا درباره طلب و بدهی شهرداری و دولت نسبت به یکدیگر گفت: به عنوان مثال تامین اجتماعی ادعای۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی را داشت و در سال ۱۴۰۰ این ادعا به ۶۰۰۰ میلیارد تومان رسید و پس از حساب و کتاب‌‌ها، این طلب به ۱۰۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت.