7-3 copy

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» با وجود اینکه سال گذشته حجم معاملات مسکن در اغلب ماه‌‌ها از کف وضعیت رکود هم پایین‌‌تر بود، اما نبض معاملات در ایام شب عید به طور محسوس تندتر شده بود و رخداد سنتی خرید و فروش قبل از نوروز از نیمه دوم بهمن تا اواخر اسفند سبب شد حجم معاملات ثبت شده در آخرین ماه سال گذشته با 35‌درصد افزایش نسبت به بهمن همان سال به پنج‌‌هزار و 300 فقره برسد.

امسال اما شرایط بازار مسکن قدری متفاوت بود و در ماه‌‌های میانی سال به‌ویژه از اواسط تابستان تا اوایل زمستان حجم ماهانه معاملات مسکن به حداقل مورد انتظار در شرایط رکود یعنی حول و حوش 7 تا 8 ‌هزار فقره رسید. به دنبال این تغییرات در حجم معاملات ماهانه در سال1400، به نظر می‌‌رسید امکان گرم‌‌تر شدن بازار مسکن در شب عید وجود دارد؛ اما اخبار توقف مذاکرات سبب شده معامله‌‌گران نیز دست نگه دارند و منتظر تعیین‌تکلیف ریسک متغیر غیراقتصادی موثر بر بازارها یعنی موضوع احیای برجام باقی بمانند.

در حال حاضر نه تنها خریداران، جز گروه خاصی که به‌دلیل فروش ملک قبلی یا هر دلیل دیگری ناگزیر به معامله زودهنگام هستند، اغلب دست نگه داشته‌‌اند و ترجیح می‌دهند معامله خود را به بعد از توافق و تخلیه بخشی از حباب قیمت مسکن به دنبال آن، موکول کنند. از طرفی برخی از فروشنده‌‌ها به‌ویژه مالکان واحدهای نوساز نیز از بازار خارج شده‌‌اند؛ چون معتقدند عدم‌توافق می‌تواند به تلاطم دوباره در بازار مسکن بینجامد و آنها از فروش زودهنگام متضرر شوند. به این ترتیب بازار مسکن شب عید امسال در کما به سر می‌‌برد و به همین خاطر نبض معاملات آن‌‌گونه که باید تند نشده است.