محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره کاهش ساعت فعالیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی در پایتخت،‌اظهار کرد: این اقدام تصمیمی کاملا غلط و اشتباه است و با توجه به اینکه سفرها کاهش پیدا نکرده است، کمیسیون تخصصی عمران و حمل‌ونقل شورا به شدت مخالف کاهش ساعت فعالیت حمل‌ونقل عمومی در پایتخت است. وی با اشاره به اینکه اگر تصمیم‌گیرندگان کمی با مسائل حمل‌ونقل آشنایی داشتند این تصمیم را نمی‌گرفتند، گفت: جهت مقابله با کرونا در بخش حمل‌ونقل علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی دو راهکار اساسی وجود دارد؛ اول اینکه باید ناوگان حمل‌ونقل عمومی را افزایش داد تا فاصله اجتماعی رعایت شود و در غیر این‌صورت باید تقاضای سفر را کاهش داد و بعد از آن ساعات سرویس‌دهی حمل‌ونقل عمومی را محدود کرد. یعنی تا زمانی که سفر وجود دارد و مردم بر سر کار حاضر می‌شوند، باید ساعات فعالیت حمل‌ونقل عمومی متناسب با تعداد و ساعت سفر باشد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر ادامه داد:‌ نمی‌توان به مردم اعلام کرد که بر سر کار حاضر شوند و برای برگشت آنها به منزل تمهیدات لازم در نظر گرفته نشود و نسبت به سرگردانی مردم در کف خیابان هم بی‌تفاوت بود. بسیاری از شهروندان خودروی شخصی ندارند یا برخی کارمندان و کارگران شیفت شب دارند، بنابراین تصمیم انجام شده کاملا غیرکارشناسی است. علیخانی بیان کرد: وقتی این خبر را شنیدم از مسوولان شهرداری علت را جویا شدم، آنها اعلام کردند این تصمیم در شورای معاونین شهرداری گرفته شده و پس از آن به ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد داده شده است و ستاد نیز کاهش ساعت فعالیت حمل‌ونقل عمومی را تصویب کرده است. وی گفت: شورای شهر تهران دقیقا کجای این گونه تصمیم‌گیری هاست، شورای شهر کمیسیون تخصصی حمل‌ونقل دارد، کمیسیون سلامت و محیط‌زیست دارد،‌ حال این سوال مطرح است که چرا بدون مشورت این کمیسیون‌ها، شهرداری چنین پیشنهادی را به ستاد مقابله با کرونا داده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر خاطرنشان کرد: نامه‌ای را برای آقای حناچی تهیه و گلایه‌مندی‌ و مخالفت‌ این کمیسیون‌ها را به ایشان اعلام خواهیم کرد تا هر چه سریع‌تر مشکل پیش‌ آمده اصلاح شود. وی بیان کرد: شب گذشته بسیاری از مسافران این ناوگان کف خیابان‌ها سرگردان مانده بودند اکثر مسافران جزو اقشار ضعیف هستند که توانایی پرداخت هزینه‌های بیشتر را ندارند و اگر هم داشته باشند تاکسیرانی توان این را ندارد تا همه مسافر حمل‌ونقل عمومی را جابه‌جا کند.

علیخانی گفت:‌ بنابر این برای مقابله با کرونا ابتدا باید سفرها را کاهش داد و سپس حمل‌ونقل عمومی را محدود کرد در حالی که اکنون کاملا برعکس عمل شده است.