به گزارش خبرگزاری «ایسنا»، حسین شهیدزاده خاطرنشان کرد: باید بررسی کنیم که دمای هوا در پاییز چه قدر گرم‌تر از سال‌های گذشته است؟ اگر مشابه دمای تیر و مرداد باشد یعنی دما بالا باشد امکان دارد آلاینده ازن در مهرماه نیز تولید شود؛ اتفاقی که قبلا نیفتاده است، چرا که ازن آلاینده‌ای است که در پی تابش مستقیم نور خورشید تولید می‌شود و معمولا در پاییز که تابش شدید خورشید نداشتیم، ازن تولید نمی‌شد یا میزان آن بسیار کم بوده است.

وی با اشاره به پیش‌بینی گرمای نسبی هوا و کاهش بارش در پاییز گفت: در این شرایط جوی با توجه به افزایش نسبی سرعت بادهایی که معمولا در این فصل می‌وزد باید انتظار خیزش گرد و خاک و افزایش غلظت ذرات معلق درشت‌تر را در تهران داشته باشیم چرا که گرما در کنار عدم بارش می‌تواند باعث افزایش آلاینده ذرات معلق شود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اضافه کرد: اگر دمای هوا در پاییز به‌قدری بالا باشد که نیاز به استفاده از دستگاه‌های خنک‌کننده مثل کولر احساس شود، انرژی بیشتری در خانه‌ها مصرف می‌شود و چون این انرژی معمولا از منابع فسیلی در نیروگاه‌ها تامین می‌شود، آلاینده‌های زیادی همچنان در نیروگاه‌ها تولید می‌شود که می‌تواند وارد شهر شود و غلظت آلاینده‌های پایتخت را بالاتر ببرد. وی تاکید کرد: در مجموع افزایش دمای هوا در پاییز می‌تواند تاثیر منفی بر کیفیت هوای پایتخت نسبت به سال‌های قبل بگذارد.

 مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به رابطه دمای هوا با لایه اختلاط و میزان غلظت آلاینده‌ها در هوای پایتخت گفت: وقتی هوا گرم‌تر باشد ارتفاع لایه اختلاط یعنی ارتفاعی که آلودگی در آن پراکنده می‌شود و غلظت آن کمتر می‌شود، بیشتر است.در این شرایط آلاینده‌ها در فضای بیشتری توزیع می‌شوند و غلظت آلودگی کاهش می‌یابد پس این پارامتر به کیفیت هوا کمک می‌کند.

شهیدزاده خاطرنشان کرد: در سال‌های قبل با آغاز فصل پاییز ارتفاع این لایه روی شهر تهران کم و در زمستان بسیار کاسته می‌شد به ‌ویژه در شب‌ها به ۵۰ تا ۱۰۰ متر می‌رسید. این در حالی است که ارتفاع لایه اختلاط در روزهای گرم بیش از ۱۰۰۰ متر است و هر آلودگی که تولید شود، توزیع می‌شود ولی بعید می‌دانم تاثیر آن در پاییز سال جاری به‌اندازه‌ای باشد که کیفیت هوای تهران را بهتر از سال گذشته بکند.