احیای حاشیه مشهد با 12 ابرپروژه شهری

 وی اضافه کرد: واقعیت این است که مجموعه مدیران استان با یک همدلی به این نتیجه رسیدند تا ساماندهی بخشی از حاشیه مشهد را هدف قرار دهند و در کنار سایر خدماتی که به‌صورت طبیعی و با اهتمام بالا به مردم این منطقه ارائه می‌دهند خدماتی را به‌صورت ویژه برای شهرک‌های شهیدرجایی و باهنر در نظر بگیرند. وی با بیان اینکه در ستاد تدابیر ویژه استان این موضوع مطرح شد و شورای شهر مشهد نیز برای ساماندهی این دو شهرک پای کار آمد اظهار کرد: با هماهنگی استاندار، نماینده ولی‌فقیه، تولیت آستان قدس رضوی و دستگاه قضایی تفاهم‌نامه‌ای بین آستان قدس رضوی، حاکمیت، دولت و مدیریت شهری و سایر عناصر تصمیم‌گیر برای ساماندهی شهرک‌های شهیدرجایی و باهنر منعقد شد و مسوولیت این کار نیز بر عهده مدیرکل اطلاعات استان قرار داده شد.

کلائی با اشاره به اینکه نتیجه این تفاهم‌نامه مجموعه پروژه‌هایی است که عملیات اجرایی آن به مرور ظرف ۱۰ ماه آینده آغاز می‌شود خاطرنشان کرد: بخشی از این پروژه‌ها در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری رسیده و بخشی دیگر نیز به تدریج انجام خواهد شد.

شهردار مشهد ادامه داد: خارج کردن شهرک شهید باهنر از بن‌بست و اتصال آن به بازوی چهارم تقاطع غیرهمسطح مصلی، ایجاد پل روی ریل راه‌آهن و اتصال دو طرف ریل به یکدیگر که پروژه‌ای پیچیده است، احداث مرکز درمانی و مجتمع ورزشی در شهرک شهید باهنر و کتابخانه عمومی در شهرک شهیدرجایی، تعریض خیابان پورسینا، آزاد‌سازی اراضی برای احداث واحد‌های مسکونی و همچنین ایجاد مجموع بوستان‌های محلی در این محدوده بخشی از این پروژه‌ها است. وی گفت: در کنار اجرای این پروژه‌ها، پارکی ۷۰ هکتاری در اراضی محدوده شهرک شهیدرجایی به وسعت پارک ملت با موضوع کشاورزی شهری با مساعدت آستان قدس رضوی احداث خواهیم کرد که امیدواریم بتوانیم این پارک را تا پایان امسال به بهره‌برداری برسانیم. وی افزود: همچنین احداث پارکی ۵ هکتاری در انتهای بلوار شهید معقول و مهریز که خواسته بیش از ۳۰ ساله مردم منطقه است نیز در دستورکار قرار دارد. کلائی اضافه کرد: یکی دیگر از پروژه‌هایی که در این محدوده اجرا می‌شود، بلوار بصیرت است که با کمک آستان قدس رضوی و با عبور از میان اراضی امیرآباد احداث خواهد شد.

شهردار مشهد تصریح کرد: در کنار این پروژه‌ها اختصاص زمین برای ساخت واحدهای مسکونی به‌منظور جایگزینی و اصلاح الگوی سکونت و آزاد‌سازی فضاهای عمومی این دو شهرک نیز در دستور کار قرار دارد.وی با بیان اینکه معتقدم، مجموعه این اقدامات بافت شهرک‌های شهیدرجایی و باهنر را تغییر خواهد داد، اظهار کرد: اگر این اتفاق به مدد حضرت رضا(ع) و همت همه مسوولان رخ دهد قطعا یکی از بزرگ‌ترین اقدامات جمهوری اسلامی در ۴۰ سال گذشته در حوزه مدیریت شهری خواهد بود. وی در ادامه گفت: امیدوارم با حمایت‌های استانداری، نماینده ولی فقیه، تولیت آستان قدس رضوی، دستگاه قضایی، شورای شهر و سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها شاهد به سرانجام رسیدن این پروژه‌ها باشیم.

   اجرای ۱۲ پروژه بزرگ شهری اتفاقی جهادگرانه است

همچنین در ادامه این مراسم، مصطفی خاکسار، قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی ۱۲ پروژه بزرگ شهری در شهرک‌های شهیدرجایی و باهنر گفت: اتفاقی که امروز شاهد هستیم کاری جهادگرانه است و امیدواریم همان‌طور که با همت مردانه‌ای آغاز شده به سرانجام برسد. وی افزود: شعار «یک حاشیه کمتر، صدها فرصت بیشتر» زندگی پربرکت‌تری برای مردم حاشیه شهر به همراه خواهد داشت. وی با بیان اینکه اگر همدلی بین دستگاه‌ها وجود نداشت اجرای این طرح بزرگ و ساماندهی این مناطق ممکن نبود اظهارکرد: آستان قدس رضوی نیز طبق فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر ارائه خدمات به مجاوران به‌طور جدی در اندیشه عملیاتی کردن این فرمان است. وی اضافه کرد: بر این اساس تصمیم جدی آستان قدس رضوی، همراهی عملیاتی با سایر دستگاه‌ها و استفاده از سرمایه موقوفات با رعایت مسائل شرعی در جریان اجرای اقدامات جدی برای تحقق این فرمان است. خاکسار افزود: امروز نیز با همدلی همه دستگاه‌ها از جمله مدیریت شهری، آستان قدس و مدیرکل اطلاعات این پروژه‌ها عملیاتی می‌شوند و تلاش می‌شود هر کجا احساس نیاز باشد آستان قدس رضوی هم حضور یابد. قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: البته باید به این موضوع اشاره کرد که همراهی مردم نیز در کنار همت مسوولان در اجرا و به سرانجام رسیدن این پروژه‌ها مهم است و امیدواریم این پروژه‌ها مقدمه‌ای برای طرح‌های بعدی باشد.

