به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، متولی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران پس از دو دوره متوالی برگزاری این رویداد در محل مجتمع نمایشگاهی «شهر آفتاب» که خارج از بافت شهری تهران و در حریم منطقه ۱۹ در ضلع‌جنوبی پایتخت قرار گرفته است، امسال به دلیل اشکالاتی که از سال‌های قبل در این مجموعه وجود داشت و هنوز برطرف نشده است، تصمیم گرفت مکان دیگری را برای این منظور انتخاب کند. از پاییز سال گذشته مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جلسات انتخاب مکان نمایشگاه کتاب سی‌ویکم را برگزار کرده و پس از بررسی سه گزینه روی میز همیشگی شامل شهرآفتاب، مصلی و ساختمان نمایشگاه‌های بین‌المللی واقع در بزرگراه شهیدچمران، در نهایت مقرر شد نمایشگاه کتاب سال ۹۷ در مصلی برگزار شود.

آن‌گونه که مسوولان وزارت ارشاد گفته‌اند، اگرچه در طول سال‌های ۹۵ و ۹۶ که این رویداد در محل شهرآفتاب برگزار شد، همکاری و همراهی شهرداری تهران برای برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه کتاب قابل توجه بود؛ اما وجود برخی مشکلات زیرساختی موجب شد فعالان عرصه نشر نسبت به ادامه برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب تا زمان تکمیل شدن آن دچار تردید شوند. با وجود اینکه شهرداری تهران با امضای تفاهم‌نامه‌ای با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهر آفتاب را به مدت شش سال برای برگزاری نمایشگاه کتاب در اردیبهشت‌ماه، در اختیار گرفت، اما با توجه به مشکلات جدی که در دو سال گذشته برای ناشران و بازدیدکنندگان رخ داد و منشا این مشکلات هنوز برطرف نشده است، متولیان برگزاری این نمایشگاه تصمیم گرفتند از امتیازی که تفاهم‌نامه مذکور در اختیار آنها قرار داده است، استفاده نکنند و با انتخاب دوباره مصلای تهران، آشکارا به عقب بازگردند.

هرچند مسوولان وزارتخانه متولی امر عنوان می‌کنند که این جابه‌جایی مکانی، نوعی همکاری با شهرداری برای ایجاد فرصت در جهت آماده‌سازی بیشتر شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران است، اما به‌نظر می‌رسد یکی از عواملی که موجب شده این تفاهم بلندمدت بعد از دو سال،‌ موقتا به‌هم خورده و طرفین به آن پایبند نباشد، مساله واگذاری شهر آفتاب به یکی از بانک‌های طلبکار شهرداری به منظور تسویه بخشی از بدهی‌های مدیریت شهری بوده است. با واگذاری این پروژه شهری به بانک مذکور، تغییراتی در هیات‌مدیره و ارکان اداره شهر آفتاب صورت گرفت که طبعا می‌تواند روی نحوه اجرای تفاهم‌نامه اثرگذار باشد و حتی ممکن است بار مالی برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب، با آنچه در دو سال قبل بوده، متفاوت شده باشد. اگرچه تردیدی وجود ندارد که شهر آفتاب با میزان پیشرفت فیزیکی کنونی و فضاهای قابل استفاده‌ای که در دو سال گذشته در ایام برگزاری نمایشگاه تجهیز شد، گزینه مناسبی برای نمایشگاهی بزرگ با بازدیدکننده میلیونی نیست و از یاد نبرده‌ایم که فقدان تاسیسات و تجهیزات زیرساختی کافی در سال گذشته موجب شد بارش یک باران بهاری به ناشران خسارت وارد کند، اما تصمیم‌سازان به دلیل بی‌تدبیری مدیریت شهری در زمینه فراهم کردن مکان مناسب برگزاری نمایشگاه کتاب، ناگزیر شدند گزینه بدتری را برای نمایشگاه ۹۷ انتخاب کنند. مصلی تهران در حالی به‌عنوان مکان برگزاری نمایشگاه کتاب انتخاب شده که این مکان در محدوده ورودی شمالی طرح ترافیک تهران و در یکی از پرترافیک‌ترین خیابان‌های تهران قرار دارد که در روزهای عادی هم تردد در ساعات اوج ترافیک در آنجا دشوار است.

مدیریت شهری تهران با لحاظ تجربه برگزاری نمایشگاه در مصلی تهران که به قفل شدن ترافیک به مدت ۱۰ روز در محدوده معابر منتهی به مصلی منجر می‌شود و در دو روز گذشته نیز عوارض آن مشهود بوده است، یا با اهتمام به رفع مشکلات شهر آفتاب، این مکان را برای برگزاری نمایشگاه تجهیز می‌کرد تا مشکلات دو سال قبل تکرار نشود و یا اینکه یکی دیگر از امکان فرهنگی شاخص تهران همچون باغ کتاب به نحوی آماده‌سازی می‌شد که امکان میزبانی این قبیل رویدادهای بزرگ را داشته باشد. اما بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد با وجود نیاز نمایشگاه کتاب به ۱۲۰ هزار مترمربع فضای نمایشگاهی، باغ کتاب تهران که در دوره قبلی مدیریت شهری با هزینه سنگین ساخته شد، تنها ۴۵ هزار مترمربع فضای نمایشگاهی دارد و با لحاظ فضاهای جنبی، وسعت آن حتی به ۱۰۰ هزار مترمربع نیز نمی‌رسد. بنابراین باغ کتاب نیز پاسخگوی کارکردهای مورد انتظار فرهنگی و نیازهای تهران به تامین فضای نمایشگاهی برای رویدادهای فرهنگی که به هر دلیل لازم است در داخل شهر برگزار شود، نیست. این بی‌تدبیری مدیریت شهری در تجهیز فضای مناسب برای برگزاری نمایشگاه کتاب موجب عقبگرد در سال‌جاری شد و در نتیجه طی روزهای اخیر با وجود تعطیلات چند روزه در تهران، ترافیک در محدوده مصلی به گرهی کور تبدیل شد که احتمالا از امروز وضعیت بدتری نیز پیدا خواهد کرد.