به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، اگرچه عمق رکود معاملات مسکن در تهران به حدی است که ماهانه جز تعدادی معامله ضروری، خرید و فروشی انجام نمی‌شود اما به نظر می‌رسد فروشندگان زیادی اصرار دارند که در همین بازار بی‌رمق ملک خود را بفروشند.

به نظر می‌رسد از میان کسانی که قصد فروش جدی دارند و املاک خود را نزد واسطه‌ها فایل کرده‌اند، یک گروه مصرتر از دیگران هستند. این گروه مالکان آپارتمان‌های اصطلاحا «مساله‌دار» هستند؛ کسانی که املاک آنها یک یا چند مشخصه از میان مواردی که نام برده می‌شود را دارد؛ از قبیل ملک زیرهمکف یا بدون پارکینگ و آسانسور، ساختمان قدیمی، واقع شده در کوچه‌های تنگ غیرخودرویی که در بافت‌های فرسوده قرار دارند، بدون سند و قولنامه‌ای؛ واقع در محله‌های پرسروصدا و پرتردد بدون داشتن پنجره دوجداره که عایق صوت باشد و....

هر یک از این مشکلات می‌تواند به تنهایی مالک را به فکر تبدیل به احسن بیندازد و به همین خاطر این گروه از مالکان اکنون قصدشان برای فروش جدی شده تا بتوانند در همین فضای کم‌رونق، خرید ملکی بعدی خود را انجام دهند. به این ترتیب عرضه آپارتمان‌های قیمت مناسب که بهای فروش آنها زیر قیمت میانگین محله است، در هفته‌های اخیر افزایش یافته است.

به گفته واسطه‌های ملکی، مالکان این قبیل فایل‌ها هم از نوع مصرفی و هم از نوع سرمایه‌ای هستند که بعضا ملک را با مستاجر واگذار می‌کنند. خریداران این فایل‌ها اما بسیار کم‌تعداد هستند. در بازاری که حتی املاک بدون مشکل ماه‌هاست در صف فروش باقی مانده‌اند، صرفا کسانی که بودجه ناکافی دارند و می‌خواهند پول خود را به دارایی ملکی تبدیل کنند، ممکن است به انجام چنین خریدی تن دهند.