از قبل آماده بودن - چه در مصاحبه‌‌‌های رسمی و غیررسمی و چه هنگام چت کردن با کارفرما در شبکه‌‌‌های اجتماعی - کلید اصلی موفقیت برای تغییر شغلی است. اگر در مصاحبه‌‌‌ها، تجربه کم شما به وضوح مورد توجه قرار می‌گیرد، توصیه‌‌‌های زیر را به کار ببندید تا زیر پایتان خالی نشود.

۱- جزئیات مرتبط را جمع‌‌‌آوری کنید

احتمالا شما در یک زمینه تجربیاتی داشته‌‌‌اید، اما سرنخ دانش مربوط به آن تجربه در ذهنتان گم شده است. ما اغلب فعالیت‌‌‌های گذشته مرتبط با حوزه شغلی جدید را نمی‌‌‌بینیم، زیرا فراموش کرده‌‌‌ایم که قبلا رخ داده‌‌‌اند یا اینکه اهمیتشان در نظر ما کمرنگ شده است و مثلا می‌‌‌گوییم «این تنها بخش کوچکی از کار من بود» یا

«من فقط به صورت داوطلبانه این کار را انجام دادم، نه به شکل حرفه‌‌‌ای». یکی از شاگردان من درصدد بود که از حوزه بازاریابی به بخش سرمایه‌گذاری و توسعه سازمان‌های غیرانتفاعی چرخش شغلی کند، اما عقیده داشت که هیچ تجربه‌‌‌ای در زمینه سرمایه‌گذاری نداشته است. با نگاهی به لیست تجربیاتش دریافتم که او سال‌ها پیش به یک موسسه خدمات اجتماعی کمک کرده بود تا دو رویداد سالانه را سازماندهی کند.

از او پرسیدم «آیا توانستی از خیرین چیزی هم جمع‌‌‌آوری کنی؟» پس از مکثی طولانی پاسخ داد «بله، اما این مربوط به مدت‌‌‌ها پیش است و من صرفا یک داوطلب بودم. آیا این به حساب هم می‌‌‌آید؟» پاسخ مثبت دادم و او را تشویق کردم همه فایل‌‌‌هایی را که نشان می‌دهد ارتباط موفقیت‌‌‌آمیزی با خیرین داشته شناسایی و جمع‌‌‌آوری کند. او در اولین مصاحبه‌‌‌اش، تیم مصاحبه‌‌‌کننده را تحت‌تاثیر قرار داد. بنابراین قبل از آنکه ادعا کنید هیچ تجربه‌‌‌ای ندارید تلاش کنید به سوالات زیر پاسخ دهید:

الف) آیا قبلا کار داوطلبانه‌‌‌ای داشته‌‌‌ام که با مهارت‌‌‌ها و حوزه جدید مرتبط بوده باشد؟  برای پاسخ به این سوال فعالیت‌‌‌های دوران تحصیل، مشارکت‌‌‌های خانوادگی مثل انجمن خانه و مدرسه و حتی سرگرمی‌‌‌های خود را بررسی کنید.

ب) آیا در مشاغلی که بابت آن حقوق می‌‌‌گرفتم، پیش آمده بود که با استفاده از این مهارت‌‌‌ها، کاری هرچند اندک انجام داده باشم؟  گاه ما فراموش می‌‌‌کنیم که کلاسی را سال‌ها پیش برای سرگرمی گذرانده‌‌‌ایم. یا در سمیناری بسیار مرتبط، اما با عنوانی به ظاهر بی‌‌‌ربط شرکت کرده‌‌‌ایم. از تجربیات خود در زمینه کوچینگ، دریافته‌‌‌ام که تمایلات تغییر شغلی به‌‌‌ندرت حالت غیرعادی و غیرمنتظره دارند و با گام‌‌‌های کوچکی که در گذشته در زمینه خاصی برداشته‌‌‌ایم مرتبط هستند. برقراری ارتباط مجدد با آنها می‌تواند در مصاحبه تغییر شغل مورد استفاده قرار گیرد. پس از لیست کردن تجربیات گذشته، اینک زمان بگذارید و در مورد جزئیات آنها فکر کنید. برای این کار جزئیات جزوه‌‌‌ها، پیام‌‌‌ها، ایمیل‌‌‌ها و سایر شواهد مربوطه را بررسی کنید تا ذهنتان درباره کاری که آن زمان انجام داده‌‌‌اید به‌‌‌روز شود.

۲- خود را برای سوالات غیرمنتظره آماده کنید

احتمال اینکه در جریان مصاحبه یا مکالمات شبکه‌‌‌ای با سوالاتی در رابطه با مهارت‌‌‌ها یا موقعیت‌‌‌هایی که هرگز آنها را تجربه نکرده‌‌‌اید مواجه شوید، زیاد است. معمولا در این حالت بهتر است صادق باشید و مثلا بگویید «فرصت تجربه کامل موضوع تاکنون برایم پیش نیامده است.» اما بلافاصله بحث را به طرف مهارت‌‌‌های غیرمستقیم و قابل انتقال ببرید. مثلا بگویید «در کار داوطلبانه‌‌‌ام با فلان سازمان، تماس‌‌‌های اطلاع‌‌‌رسانی انجام دادم که مهارتی ارزشمند برای این نقش/حوزه است، چون توانایی پیگیری و اطلاع‌‌‌رسانی‌‌‌ از قبل، برای جذب سرمایه موفق، کلیدی هستند.» و سپس شواهدی را ذکر کنید که نشان می‌دهد تلاش‌‌‌هایتان نتیجه‌‌‌بخش بوده است.  اگر هم مهارت غیرمستقیمی برای ارائه کردن نداشتید، یک رویکرد مفید دیگر این است که نشان دهید چقدر سریع و مشتاقانه چیزهای جدید را یاد می‌‌‌گیرید و این موضوع در مواجهه با چالش‌‌‌های جدید به شما کمک کرده است. اینکه صرفا بگویید عاشق یادگیری هستید در اینجا فاقد ارزش است و باید شواهدی برای آن ذکر کنید.

 این شواهد حتی می‌تواند از تجربیات شخصی شما استخراج شود. به عنوان مثال، صحبت درباره ورزش و سرگرمی و نقش اشتیاق موفقیت‌‌‌آمیز شما در یادگیری آنها، اگر به درستی انجام شود می‌تواند تیم مصاحبه‌‌‌کننده را تحت‌تاثیر قرار دهد.

۳- درباره حوزه جدید چیزهایی بیاموزید

می‌توانید از قبل زبان و استراتژی حوزه جدید را یاد بگیرید و آن را در مصاحبه تغییر شغل مورد استفاده قرار دهید. توجه کنید که لازم نیست نشان دهید همه این کارها را قبلا انجام داده‌‌‌اید، بلکه همین که بیان کنید موضوع چیست و چه کاری باید انجام داد تاثیرگذاری لازم را خواهد داشت.

۴- در کلیات هم خود را به خوبی آماده کنید

علاوه بر آمادگی روی بحث درباره کمبود تجربه، باید در ارتباط با مسائل عمومی مصاحبه نیز آماده باشید. با دورنگری و وسعت دید به بندهای مذکور در شرح شغل توجه و در مورد آنها فکر کنید و شواهدی را برای اثبات مهارت‌‌‌های عمومی خود در مصاحبه به کار ببرید؛ مواردی مثل توانایی حل و فصل تعارضات، برخورد با شرایط دشوار، کار تیمی و...

منبع: Forbes