به گزارش خبرگزاری مهر، زهرا نژادبهرام عضو شورای شهر تهران درباره طرح «الزام شهرداری تهران به ایجاد لایه فعالیت‌های دانش‌بنیان و نوآورانه در شهر تهران» گفت: ما با سطح تازه‌ای از فعالیت‌های دانش‌بنیان‌ها در سطح شهر مواجه هستیم، طوری که فعالیت استارت‌آپ‌ها با رویکرد دانش‌محور شکل می‌گیرد و تمایل دانش‌آموختگان و سرمایه‌گذاران را در سطح شهرها بیشتر کرده است. وی با بیان اینکه در حال حاضر پراکندگی فعالیت‌های دانش‌بنیان در سطح شهر، منجر به آشفتگی بافت شهری شده است، گفت: مدیریت شهری باید یک جمع‌بندی برای تهیه دستورالعمل و حفظ ساختار شهری داشته باشد.

نژادبهرام با بیان اینکه این موضوع در طرح تفصیلی به روشنی مورد توجه قرار نگرفته و با توجه به مصوبه شورای عالی شهرسازی درخصوص ضوابط مکان‌یابی در محدوده شهرها، این طرح تهیه شده تا ضوابطی تهیه شود و دستورالعمل فعالیت شرکت‌ها تعیین شود، گفت: جلسات متعددی از سوی کمیسیون شهرسازی برگزار شده اما نقص کار در این است که در طرح تفصیلی، ضابطه‌ای در این رابطه وجود ندارد، در حالی که تعداد زیادی از این موسسات در پایتخت فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: فعالیت این موسسات در بافت مسکونی باعث شده دانشگاه‌ها به سمت مداخله‌جویی در بستر مسکونی بروند که در کیفیت زندگی این بافت‌ها تاثیر گذاشته است.

برخی اعضای شورای شهر تهران مخالف ساماندهی کسب و کارهای دانش‌بنیان در پهنه مسکونی بودند که حسن رسولی یکی از این مخالفان بود. وی گفت: شورای شهر تهران که در وهله اول موظف است در دوگانه حقوق عمومی و خصوصی مدافع حقوق عمومی باشد با استفاده از چه جایگاه و مستندات قانونی بنا دارد که شهردار را موظف کند با تدوین یک دستورالعمل نسبت به استقرار شرکت‌ها و بنگاه‎هایی که اصطلاحا فعالیت دانش‌بنیان دارند در کاربری‎های مسکونی اقدام کند؟

رسولی افزود: معتقدم این عمل باعث هرج ‌و مرج می‌شود. ما به هر اولویتی که برسیم بدون توجه به حقوق خصوصی ساکنان خواهد بود. به عنوان مثال در یک ساختمان ۲۰ واحدی که کاربری مسکونی دارد، اجازه دهیم در یک طبقه سه واحد به شرکت دانش‌بنیان تبدیل شود. بعد شرکت دانش‌بنیان را هم تعریف کنیم. معنا و مفهوم این استقرار به فرض این‌که شورای شهر صالح به این قانون‌گذاری باشد که به نظر من نیست، تضییع حقوق خصوصی ساکنان دیگر است.

وی ادامه داد: قانون نحوه استفاده از مجتمع‌های مسکونی و آپارتمان‌ها قانون مصوب مجلس است. اگر یک مجتمع کاربری مسکونی دارد، حتی اگر قرار بر تغییر کاربری باشد باید همه ساکنان آن مجتمع رضایت دهند. با این نوع مصوبه‌گذاری‌ها باعث هرج و مرج و تضییع حقوق خصوصی ساکنانی که در کاربری مسکونی ساکن هستند، خواهیم شد. با این وجود نژادبهرام توضیح داد که قرار نیست این کسب و کارها در پهنه‌های صرفا مسکونی مستقر شوند، بلکه بنا بر این است که پهنه‌های تجاری و مختلط بستر این ساماندهی باشد.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز در این رابطه توضیح داد: زمینه‌های فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار وسیع است و باید مراقب باشیم در جریان ساماندهی، کل شهر را دچار مشکل نکنیم. در عین حال محمود میرلوحی از دیگر موافقان طرح مذکور بود که توضیح داد: در گذشته تا محدوده ۱۲۰ کیلومتری، امکان استقرار واحدهای تولیدی وجود نداشت اما فعالیت‌های دانش‌بنیان چنین محدودیت‌هایی را نداشته است. وی ادامه داد: در دنیا انقلابی در شکل کسب و کارها در حال رخ دادن است و شهر تهران به دلیل بی‌سامانی در این حوزه، دچار مشکل شده است. در حالی که با روی کار آمدن این استارت‌آپ‌ها شهرهای جدیدی با ظرفیت‌های فراوان ایجاد می‌شود. وی افزود: یک‌سوم برنامه سوم شهر تهران مربوط به شهر هوشمند است در این بین ۲۲ منطقه تهران از حیث تقسیم کار، تفاوتی ندارند و اگر بتوانیم میان دانشگاه‌ها، محلات، مناطق و کسب و کارها نقطه تلاقی پیدا کنیم، موفق می‌شویم. محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه تعریف جامعی از فعالیت‌های دانش‌بنیان وجود ندارد، ابراز عقیده کرد بهتر است این کسب و کارها صرفا در پهنه تجاری فعالیت کنند تا مزاحمتی برای سکونتگاه‌ها ایجاد نشود.

در نهایت طرح ناظر بر الزام به ایجاد لایه ویژه برای فعالیت‌های دانش‌بنیان به تصویب شورای شهر تهران رسید و مقرر شد معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران دستورالعمل مربوطه را با لحاظ تمام دغدغه‌ها درباره حفظ ترکیب بافت پهنه‌های مسکونی و حقوق خصوصی مالکان املاک مسکونی تهیه کند.