به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، متروی تهران در حال حاضر ۲۵۲ کیلومتر طول و ۱۴۲ ایستگاه فعال دارد و تکمیل خطوط هفتگانه با بهره‌‌‌برداری از ۴۶ کیلومتر خط و ۳۳ ایستگاه دیگر (عمدتا واقع در دو خط شش و هفت) به نتیجه می‌‌‌رسد. اعتبار موردنیاز برای تحقق این برنامه در کنار ساخت و تکمیل پایانه‌‌‌ها، پارکینگ‌‌‌ها و پست‌‌‌های برق باقی مانده در این بخش از شبکه مترو ۷۰‌هزار میلیارد تومان برآورد شده است. علاوه بر این ایستگاه‌‌‌های توسعه‌‌‌ای و الحاقی به خطوط مذکور نیز نیازمند ۳۰‌هزار میلیارد تومان اعتبار است که بنا بر اعلام شرکت متروی تهران، قرار است بخش عمده این رقم ۳۰‌هزار میلیاردی از طریق تهاتر ملک و بارگذاری مجتمع‌‌‌های ایستگاهی تامین شود.

همچنین ساخت ۱۵۲ کیلومتر خط جدید شامل خطوط هشت تا ۱۱ به ۲۰۰‌هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد. البته این ارقام با احتساب قیمت امروز کالاها و خدمات محاسبه شده و با اعمال ضریب تورم، قاعدتا سال به سال بیشتر خواهد شد.

هرچند برآوردهای مشخصی از نیاز مالی مترو روی میز مدیران شهری قرار دارد، اما برنامه شهرداری برای تامین آنها طی یک بازه زمانی پنج‌‌‌ساله هنوز نامشخص است. مسعود درستی در گفت‌‌‌وگویی که پایگاه خبری «شهر» آن را منتشر کرد، درباره تامین مالی ابرپروژه مترو گفت: با توجه به این اعداد و ارقام سنگین، امکان تحقق تمام موارد ذکر شده از طریق بودجه‌‌‌های دولتی و شهرداری میسر نیست و بنابراین در قالب کارگروه‌‌‌های تخصصی، به دنبال شناسایی ظرفیت‌‌‌های جدید برای تامین منابع مالی هستیم.

اینکه قرار است تامین مالی تکمیل مترو از چه محلی به جز بودجه دولت و شهرداری صورت گیرد، علامت سوالی است که در این خبر و خبرهای مشابه درباره برنامه‌‌‌های آتی مترو به آن پاسخ داده نشده است. تا امروز فقط مشخص شده که شهرداری تامین واگن توسط دولت را دنبال می‌کند و از طریق ساخت مجتمع‌‌‌های ایستگاهی نیز قرار است تامین مالی بخشی از پروژه‌‌‌های مترو را انجام دهد. اما روشن است که تامین مالی ۳۰۰‌هزار میلیارد تومانی تنها به این ترتیب میسر نیست و باید دید شهرداری برنامه خاصی برای استفاده از ظرفیت‌‌‌های مالی ویژه و جدیدی دارد که وعده تکمیل مترو، ۱۵ سال زودتر از برنامه‌‌‌ریزی طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک را داده است؟