هتل ناین اورز؛ جایی برای جمع‌‌‌آوری داده‌‌‌های خواب

این هتل‌‌‌ها که در بیش از ۱۰ نقطه احداث شده‌‌‌اند کپسول‌‌‌های خوابی با طراحی شیک و روشنایی ملایم، تخت‌خواب راحت و پرده عمودی برای حفظ حریم خصوصی هستند که مجهز به میکروفن، دوربین و سنسورهایی هستند که خواب فرد را ردیابی می‌کنند.

 با اینکه هزینه این تخت‌خواب‌‌‌ها از ۳۸۰۰ تا ۳۰‌هزار ین (۲۶ تا ۲۰۳دلار) است، اما مهمانان در صورت تمایل می‌توانند به صورت مجانی از تجزیه و تحلیل خواب خود بهره‌‌‌مند شوند؛ به‌شرطی که اجازه دهند از داده‌‌‌هایشان برای مطالعات گسترده‌‌‌تر استفاده شود.

چند دهه است که هتل‌‌‌های کپسولی در کشور جزیره‌‌‌ای ژاپن استفاده می‌‌‌شوند. آنها مناسب کارگران و کارکنانی هستند که از آخرین قطار جا مانده‌‌‌اند و ترجیح می‌دهند به جای یک شب اقامت در هتل، فقط جایی برای خواب داشته باشند. حتی مسافرانی که بودجه کمی دارند از این اتاق‌‌‌های خواب ارزان استفاده می‌کنند.

ارائه تجزیه و تحلیل خواب، یک مزیت است که می‌تواند اقامت در این هتل‌‌‌ها را جذاب‌‌‌تر کند. از سوی دیگر، امکان جمع‌‌‌آوری داده‌‌‌ها بدون نیاز به یک محیط آزمایشگاهی کنترل‌‌‌شده فراهم می‌شود.

 «یاسویوکی واتانابه» از مدیران هتل‌‌‌های ناین‌اورز می‌‌‌گوید: «ما می‌‌‌خواستیم کسب و کاری داشته باشیم که بتواند در برابر سقوط و ریزش بازار مقاومت کند، حتی اگر صنعت توریسم به کلی شکست بخورد.»

این هتل‌‌‌ها در برخی نقاط ژاپن از جمله آکاساکای توکیو احداث شده‌‌‌اند. سه‌سال پیش این شرکت برای آنکه بتواند وارد حوزه نظارت بر خواب و جمع‌‌‌آوری داده‌‌‌ها شود کمک هزینه دریافت کرد. حالا آنها با استفاده از آنچه نامش را «اولین فناوری تحلیل خواب در کپسول‌‌‌ها» می‌‌‌نامند می‌توانند خواب را که مقوله مهمی در زندگی انسان‌‌‌هاست بررسی کنند و همزمان، جایی مناسب برای خواب به مردم ارائه دهند. این هتل‌ها سالانه داده‌‌‌های مربوط به ۱۰۰‌هزار مهمان را جمع‌‌‌آوری و بررسی می‌کنند. واتانابه می‌‌‌گوید این کسب و کار مبتکرانه حالا به نقطه سودآوری رسیده است.  

در گذشته، مطالعات خواب و روش‌های تشخیص مشکلات سلامتی مربوط به آن معمولا در حوزه تخصص بیمارستان‌‌‌ها و محققان بودند و توسط آنها انجام می‌‌‌شدند. اما حالا این روال تغییر کرده و این به لطف تکنولوژی‌‌‌های ردیابی خواب و گجت‌‌‌های مربوط به خواب است که به افراد امکان تحلیل و بررسی خوابشان در خانه را می‌دهند.

