به گزارش «ایسنا»، عمر مفید ساختمان‌ها در ایران عقبگرد کرده است. پیش از این احمد خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان اعلام کرده بود حدود ۵۰ سال قبل، عمر مفید ساختمان‌ها در ایران ۳۰ سال بود که با آمریکا در این زمینه برابری می‌کرد. اما اکنون که آمریکایی‌ها این رقم را به ۱۰۰ سال رسانده‌اند‌، در ایران عمر مفید ساختمان کاهش پیدا کرده است.  آن طور که رئیس هیات‌مدیره شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفته است، عمر مفید ساختمانی در ایران که حدود ۳۲ سال بود، در چند سال اخیر به حدود ۲۶ سال کاهش یافته است. اوایل فروردین امسال احمد خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گفته بود در صورت وقوع زمین لرزه ۵/ ۶ ریشتری یا بالاتر در تهران، ۵۰۰ هزار واحد مسکونی تخریب ۱۰۰ درصد می‌شود و بیش از ۵/ ۱ میلیون تلفات جانی خواهیم داشت. بنابراین باید موضوع کیفیت سازه‌ها را جدی بگیریم و حتما از مجری ذی‌صلاح استفاده کنیم. بر این اساس اخیرا تفاهم‌نامه‌ای بین آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با سازمان نظام مهندسی به امضا رسید که مهم‌ترین هدف آن افزایش عمر مفید ساختمان‌ها به ۵۰ سال است.

مجید کیانپور، رئیس هیات‌مدیره شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ابراز امیدواری کرد این هدف‌گذاری با اجرای تفاهم مذکور محقق شود. وی خاطرنشان کرد: ظرفیت مناسبی برای ساختمان‌سازی در کشور وجود دارد به طوری که در سال‌هایی که بازار مسکن رونق داشت حدود ۷۵۰ هزار واحد مسکونی توسط بخش خصوصی ساخته می‌شد و در حال حاضر با کاهش رونق در این بازار هم اکنون میزان ساخت واحدهای مسکونی توسط بخش خصوصی به ۴۰۰ هزار پروانه ساختمان رسیده است. رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ادامه داد: با توجه به اهمیت بخش ساختمان در رونق اقتصادی کشور و با توجه به اینکه بخش ساختمان ۳۰ درصد اقتصاد کشور را شامل می‌شود باید تلاش شود تا در جهت استانداردسازی و کیفی‌سازی اقدامات بیشتر و موثرتری انجام شود.

وی از آمادگی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در صدور پروانه و ارتقای پروانه و کنترل‌ در حین اجرا خبر داد.

کیانپور توضیح داد: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک امسال ۴۲ هزار ساعت نفر آموزش را برای مهندسان سراسر کشور برنامه‌ریزی کرده است که در تمامی استان‌ها این آمادگی وجود دارد. همچنین با توسعه فضای مجازی و برگزاری وبینارهای مختلف آمادگی برای آموزش مهندسان برای ارتقای پایه و ورود به پایه آزمون وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ادامه داد: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک بیش از ۱۰۰ دستورالعمل را در بخش‌های مختلف ژئوتکنیک، قیر، آسفالت، بتن و راهسازی، یا تولید محتوا کرده یا در تهیه آن همکاری مستقیم داشته است.