کامران عبدولی، معاون حفاظت و پیشگیری از حریق سازمان آتش‌‌‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران به عنوان دبیر اجرایی این همایش بین‌المللی به کم و کیف برگزاری آن در سال‌جاری پرداخته است. عبدولی درباره هدف از برگزاری این همایش در ادوار مختلف توضیح داد: نیازی که برای برگزاری همایش احساس شده است، ایجاد ارتباط و نزدیک کردن دانشگاه‌‌‌ها و شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان به حوزه ایمنی و آتش‌‌‌نشانی ‎است. وی افزود: یکی از مواردی که در سال‌های گذشته مورد انتقاد مسوولان و نهادهای نظارتی قرار گرفته، عدم‌ورود دانشگاه‌‌‌ها به موضوعات ایمنی و آتش‌‌‌نشانی بوده است. به عنوان نمونه می‌توان عملیات یک آتش‌‌‌نشان در زمان حریق را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد که به تنهایی در فضایی بسته و درگیر حریق باید عملیات اطفا و نجات را انجام دهد؛ طبعا داشتن اطلاعات و دانش فنی در حوزه‌‌‌های حریق، مکانیک، تهویه، شیمی، برق و سازه برای انجام این ارزیابی ضروری است.

وی با بیان اینکه در این همایش اساتید فعال و علاقه‌مند به حوزه‌های ایمنی و آتش‌‌‌نشانی شناسایی شده و در جلسات هم‌‌‌اندیشی همایش شرکت کردند، افزود: از جمله نتایج مثبت این جلسات هم‌‌‌اندیشی که به تبیین اهداف همایش مذکور اختصاص داشت، افزایش چشمگیر تعداد مقاله‌‌‌های ارسالی در این دوره بوده است. به گفته دبیر پنجمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی آتش‌‌‌نشانی و خدمات ایمنی، یکی دیگر از خروجی‌‌‌های ارزشمند برگزاری این همایش، بازنگری و تدوین استانداردها و آیین‌‌‌نامه‌‌‌های آتش‌‌‌نشانی است که اکنون در دستور کار قرار گرفته است. عبدولی ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک آیین‌‌‌نامه‌‌‌ها و استانداردهای ‎داخلی بومی‌‌‌سازی شده تدوین شود تا دیگر به استفاده از استانداردهای خارجی و مواردی که ممکن است با زیست بوم ما همخوانی نداشته باشد، نیازی نباشد.

وی به اهمیت فرهنگ‌‌‌سازی در حوزه ایمنی نیز اشاره کرد و با بیان اینکه این امر مستلزم استمرار، تکرار و تداوم آموزش و بیان مطالب تخصصی و علمی است، افزود: مردم، مسوولان و متخصصان و همچنین کسانی که با ساخت‌‌‌وساز سر و کار دارند، باید به تدریج اهمیت موضوع ایمنی را باور کنند و خودجوش آن را دنبال کنند؛ اما تا آن روز کار برای ما سخت و پیچیده خواهد بود.

عبدولی ادامه داد: با پیشرفت‌‌‌های صنعت و تکنولوژی روزبه‌‌‌روز کار برای آتش‌‌‌نشانی ‎ابعاد جدیدی از چالش‌ها و تجربه‌‌‌های جدید پیدا می‎کند، به همین منظور باید یکی از برنامه‌‌‌های هر سازمانی مخصوصا سازمان آتش‌‌‌نشانی ‎دستیابی به علم روز ایمنی و آتش‌‌‌نشانی ‎و همچنین موضوعات تکنولوژی‌‌‌های روز در این حوزه باشد.

