کنترل قیمت با تعاونی مسکن

خشایار باقرپور با بیان اینکه با اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی تنها شاید بتوان شاهد افزایش میزان عرضه در بازار اجاره‌ بود، درخصوص این قانون گفت: با توجه ‌به اینکه برای اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی، زیرساخت‌های اصولی و مناسبی در کشور ایجاد نشده، اجرای این قانون با وضعیتی که برای آن طراحی شده است، تاثیری در کاهش قیمت مسکن نخواهد داشت.

باقرپور در رابطه ‌با ایرادهای وارد بر قانون مالیات بر خانه‌های خالی گفت: مالکان این قبیل واحدها یا آن ‌قدر سرمایه دارند که در پرداخت چنین مالیاتی دچار مشکل نباشند یا درصورتی‌که تمایل به پرداخت مالیات نداشته باشند فقط با اجاره دادن ملک، از پرداخت چنین مالیاتی خلاص خواهند شد که در این صورت قانون مالیات بر خانه‌های خالی، تنها می‌تواند در افزایش عرضه خانه‌های استیجاری موثر باشد. هرچند افزایش عرضه واحدهای اجاره‌ای روی سرعت رشد اجاره بها اثر مثبت خواهد داشت؛ اما از هدف اصلی دولت در این قانون که کنترل قیمت مسکن است بعید است برآورده شود.

وی با اشاره به اینکه این قانون دست مالکان را برای تخلف باز گذاشته، ابراز کرد: مالکان به راحتی می‌توانند با تغییر ظواهر ملک از حالت خالی به در حال استفاده و در نهایت ایجاد رفت و آمد صوری و هر از چند گاه به داخل ملک، واحد خود را از شمول چنین قانونی خارج سازند.

باقرپور در ادامه گفت: اجرای چنین قانونی موجب اقدام به فروش ملک توسط مالکان نخواهد شد و افراد به هر شیوه‌ای سعی در حفظ سرمایه‌های ملکی خود خواهند کرد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی اضافه کرد: به‌طور معمول وضع مالیات بر خانه‌های خالی نمی‌تواند از حدی مشخص بیشتر باشد و شکلی غیرمعقول به خود گیرد.به همین دلیل به صراحت می‌توان گفت بهتر است که قانون‌گذاران محترم به جای تجویز نسخه‌های موقتی، در پی ایجاد راهکارهای عملیاتی و زیربنایی برای حل بحران مسکن و قیمت آن باشند که درمان الگوی تولید مسکن و هدایت سرمایه‌های سر در گم افراد به سمت صنعت ساختمان و تقویت بخش تعاون، یکی از تاثیرگذارترین برنامه‌های قابل اجراست.