   تلاش برای تعادل و توازن بخشی ارائه خدمات در شهر

محمدرضا حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: تمامی تلاش مدیریت شهری تعادل و توازن‌بخشی ارائه خدمات به نقاط مختلف شهر به‌ویژه مناطق کم‌برخوردار و پیرامونی است. وی افزود: ایده طرح اجرای پروژه‌های توسعه‌محور در مناطق حاشیه شهردر ماه رمضان در دیدار اعضای شورای شهر با تولیت آستان قدس رضوی مطرح شد. وی با بیان اینکه مطمئن هستیم که لطف امام رضا(ع) بر این پروژه‌ها تاثیرگذار خواهد بود، اضافه کرد: در مجموع این‌گونه تفاهم‌کردن‌ها سخت است اما با لطف امام رضا(ع) و همدلی و همراهی موجود در استان این طرح‌ها ظرف چهارماه وارد فاز اجرایی شده است. وی تصریح کرد: حاشیه‌نشینی واقعیتی در مشهد است اما نوع برخورد با حاشیه‌نشینی مهم است ودر همین راستا تلاش شهرداری این بوده است که سرانه خدمات را در این مناطق با سطح شهر متوازن کند اما موانعی در این مسیروجود داشت. حیدری با اشاره به اینکه تاکنون تلاش‌های امدادی در این مناطق انجام می‌شد، اما امروز کاری بنیادی برای ساماندهی حاشیه شهر آغازشده است، اظهارکرد: هدف شورای پنجم نیز از ابتدا اجرای پروژه‌های توسعه‌محور در مناطق حاشیه شهر بوده و هست. رئیس شورای‌اسلامی شهر مشهد، افزود: اجرای پروژه‌های بنیادی منجر به توانمندسازی ساکنان می‌شود و تحرک توسعه را ایجاد می‌کند. وی با بیان اینکه در کنار اجرای این پروژه‌ها ٢ هزار میلیارد ریال نیز در قالب مشوق‌ها برای ساماندهی این مناطق اختصاص یافته است، خاطرنشان کرد: برای پیشبرد این کار و مشارکت مردم دفاتر تسهیلگری در مناطق هدف بازآفرینی نیز راه‌اندازی شده است. وی ادامه داد: امیدواریم با عملیاتی شدن این پروژه‌ها شاهد اصلاح بافت‌های فرسوده در مناطق مختلف به‌ویژه حاشیه شهر باشیم.

   پیوند حاشیه به متن  با  اعتبار۲۴۰۰ میلیارد تومانی

همچنین در ادامه این مراسم، مهدی سالیانی، سرپرست معاونت هماهنگی امورعمرانی استانداری خراسان‌رضوی، با اشاره به اقدام مدیریت شهری برای آغاز عملیات اجرایی ۱۲ پروژه شهری در شهرک‌های شهیدرجایی و باهنر گفت: معتقدیم اجرای این تعداد پروژه با اعتبار ۲۴۰۰ میلیارد تومان حاشیه شهررا به‌تدریج به متن پیوند می‌دهد. وی اضافه کرد: خراسان‌رضوی دارای ۳۱ شهر با پهنه‌های ناکارآمد و بافت‌های فرسوده با یک میلیون و هفتصد هزار نفر جمعیت است که بزرگ‌ترین آن با جمعیت یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفر متعلق به حاشیه شهر مشهد است. وی با بیان اینکه برای ساماندهی پهنه‌های ناکارآمد به اعتباری بالغ بر ۸ هزار میلیارد تومان نیاز است، اظهار کرد: در مجموع تاکنون و طی سال‌های گذشته پروژه‌هایی به مبلغ حدود یک‌هزار و ۵۰۰میلیارد تومان در این مناطق اجرا شده است. سالیانی ادامه داد: معتقدیم با اعتبار ۲هزارو ۴۰۰ میلیارد تومانی که برای اجرای پروژه‌های عمرانی در مناطق حاشیه‌ای در نظر گرفته شده و امروز شاهد آغاز بخشی ازآن هستیم این مناطق به‌تدریج به متن خواهند پیوست. سرپرست معاونت هماهنگی امورعمرانی استانداری خراسان‌رضوی گفت: در کنار این اقدامات، در مجموع در حوزه اقدام ملی مسکن نیز احداث ۴۷ هزار واحد مسکونی پیش‌بینی شده است که از این تعداد ۶ هزار واحد در پهنه‌های حاشیه شهر مشهد احداث خواهند شد. گفتنی است احداث مرکز درمانی و مجتمع ورزشی در شهرک شهیدباهنر و کتابخانه عمومی در شهرک شهیدرجایی، پارک ۷۰‌هکتاری در محدوده شهرک شهیدرجایی با موضوع کشاورزی شهری، پارک ۵هکتاری در انتهای بولوار شهیدمعقول و مهریز، احداث پل بر روی خط راه‌آهن و خروج این دو شهرک از بن‌بست، اتصال به بازوی چهارم تقاطع غیرهمسطح مصلی، تعریض خیابان پورسینا و احداث واحد‌های مسکونی و بوستان‌های محلی دراین محدوده بخشی از این پروژه‌ها است.