وی به چهار محور اصلی همایش اشاره کرد و افزود: این همایش در چهار پنل علمی برگزار می‎شود و نظر به اهمیت موضوع، چالش‌های مرتبط به حوادث شهری و صنعتی به عنوان اولین محور در نظر گرفته شده است که این موضوع برای اولین بار در طول دوران برگزاری همایش به عنوان محور منظور شده است. عبدولی افزود: دومین محور همایش، ارتقای فرهنگ ایمنی شهروندان و سلامت آتش‌‌‌نشان‌‌‌هاست. این مبحث نیز با منابع انسانی در ارتباط است و بحث فرهنگ‌‌‌سازی را هدف قرار داده که یکی از محورهای ثابت همایش است. به اعتقاد وی، ایجاد ارتباط با مردم، یک هنر و خلاقیت محسوب می‌شود و به همین علت این موضوع در هر دوره از برگزاری همایش، به عنوان یکی از پنل‌‌‌های اصلی گنجانده می‌شود. وی با بیان اینکه محور سوم همایش بحث مهندسی آتش و فناوری‌‌‌های نوین است، خاطرنشان کرد: مهندسی آتش موضوعی است که در جامعه بین‌المللی مورد توجه واقع شده و اقدامات بسیاری صورت گرفته است. اما متاسفانه در ایران هنوز به‌‌‌رغم اقدامات و تلاش‌‌‌هایی که صورت پذیرفته و همچنین با توجه به مصوبه‌‌ ‎هیات عمومی ‎وزیران در ۱۸ دی‌‌‌ماه ۹۳، این مصوبه به مرحله اجرا نرسیده است. سازمان آتش‌نشانی به توجه به اهمیت موضوع، نسبت به پیگیری موضوع از مراجع ذی‌ربط اقدام که این پیگیری منجر به برگزاری و فارغ‌التحصیل شدن فراگیران اولین دوره این رشته در دانشگاه خواجه نصیر شده است. دبیر اجرایی پنجمین همایش بین‌المللی آتش‌‌‌نشانی و خدمات ایمنی یادآور شد: یکی از مباحث رشته مهندسی حریق، رفتارشناسی حریق و کنترل سناریوهای مختلف در ساختمان‌‌‌هاست که این موضوع از طریق ارتباط بین رشته‌‌‌های مکانیک برق و عمران امکانپذیر خواهد بود.

عبدولی با اشاره به اهمیت مبحث فناوری‌‌‌ و هوشمندسازی اظهار کرد: با توجه به رشد تکنولوژی‌‌‌های مرتبط با ساختمان و توسعه شهر، قطعا عملیات‌‌‌های امدادی بدون فناوری نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای شهر باشد؛ بنابراین امیدواریم روزی برسد که بتوانیم از فناوری‌‌‌های روز دنیا و تجهیزاتی که می‎توانند امور ایمنی و آتش‌‌‌نشانی ‎را تسریع و تسهیل و اثربخش کند، استفاده کنیم. همچنین باتوجه به وجود پتانسیل افراد متخصص و نخبه موجود در شرکت‌های دانش‌بنیان، می‌توان در راستای نیل به اهداف هوشمندسازی گام‌‌‌های موثرتری برداشته شود. یکی از مصادیق موارد مطروحه در حوزه فناوری و هوشمندسازی، پروژه هوشمندسازی مانیتورینگ ساختمان‌‌‌های آتش‌‌‌نشانی از طریق سیستم اعلام حریق است که به زودی اجرایی خواهد شد و روخداد بزرگی در این حوزه تلقی می‌شود.

وی افزود: محور دیگر همایش نیز محیط‌زیست و انرژی است؛ کمااینکه موضوع ایمنی و آتش‌‌‌نشانی ‎با بحث‌‌‌های محیط‌زیست بی‌‌‌ارتباط نیست؛ از جمله موضوعاتی مانند مصرف آب که ما عمده‌‌‌ترین ماده اطفای آتش‌‌‌نشانی است و بحث هدر رفت انرژی‌‌‌ها در خصوص مدیریت انرژی مهم است. معاون سازمان آتش‌‌‌نشانی و خدمات ایمنی ادامه داد: در نهایت یک محور ویژه امسال کاربرد فناوری‌‌‌های نوین در خودروها و تجهیزات آتش‌‌‌نشانی ‎است که امسال این موضوع به طور خاص دیده شده است و انتظار داریم خروجی‌‌‌های خوبی هم داشته باشیم.

دبیر اجرایی پنجمین دوره همایش آتش‌‌‌نشانی و خدمات ایمنی با اشاره به مقالات ارسال شده گفت: تاکنون حدود ۲۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که نشان‌‌‌دهنده استقبال خوب جامعه علمی و دانشگاهی کشور از این رویداد است. وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه جنبی این همایش گفت: پیگیری‌‌‌ها و حمایت‌‌‌هایی که در سازمان پیرو دستور مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از تولید داخل داشتیم در این سال‌ها بالای ۹۵‌درصد تجهیزات ایمنی و آتش‌‌‌نشانی ‎در کشور با کیفیت حتی بهتر از برندهای خارجی تولید می‎شود قیمت‌ها به شدت کاهش پیدا کرده است در بسیاری از موارد به یک‌سوم رسیده است. البته شاید از نظر کمیت تجهیزات به تولید انبوه نرسیده‌‌‌ایم اما اولویت‌مان  ‎همیشه با تجهیزات تولید داخل، استاندارد و کارآمد است. وی از تمام فعالان صنعت ایمنی و آتش‌‌‌نشانی برای  بازدید از این رویداد مهم ایمنی دعوت کرد و افزود: علاقه‌مندان می‎توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص همایش به سایت WWW. NFUS.IR مراجعه کنند.