خواب جزء مهمی از زندگی روزمره انسان است، اما بخش اعظمی از پروسه آن هنوز شبیه به رمز و راز و ناشناخته است. پس هر داده و اطلاعاتی مرتبط با خواب، بسیار ارزشمند است. از جمله مشتری‌‌‌های هتل ناین‌اورز، دانشگاه پزشکی و دندان‌پزشکی توکیو و شرکت داروسازی کوبایاشی هستند. دو ماه پیش، این شرکت با همکاری گروه داده‌‌‌های NTT، یک مرکز جدید تاسیس کردند و حالا

به دنبال ادغام سنسورهای امواج مغزی با حسگرهای عمیق در بدن هستند. کپسول‌‌‌ها دارای فناوری‌‌‌های متعدد از جمله دوربین‌‌‌های اینفرارد هستند.

برخی کسب و کارها که مایلند محصولاتشان تست شوند نیز نمونه‌‌‌هایی از محصولات خود را در اختیار مهمانان این هتل‌‌‌ها قرار می‌دهند؛ مثل ماسک‌‌‌های چشم و انواع نوشیدنی‌‌‌ها. برخی نیز از مسافران درخواست می‌کنند که استفاده از کافئین را محدود کنند یا برای دقت بیشتر مطالعات، در ساعات خاصی بخوابند. در ازای آن، پولی پرداخت می‌شود که گاهی به اندازه مبلغ اقامتشان است.

اخیرا در هتل ناین اورز، شعبه آکاساکا، لابی پر بود از کارکنانی که مستقیم از محل کار خود آمده بودند و البته توریست‌‌‌هایی که از خارج از کشور به ژاپن سفر کرده بودند، با چمدان‌‌‌های بزرگ و خانواده‌‌‌هایی با بچه‌‌‌های بزرگ. یکی از طبقه‌‌‌ها با نور نارنجی روشن شده بود. در پایان اقامت، مهمان‌‌‌ها گزارشی کامل درباره ضربان قلب، حرکات، خر و پف و نرخ تنفس خود دریافت می‌‌‌کردند.

هرگونه اختلالی علامت‌‌‌گذاری می‌شود و کسانی که علائم اختلالات مربوط به خواب از خود نشان داده‌‌‌اند، از جمله آپنه خواب یا حتی افسردگی، به پزشک ارجاع داده می‌‌‌شوند.  

بنا به گفته پروفسور «تایشیرو کیشیموتو» از دانشکده پزشکی دانشگاه کیو، گرچه این کپسول‌‌‌ها اطلاعات مفیدی جمع‌‌‌آوری می‌کنند اما آنالیز خواب در چنین بستری تا حدی محدود است؛ مگر اینکه امکان جمع‌آوری داده‌‌‌های دقیق امواج مغزی وجود داشته باشد.

او می‌‌‌گوید فناوری این هتل‌‌‌ها با روش استاندارد محققان در اتصال سنسور به بدن فرق دارد. او در ادامه می‌‌‌گوید: «اما باید جشن بگیریم که صنعت خواب که هیچ‌‌‌کس فکر نمی‌‌‌کرد اصلا مهم باشد، حالا وارد عرصه کسب و کار شده است.» بیش از نیمی از داده‌‌‌های جمع‌‌‌آوری‌شده، خطرات مهم و جزئی را نشان می‌دهند.

براساس گزارش این شرکت، حدود ۱۰‌درصد افراد پس از اقامت به دنبال درمان می‌‌‌روند. گرچه اغلب کسانی که داده‌‌‌های خود را در اختیار شرکت می‌‌‌گذارند ژاپنی هستند، اما شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، ۳۰ هتل کپسولی در اروپا و ۱۰ هتل در آمریکای شمالی احداث کند.

واتانابه می‌‌‌گوید: «در حال حاضر تمرکز اصلی ما این است که تا حد ممکن، داده جمع‌‌‌آوری کنیم.» آنها درصددند تا وارد صنعت تکنولوژی سلامت شوند.

او در پایان می‌‌‌گوید: «می‌‌‌خواهیم به قدری پیشرفت کنیم که مردم تمایل داشته باشند برای جمع‌‌‌آوری داده‌‌‌های خواب خود، پول پرداخت کنند.»

منبع: Bloomberg