جزئیات قانون جدید مدیریت بحران کشور نشان می‌دهد مجموعه دستگاه‌های دولتی، شامل دست‌کم وزارتخانه‌های کشور، وزارت نیرو، وزارت علوم و راه و شهرسازی و تمام زیرمجموعه‌های آنها، تکالیفی را برای زمان وقوع بحران در کشور از این پس بر عهده دارد. یکی از نکات قابل‌توجه در قانون جدید، تغییر جدی محدوده وظایف دستگاه‌ها و نهادها در حوزه مدیریت بحران شهر تهران به‌عنوان پایتخت کشور است. مطابق این قانون، فرماندهی ستاد مدیریت بحران شهر از شهردار تهران گرفته و به وزیر کشور سپرده شد با این حال وزیر کشور در قالب یک حکم، مسوولیت فرماندهی را به شهردار تهران تفویض کرده است.

به گزارش «ایسنا» محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران با اشاره به صدور این حکم، اظهار کرد: وزیر کشور بلاتکلیفی فرماندهی عملیاتی در شهر تهران را حل و تکلیف خیلی از فعالیت‌هایی را که باید در تهران حل می‌شد روشن کردند. رئیس شورای شهر تهران همچنین با تبریک و تسلیت توامان به حناچی بابت حکم وزیر کشور که او را فرمانده میدان در بحران‌های محلی کرده است، گفت: تبریک و تسلیت به حناچی شهردار تهران می‌گویم که فرمانده میدان عملیات شد. در واقع شهردار تهران فرمانده میدان عملیات بدون امکانات شده است.

وی با بیان اینکه ما باید به سمت تاب‌آوری و اقدامات مربوط به آن برویم، گفت: یکی از وظایف ستاد بحران هم همین است که همه دستگاه‌ها را هماهنگ و کاری کند که کارشان را به درستی انجام دهند. همچنین پیشنهاد کردم که از سیاست سوت‌زنی استفاده کنیم برای اینکه مشخص شود هر دستگاه چقدر کار را انجام داده است. مدیریت بحران باید گزارش‌هایی تهیه کند که مردم بدانند تاب‌آوری و اقدامات هر دستگاه تا کجا پیش رفته است.