اعضای شورای شهر تهران در این باره اعلام کردند: مساله فرونشست در کشور و تهران یک مساله فرابخشی است و باید همه دستگاه‌ها و نه صرفا شهرداری در این خصوص حساس باشد اما ما نیز به نوبه خود تلاش خواهیم کرد تا از ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی و زیرساختی مدیریت شهری برای حل این بحران بهره ببریم به همین دلیل درصدد تدوین طرحی در مورد وضعیت فرونشست در تهران هستیم تا بتوانیم با کمک کارشناسان و متخصصان، بسته جامعی برای حل بحران فرونشست در تهران تدوین کنیم؛ اما یادمان باشد که حل این مشکل زمان‌بر است و با تجویز نسخه‌‌‌های فوری رفع نمی‌شود و می‌توان در یک افق زمانی مشخص از این بحران عبور کرد.

در این گزارش آمده است: برداشت‌‌‌های مجاز و غیر‌مجاز بیش از اندازه از آب‌‌‌های زیرزمینی یکی از دلایل فرونشست زمین است. هرچند دلیل عمده موجب شدت‌گیری فرونشست تهران شده است. یکی برداشت‌‌‌های مجاز و غیر‌مجاز بیش از اندازه از آب‌‌‌های زیرزمینی و دیگری نفوذ‌ناپذیری زمین پایتخت. به بیانی، به دلیل آسفالت، موزائیک و سنگفرش شدن بسیاری از معابر این شهر آب ناشی از بارندگی از راهروى طبیعی خود خارج شده‌‌‌ و دیگر جذب زمین نمی‌شود و به جنوب شهر سرازیر می‌شود.

   آمار فرونشست روزانه تهران

در سیستم مکانیزم فاضلاب قدیم تهران مقدار بسیاری از پساب‌‌‌ها جذب چاه‌‌‌ها شده و به عمق زمین می‌‌‌رفت که با اجرای طرح فاضلاب همه به تصفیه خانه‌‌‌ها منتقل شده و جذب زمین نمی‌شود. با تمام این تفاسیر علاوه بر اینکه ما آب برداشت می‌‌‌کنیم آب‌‌‌های که به واسطه نزولات آسمانی و پساب فاضلاب‌‌‌ها، قنات‌‌‌ها و سیلاب‌‌‌ها جبران می‌‌‌شد، دیگر جذب زمین نمی‌شود و همین عاملی شده است که آب‌‌‌هاى زیر زمینی در شهر تهران فشرده شود؛ به طور خلاصه با سیاست‌های نادرست روزانه یک میلی‌متر دشت تهران فرو نشست می‌کند و این نشست به ضرر شبکه‌‌‌های متعددی از جمله شبکه‌‌‌های آب و فاضلاب، مخابرات، قنات‌‌‌ها و تمام شبکه‌‌‌های زیرزمینی است و همین عمده عوامل فرو ریختن ساختمان‌‌‌های بلند و سنگین می‌شود.

کم آبی پایتخت و فرونشست زمین برای مترو تهدید جدی محسوب می‌شود چون لرزش‌‌‌های ناشی از حرکت قطار قابلیت متراکم شدن زمین را دارد بر همین اساس باید این لرزش‌‌‌ها از پایتخت گرفته شود. بر اساس اعلام اعضای شورای شهر تهران، در بخش‌‌‌هایی از زمین فرونشست‌‌‌های متعددی از پایتخت را به صورت ترک‌‌‌های عمیق یا گودال‌‌‌ها مشاهده می‌‌‌کنیم، که هر یک در گذر زمان عمیق‌‌‌تر می‌شود و باید فکر اساسی برای این معضل محیط‌زیست به‌ویژه کم‌آبی پایتخت داشته باشیم. در نقشه ارسالی فرونشست زمین توسط سازمان نقشه‌برداری پایتخت مشخص شده که برخی از مناطق پایتخت در شرایط کاملا بحرانی قرار دارند. بسیاری از این مناطق مربوط به جنوب تهران هستند. سازمان مدیریت تهران، شهرداری، شورای شهر و نقشه‌برداری پایتخت حتما باید برنامه‌‌‌اى برای محدودیت برداشت از آب‌‌‌های زیرزمینی به‌ویژه از نوع غیر‌مجاز آن داشته باشند، به‌ویژه برای بهره‌برداری غیر‌مجاز از این آب‌‌‌ها باید اقداماتی صورت پذیرد.

بر اساس این گزارش و بنا بر اعلام شورای شهر، دربرخی مناطق تهران فرونشست زمین زیاد است و شاهد ایجاد ترک‌های عمیق یا گودال هستیم. موضوع فرونشست زمین فرابخشی است و باید سازمان‌های ذی‌ربط ورود کنند، حال باید دید مدیران مربوطه برای رفع این مشکل در شهر تهران چه برنامه‌ای دارند؟