نتیجه تحقیقات «دنیای‌اقتصاد» از قیمت‌های پیشنهادی فروشندگان ملک در آگهی‌های مجازی و همچنین برخی واسطه‌های ملکی در بازار نشان می‌دهد، برخی مالکان همچنان تحت‌تاثیر موج جهش قیمتی مسکن طی سال‌های اخیر، نرخ‌هایی غیرمتعارف را برای ملک خود پیشنهاد می‌دهند.

بررسی قیمت‌های اعلامی از سوی تعداد فروشندگان حاکی از آن است که نرخ‌های غیرمتعارف پیشنهادی در مناطق لوکس بیش از مناطق میانی و نیمه جنوبی پایتخت به‌چشم می‌خورد.

در مناطق جنوبی قیمت‌های پیشنهادی مالکان تا حد‌زیادی به قیمت‌های قطعی معامله شده طی هفته‌های اخیر نزدیک است. بررسی‌ها درخصوص چرایی فراوانی قیمت‌های پیشنهادی غیرمتعارف در مناطق لوکس نسبت به سایر مناطق شهری پایتخت حکایت از آن دارد که در مناطق لوکس، فروشندگان غالبا عجله‌ای برای فروش ندارند‌ بنابراین احتمالا ارائه تخفیف و عقب‌نشینی از نرخ‌های پیشنهادی در بین این گروه از مالکان کم است. در مقابل در مناطق میانی و مخصوصا جنوبی شهر تهران وقتی املاک با قیمت‌های غیرمتعارف مشتری نداشته باشند، در شرایطی که بازار مسکن، شیب کاهشی به خود گرفته مالکان تلاش می‌کنند از نرخ‌های پیشنهادی غیرمتعارف خود عقب‌نشینی کنند.

به گفته برخی واسطه‌های ملکی موج کاهشی قیمت‌ها فعلا و در صورت تداوم وضع موجود ادامه خواهد داشت و در حال‌حاضر نشانه‌هایی از تداوم جهش قیمتی از سال‌های گذشته دیده نمی‌شود.