به گزارش خبرگزاری «ایسنا» مجید فراهانی در تشریح اولویت‌های شهر تهران که شورای دوره ششم باید به آنها بپردازد، یادآور شد: آلودگی هوا و ترافیک، مساله حاد شهر تهران محسوب می‌شود که ۸۰ درصد نظرسنجی‌ها از گذشته این دو موضوع را به عنوان مهم‌ترین چالش‌های شهر تهران ارزیابی کرده‌اند.

این عضور شورای شهر تهران در دوره پنجم تاکید کرد: شهر تهران نیازمند حدود ۱۰ هزار اتوبوس است؛ نیازی که بر اساس برنامه توسعه دوم شهرداری تهران تعیین شده اما در حال حاضر تنها ۵۵۰۰ اتوبوس فعال در تهران داریم که حدود ۵۰۰ اتوبوس نیز در تعمیرگاه‌ها هستند. بخش عمده این ناوگان نیز فرسوده است چراکه در دوره پنجم شورا توانستیم کمتر از هزار اتوبوس به ناوگان اضافه کنیم، در حالی که نیاز شهر تهران بسیار بیشتر از این است.

وی ادامه داد: درخصوص مترو نیز شرایط مشابه است و در دوره پنجم شورای شهر تهران ۳۰ ایستگاه مترو در ۳۰ ماه گذشته به بهره‌برداری رسیده و مجموعا ۴۰ کیلومتر خط مترو ساخته یا تجهیز شده است؛ اما روند توسعه باید با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند. فراهانی با تاکید بر اهمیت مساله گسترش حمل و نقل عمومی در شهر تهران گفت: البته این موضوع نیازمند عزمی ملی است چراکه با بودجه‌های فعلی شهرداری تهران امکان این توسعه وجود ندارد؛ بنابراین دولت باید در این حوزه همراهی جدی داشته باشد و تکالیف قانونی خود را انجام دهد.

وی ادامه داد: بحث دوم حرکت به اسم شهر انسان‌محور است، امروزه در دنیا بسیاری از رفت و آمدها با دوچرخه صورت می‌گیرد و پیاده‌راه‌ها توسعه پیدا کرده‌اند، لذا باید ترویج دوچرخه به صورت جدی دنبال شود. از سوی دیگر باید قیمت دوچرخه با پرداخت یارانه توسط دولت و شهرداری کاهش یابد تا به ترویج حمل و نقل پاک کمک موثر شود.

این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی درخصوص میزان تحقق شفافیت به عنوان شعار اصلی اعضای شورای شهر تهران در دوره پنجم گفت: شفافیت مسابقه‌ای بدون پایان است و مهم‌ترین راه مبارزه با تخلفات و فساد در همه جای دنیا شفافیت است.

وی افزود: امروز تمامی قرارداد‌های شهری در همه سازمان‌ها و شرکت‌ها در سایت شفافیت اعلام می‌شود؛ امروز شهروندان می‌توانند پروانه‌های ساختمانی را رصد کنند، تمام خریدهای شهرداری، بودجه‌ای که تصویب می‌شود و گزارش عملکرد آن در سایت شفافیت بارگذاری شده و قابل رصد است؛ همچنین حسابرسی سازمان‌ها و شرکت‌ها در این سایت بارگذاری می‌شود.

وی معتقد است شورای ششم باید کارهایی که در شورای پنجم برای شفافیت انجام شده را دنبال کرده و نواقص آن را برطرف کند تا میزان شفافیت در مدیریت شهری افزایش یابد. وی ادامه داد: مساله مکانیزه کردن همه فرآیندهای شهرداری و آنلاین کردن آنها از دیگر کارهایی است که باقی مانده است. البته بخشی از آن انجام شده و بخش دیگر باید انجام شود تا حضور فیزیکی شهروندان در شهرداری یا به صفر، یا به حداقل برسد.