به گزارش خبرگزاری مهر، طرح ساخت مسکن ارزان قیمت دیروز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد. این طرح با هدف حمایت از ساخت مسکن استیجاری از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس تدوین شده که قرار است به کمیسیون‌های مربوطه و کمیسیون عمران مجلس برای بررسی ارجاع شود.

متن طرح مذکور به شرح زیر است:

ماده ۱: شهرداری‌های با جمعیت ۲۵۰ هزار نفر و بیشتر هر ساله به تعداد ذیل مسکن استیجاری ساخته و به افراد بومی همان شهر خصوصا جوانان تازه متاهل شده و نیازمند اجاره داده شود.

ماده ۲: حداقل تعداد واحد مسکونی قابل ساخت در هر سال:

کلان شهر تهران سالانه ۵هزار واحد مسکونی

کلان شهرهای ۲ تا ۴ میلیون نفر جمعیت ۳هزار واحد مسکونی

کلان شهرهای ۱ تا ۲ میلیون نفر جمعیت ۲هزار واحد مسکونی

شهرهای با جمعیت ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر سالانه هزار واحد مسکونی

شهرداری‌های بین ۲۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر جمعیت سالانه ۵۰۰ واحد مسکونی

تبصره: حدود هر واحد بین ۷۰ تا ۱۰۰ متر مربع است.

ماده ۳: برای مدیریت بهتر این واحدها مدیریت یا واحدی به نام املاک و مستغلات در صورت نبود در چارت شهرداری‌ها تشکیل شود که به نحوه نظارت بر این واحدها و اجاره آنها بپردازد.

ماده ۴: شرایط اجاره و میزان مال الاجاره ماهانه پیشنهادی شهرداری به شورای اسلامی همان شهر تقدیم کرده و پس از تایید آن شورا مبنای اجرا قرار می‌گیرد.

تبصره: میزان مال الاجاره به  قیمت بازار همان شهر در همان سال جاری است.

تبصره: حداکثر مدت اجاره برای هر خانواده در این نوع واحدها سه سال شمسی است.

تبصره: مسائل شهرسازی از جمله مُشرفیت، مَحرمیت، سیاست‌های مصرف بهینه انرژی و استفاده از تکنولوژی‌های مورد نظر باید بر اساس ضوابط طرح تفصیلی در نظر گرفته شود.

تبصره: در ساخت این واحدها آیین‌نامه زلزله باید به طور کامل در نظر گرفته شود.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» این طرح در حالی روز گذشته در صحن مجلس اعلام وصول شد که اجرای آن با چند ملاحظه مهم مواجه است. حضور شهرداری به عنوان سازنده مسکن استیجاری یا واگذاری فرآیند ساخت به سازنده‌های بخش خصوصی، نحوه تامین زمین برای ساخت این واحدها، نحوه تامین منابع مالی و معیارهای تعیین اجاره‌بها برای اعمال تخفیف ۲۰ درصدی از جمله مهم‌ترین مواردی است که باید در این زمینه مورد توجه قرار بگیرد.

هنوز جزئیاتی در خصوص نحوه اجرای این طرح با در نظر گرفتن این موارد از سوی نمایندگان مجلس اعلام نشده است.