به گزارش «ایسنا» پیروز حناچی در مراسم بهره‌برداری از دو رام قطار مترو که به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد با بیان اینکه امروز بخش آخر واگن‌های در حال ساخت مترو وارد خطوط می‌شود، گفت: مشکل اصلی مترو این است که زیرساخت‌ها ساخته شده اما متناسب با آن واگن جدید اضافه نشده است که ما این موضوع مهم را به‌طور جد پیگیری می‌کنیم تا متناسب با زیرساخت‌ها واگن‌ها نیز افزایش یابد.

وی با بیان اینکه ساخت واگن‌های داخلی و کاهش وابستگی واگن‌ها به قطعات خارجی به خصوص در شرایط تحریم فعلی در دستور کار قرار دارد، افزود: ساخت ۱۰۵ واگن جدید مترو در دستور کار قرار دارد و امیدواریم در مرداد ماه نیز بتوانیم قطعات آماده شده داخلی این واگن‌ها را در معرض دید عموم قرار دهیم.

شهردار تهران با بیان اینکه قرارداد ساخت ۶۳۰ واگن که تامین مالی و پیگیری آن برعهده دولت است، به طرف چینی ارائه شده و تاییدیه‌های بانک مرکزی نیز اعلام شده است، گفت: در آخرین جلسه‌ای که با سفیر چین داشتیم، موضوع تسهیل در اجرای قرارداد ساخت این واگن‌ها بررسی شد و سفارت ایران در چین نیز پیگیر این موضوع است. وی با بیان اینکه بیکاری واگن‌سازی تهران با کاهش سفارش‌ها نگران‌کننده است؛ اما اجازه نخواهیم داد این اتفاق رخ دهد، اظهار کرد: می‌توانیم سفارش تهران و سایر شهرها را به سمت واگن‌سازی هدایت کنیم.

حناچی با اعلام خبر آغاز مقدمات ساخت خط ۱۰ مترو در قطعه میدان کتابی به سمت منطقه ۲۲ گفت: مقدمات آماده شده و به زودی ساخت خط جدید انجام می‌شود. وی یادآور شد: در منطقه ۲۲ بارگذاری زیادی صورت گرفته است، اما حمل و نقل عمومی متناسب با این بارگزاری نبوده است. وی با اشاره به شیوع کرونا گفت: در فضای کرونایی نیازمند رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی هستیم اما این مهم به شرط افزایش ناوگان در اتوبوس و مترو محقق می‌شود.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، روز گذشته در شرایطی دو رام قطار باقی‌مانده از مجموع ۷۰ واگنی که تحویل بخشی از آنها در سال گذشته انجام شد، رونمایی و وارد خطوط در حال بهره‌برداری مترو شد که به جز قرارداد ساخت ۶۳۰ واگن با اعتبار دولتی، برنامه قطعی دیگری برای تزریق واگن به خطوط در سال جاری وجود ندارد و به نظر می‌رسد با تحویل این دو رام قطار، پرونده تقویت ناوگان متروی تهران در سال جاری بسته شود؛ چراکه حتی در صورت نهایی شدن تمام مراحل قرارداد ساخت ۶۳۰ واگن با شرکت چینی برنده مناقصه، پروسه ساخت و تحویل این قطارها دست‌کم دو سال به طول خواهد انجامید. متروی تهران در حال حاضر با ۱۴۵۰ واگن فعال به مسافران سرویس می‌دهد و به منظور رفع نیاز اورژانسی این مد حمل و نقلی، دست‌کم به ۲هزار واگن نیاز است. همچنین برای سرویس‌دهی مطلوب به مسافران با سرفاصله‌ای که خطوط متناسب با آن طراحی شده است، میزان کمبود ناوگان به ۳هزار دستگاه می‌رسد. با افزودن دو رام قطار به شبکه مترو در روز گذشته، تنها چهار میلیون سفر به ظرفیت سالانه جابه‌جایی شبکه متروی تهران اضافه می‌شود.