آتش سوزی و انفجار درمانگاه سینا شمیران در خیابان شریعتی، بار دیگر توجهات را به مسائل ایمنی ساختمان‌ها جلب کرد؛ زیرا پس از این حادثه اعلام شد این ساختمان از لحاظ ایمنی ۳ بار هشدار دریافت کرده بود.

به طوریکه پس از این حادثه دادستانی ۵ نفر از افرادی که به نظر می‌رسد در این کوتاهی و حادثه مقصر باشند را احضار کرد.   

متاسفانه بی توجهی مسئولان این درمانگاه به نکات ایمنی باعث جانباختگان ۱۹ نفر و مجروحیت چندین نفر از شهروندان شد.

سید جلال ملکی در گفت‌وگویی که پیش تر منتشر شده بود،  درباره «تاییدیه ایمنی» گفت: تاییدیه ایمنی به معنای مورد تایید بودن ساختمان، از نظر سازمان آتش نشانی، در جهت رعایت ضوابط ایمنی است.

وی افزود: در حال حاضر، نوع کاربری ساختمان، متراژ و تعداد طبقات از جمله مسائلی است که در دریافت این تاییدیه موثر است.

ملکی اظهار کرد: در گذشته فقط ساختمان‌های ۶ طبقه به بالا با کاربری مسکونی و ساختمان‌های بیش از یک طبقه با کاربری غیرمسکونی مستلزم دریافت این تاییده بودند، اما در حال حاضر تمام ساختمان‌های نوساز برای دریافت پایان کار، نیازمند دریافت این تاییدیه هستند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی ادامه داد: ساختمان‌های ۶ طبقه به بالا و یک طبقه غیرمسکونی از آتش نشانی و سایر ساختمان‌ها از طریق دفتر خدمات شهرداری این تاییدیه را دریافت می‌کنند؛ بنابراین در حال حاضر تمامی ساختمان‌ها باید به مسئله ایمنی توجه کافی داشته باشند.

وی درباره نحوه دریافت این تاییدیه گفت: کارشناسان از ساختمان بازدید کرده و دستورالعمل خاصی برای رعایت ایمنی را به سازندگان ابلاغ می‌کنند. پس از رفع نواقص و ایجاد سازوکارهای ایمنی، مجددا کارشناسان از محل بازدید کرده و تاییدیه را صادر می‌کنند.

ملکی درباره مواردی که باید رعایت شوند، اظهار کرد: راه‌های خروج، سیستم تخلیه دود، سیستم اعلام اطفاء حریق، اندازه جانپناه ها، شرایط پارکینگ‌ها از جمله مواردی است که برای تاییدیه مدنظر آتش نشانی است.

سخنگوی سازمان آتش نشانی افزود: مشکل خاصی در این باره با ساختمان‌های نوساز نداریم، اما متاسفانه بیش از ۹۰ درصد ساختمان‌های شهر تهران، قدیمی هستند و اصول ایمنی در آن‌ها رعایت نشده است. همچنین مردم تمایلی به رفع این نواقص نشان نمی‌دهند.

این کارشناس ایمنی در پایان به شهروندان توصیه کرد: رعایت اصول ایمنی ممکن است هزینه بر باشد، اما قطعا این هزینه، در مقابل خسارات احتمالی حوادث بسیار ناچیز خواهد بود و رعایت این نکات، آرامش خاطر به همراه خواهد داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.