به گزارش «دنیای اقتصاد»، بر اساس داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، با شروع مهرماه آلودگی هوای پایتخت تشدید شده است طوری که تهرانی‌ها تقریبا از هر سه روز، یک روز هوای آلوده تنفس کردند.بر این اساس از اول تا ۲۱ مهرماه، آسمان تهران هفت روز آلوده بود و ذرات معلق با قطر کوچک‌تر از ۵/ ۲ میکرون عامل این آلودگی بودند.

شاخص کیفیت هوا در روز سه‌شنبه، ۲۱ مهرماه ۱۰۵ بود که به این ترتیب در میانه روز چهارشنبه، غلظت آلاینده‌ها از میانه روز قبل از آن بیشتر و به بیان دیگر از کیفیت هوا کاسته شد؛ موضوعی که با توجه به کدر شدن افق و نمایان شدن رنگ آلودگی در جو، با چشم غیرمسلح نیز مشهود بود. شهر تهران از ابتدای امسال، ۲ روز هوای پاک، ۱۶۶ روز هوای قابل قبول (سالم با شاخص ۵۱ تا ۱۰۰)، ۳۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و یک روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته تهرانی‌ها ۱۵ روز هوای پاک تنفس کردند و ۱۴۷ روز نیز کیفیت هوا قابل قبول، ۴۲ روز هوا ناسالم برای گروه‌های حساس و ۲ روز هوا برای همه افراد جامعه ناسالم بوده است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، آسمان تهران در حالی به ذرات معلق آلوده شده که در روزهای اخیر با وجود عدم بازگشایی مدارس، شهروندان از افزایش بار ترافیک به ویژه در ساعات عصرگاهی در رنج هستند.گزارش‌ها از افزایش بار ترافیک موضوع ضرورت تغییر ساعت اجرای طرح ترافیک را نمایان کرده است. بازه زمانی اجرای طرح ترافیک از سال گذشته با هدف فراهم کردن امکان تردد شهروندان بیشتری با خودرو برای انجام سفرهای ضروری شغلی، تحصیلی و...تغییر و کاهش پیدا کرد.اما به نظر می‌رسد با توجه به احتمال بازگشایی مدارس از نیمه دوم آبان ماه، مدیریت ترافیک تهران باید از هم‌اکنون برای اعمال تغییراتی در ساعت اجرای طرح ترافیک اقدام کند.

در حال حاضر طرح ترافیک در بازه ۸:۳۰ تا ۱۶:۳۰ اجرا می‌شود و این در حالی است که برخی مقامات راهنمایی و رانندگی نیز اخیرا پیشنهاد داده‌اند در صورتی که تغییر در زمان اجرای طرح ترافیک به شیوع کرونا منجر نمی‌شود، این زمان به بازه سنتی که در گذشته اجرا می‌شد، یعنی ساعت ۶:۳۰ تا ۱۹ بازگردد. به نظر می‌رسد با توجه به نقشی که اجرای طرح ترافیک در انضباط‌بخشی به جریان تردد خودروها، روان‌سازی ترافیک و کاهش سفرهای غیرضروری دارد، افزایش زمان اجرای آن می‌تواند در کاهش انتشار آلاینده‌های اصلی هوا به ویژه ذرات معلق کوچک‌تر از ۵/ ۲ میکرون نیز موثر باشد.با این حال هنوز تصمیمی درباره تغییر بازه زمانی اجرای این طرح به نفع بهبود کیفیت هوا اتخاذ نشده است.