سند رنگی از محل پمپاژ  آلودگی

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» و براساس تصویر مربوط به نقشه آلودگی هوای تهران که از سوی نهاد متولی کنترل کیفیت هوای پایتخت منتشر شده است، گاز گوگرد که عامل مهم تشدید‌کننده آلودگی هوای تهران در روزها وهفته‌های اخیر بوده است از مسیر آزادراه کرج- قزوین، یعنی محل قرارگیری یکی از نیروگاه‌هایی که برای فعالیت‌های خود اقدام به مصرف سوخت‌های پرگوگرد-مازوت یا گازوئیل فاقد استاندارد یورو ۴- می‌کند، منتشر می‌شود و با وزش باد غربی به سمت تهران حرکت می‌کند. زمانی که گازدی‌اکسید گوگرد از این مسیر به شهر تهران می‌رسد به‌دلیل حبس شدن هوا بین ارتفاعات تهران، در هوای شهر و روی هوای پایتخت ماندگار شده و لایه سنگین آلودگی ایجاد شده منجر به بروز وضعیت قرمز در برخی مناطق و وضعیت بنفش در برخی مناطق دیگر در برخی روزها یا برخی ساعات از روز می‌شود. استفاده از سوخت‌های پرگوگرد مانند مازوت و گازوئیل فاقد استاندارد یورو۴ را می‌توان متهم اصلی تشدید آلودگی هوای تهران در زمستان امسال دانست؛ چراکه حتی به رغم پایین‌ بودن سطح غلظت آلاینده‌های با قطر کمتر از ۵/ ۲ میکرون در برخی از روزها و ساعات دی ماه، سطح آلاینده دی‌اکسید گوگرد در دی ماه امسال به‌طور متوسط دو برابر غلظت این آلاینده در دی ماه سال گذشته است. تصویر رنگی از محل پمپاژ آلودگی به هوای شهر تهران درحالی از ورود آلودگی به پایتخت از ضلع غربی تهران حکایت دارد که برای اثبات این موضوع نیاز به انجام بررسی‌های بیشتر است.

شاخص آلودگی هوای شهر تهران در ۲۴ ساعت منتهی به صبح دیروز- جمعه- به لحاظ غلظت ذرات با قطر کمتر از ۵/ ۲ میکرون، به عدد (۱۵۲ وضعیت قرمز- ناسالم برای همه گروه‌ها)رسید. این شاخص در ساعت ۱۵ دیروز ۱۱۶(وضعیت نارنجی-ناسالم برای گروه‌های حساس) بود. همچنین و درحالی‌که غلظت ذرات آلاینده دی‌اکسید گوگرد در هوای شهر تهران تا آخر هفته قبل بالای عدد ۴۰ بود این میزان در روز جمعه به عدد ۳۰ رسید.

این درحالی است که روز گذشته رئیس اداره محیط‌زیست انسانی استان تهران از پسماندسوزی به‌عنوان یکی از عوامل آلودگی هوای پایتخت یاد کرد وگفت: پسماندسوزی مانند سال‌های گذشته در بیشتر نقاط استان تهران انجام و باعث تشدید آلودگی هوا به‌ویژه در تهران می‌شود.به گزارش «ایسنا» پسماندسوزی معضلی است که در حاشیه شهرها رخ می‌دهد و در روزهای آلوده نفس کشیدن را برای شهروندان دشوارتر می‌کند و باعث تشدید آلودگی هوا در شرایط وارونگی دما می‌شود؛‌ آن هم در شرایطی که براساس «قانون هوای پاک» و «قانون مدیریت پسماند» پسماندسوزی ممنوع است.به گفته، فاطمه اکبرپور، رئیس اداره محیط‌زیست انسانی استان تهران، معضل پسماندسوزی مانند گذشته در حاشیه بیشتر شهرستان‌های استان و نقاط مختلف استان تهران مشهود است که با توجه به وارونگی دما و سکون جوی، به‌عنوان یکی از کانون‌های آلودگی هوا نیز محسوب می‌شود.به گفته او، با وجود اینکه برخوردهای جدی با متخلفان پسماندسوزی صورت می‌گیرد،  اما همچنان مانند سال‌های گذشته این تخلف در بسیاری از نقاط استان تهران از سوی افراد مختلف اتفاق می‌افتد.

وی درباره دلایل و انگیزه‌های برخی افراد برای اقدام به پسماندسوزی توضیح داد و گفت: برخی افراد برای سودجویی و منفعت‌طلبی اقدام به پسماندسوزی می‌کنند. درعین حال ارتزاق برخی از افراد به زباله‌گردی و سوزاندن پسماندها به امیدن یافتن بخش با ارزش پسماند گره خورده است. پدیده وندالیسم و زباله‌گردی کودکان نیز یکی از پدیده‌های اجتماعی این حوزه تلقی می‌شود. متاسفانه سوزاندن لاستیک و قطعات پلاستیکی اجزای مختلف پسماندها علاوه بر انتشار پارامترهای متداول آلایندگی هوا، منجر به آزاد شدن ترکیبات خطرناک آلی و در برخی از موارد حتی دی‌اکسین‌ها و فوران‌ها نیز می‌شود که بیماری‌زایی آنها ثابت شده است.رئیس اداره محیط‌زیست انسانی استان تهران ادامه داد: بسیار واضح است تا زمانی که ذخیره‌سازی پسماندهای شهری به روال کنونی ادامه پیدا کند و دسترسی به پسماند در تمام ساعات شبانه روز برای زباله‌گردی فراهم باشد، این مشکل حل نخواهد شد. برای مرتفع شدن این مشکل باید شیوه ذخیره‌سازی و جمع‌آوری پسماند تغییر و به سمت هوشمند‌سازی حرکت کند. یکی دیگر از راهکارها ساماندهی کلیه ذی‌نفعان به‌ویژه زباله‌گردان، تفکیک‌کنندگان و بازیافت‌کنندگان است، چراکه این افراد از اجزای این چرخه محسوب می‌شوند و حذف آنان پاک کردن صورت مساله خواهد بود. انتظار می‌رود این موضوعات در طرح جامع مدیریت پسماند کلان‌شهر تهران و سایر شهرهای استان پیش‌بینی‌ شود.