بر این ‌‌اساس و با نگاهی گذرا به این فهرست از مسوولیت‌‌ها و کارکردهای مدیران، می‌توان متوجه شد که برای تصدی پست‌‌های مدیریتی باید یکسری کیفیت‌‌ها و صلاحیت‌‌ها را داشت که در ادامه به ۱۰ مورد از مهم‌ترین آنها اشاره شده است. اگر قرار است از دنیای کارمندی به دنیای مدیریت نقل ‌‌مکان کنید باید حتما در درون خود کاوش کنید تا ببینید آیا این کیفیت‌‌ها و صلاحیت‌‌ها را در خود دارید یا نه. چنانچه این ویژگی‌‌ها را در درون خود یافتید خود را برای تصدی پست‌‌های مدیریتی کاندید کنید.

۱- باید از نظر هوش عاطفی قوی باشید. یکی از ویژگی‌‌های مدیران خوب و موفق برخورداری از سطوح بالای هوش عاطفی و احساسی است. افرادی که هوش عاطفی بالایی دارند به خوبی می‌توانند احساسات و عواطف خود را کنترل کنند، خودآگاهی خوبی دارند، با دیگران همدردی کرده و آنها را درک می‌کنند. چنین افرادی می‌توانند به زیردستان خود کمک کنند بر چالش‌‌های کاری‌‌شان غلبه کرده و مسائل را حل و فصل کنند.

۲- می‌توانید به خوبی ارتباط برقرار کنید. یکی دیگر از خصوصیات مدیران توانمند این است که توجه ویژه‌‌ای به چگونگی برقراری ارتباطات با دیگران دارند و به ندرت دچار سوءتفاهم نسبت به دیگران می‌‌شوند. آنها به خوبی می‌توانند الهام‌‌بخش دیگران باشند و به کارکنانشان انگیزه و امیدواری می‌دهند و احتمال بروز تنش و تعارض در محیط کار را به حداقل می‌‌رسانند.

۳-دارای ذهنیت رشد هستید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌‌های مدیران و رهبران بزرگ و تاثیرگذار و الهام‌‌بخش این است که با تمام وجودشان به یادگیری همیشگی و مادام‌‌العمر اعتقاد دارند و خودشان هم به طور پیوسته در حال یادگیری هستند. آنها به شکل‌‌های مختلف در حال ارتقای مهارت‌‌ها و کسب دانش جدید هستند و تمام تلاششان را می‌کنند تا در جریان جدیدترین تحولات و نوآوری‌‌های صورت گرفته در صنعت یا بخشی که فعالیت دارند قرار بگیرند. چنین مدیرانی الگوی بسیار خوبی برای کارکنان و اعضای تیم‌‌های کاری‌‌شان هستند و فرهنگ‌‌های شرکتی مبتنی بر یادگیری مستمر را در درون سازمان رواج می‌دهند.

۴- نتیجه‌‌محور هستید. یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در جریان مصاحبه‌‌های شغلی با کاندیداهای پست‌‌های مدیریتی از افراد پرسیده می‌شود این است که آنها تا چه حد به دنبال دستیابی به نتایج مطلوب هستند و چگونه می‌توانند کارکنان و اعضای تیم‌‌های کاری را به سمت ارائه عملکرد برتر و عالی راهنمایی کنند. بنابراین یکی از خصوصیت‌‌های مدیران بزرگ این است که خود را در قبال دستیابی به آمار و ارقام مورد انتظار در هر پروژه‌‌ای پاسخگو می‌‌دانند و دیگران را هم تشویق می‌کنند همین‌‌گونه باشند و برای کمک به سازمان برای رسیدن به اهداف مورد نظرش دست به هر کاری می‌‌زنند.

۵- بیش‌‌فعال هستید. مدیران بزرگ و تاثیرگذار استادان حل مساله هستند و ترجیح می‌دهند قبل از اینکه انجام کاری از آنها خواسته شود خودشان نسبت به انجام آن کار اقدام کنند. آنها همچنین این توانایی را دارند تا در موقعیت‌‌های مبهم و در شرایط نامعلوم اقدام به تصمیم‌گیری کنند. آنها مانند شطرنج‌‌باز حرفه‌‌ای و ماهری عمل می‌کنند که در زمان حرکت دادن یک مهره می‌تواند چند حرکت بعدی خود و طرف مقابل را پیش‌بینی کند و از این طریق ابتکار عمل را در دست خود داشته باشند. چنین افرادی منتظر صادر شدن دستور از طرف هیات‌مدیره یا سهامداران و روسای شرکت نمی‌‌مانند و دارای عاملیت و خودکارآمدی هستند.

۶- تصمیم‌گیرانی مطمئن و ثابت‌‌قدم هستید. اگر به این توانایی رسیده باشید که بارها و بارها تصمیماتی درست و قاعده‌‌مند و مبتنی بر استدلال و عقلانیت گرفته‌‌اید و با موفقیت آن تصمیم‌‌ها را به مرحله اجرا درآورده‌‌اید، بدانید که می‌توانید پست‌‌های مدیریتی را بر عهده بگیرید و از عهده مدیریت و رهبری یک تیم یا بخش یا یک سازمان برمی‌‌آیید. اتخاذ چنین تصمیم‌‌هایی زمانی امکان‌‌پذیر خواهد بود که افراد بتوانند بدون شتاب‌‌زدگی و یک‌‌جانبه‌‌نگری به تمام ابعاد یک قضیه نگاه کنند و در نهایت بهترین و معقول‌‌ترین تصمیم ممکن را اتخاذ کنند و پس از تصمیم‌گیری هم با تمام قوا پشت سر اجرایی کردن تصمیم خود پابرجا بمانند.

۷- به دیگران قدرت و انرژی می‌‌بخشید. مدیران بزرگ استادان قدرت‌‌بخشی و انرژی دادن به دیگران نیز هستند و به بهترین شکل ممکن می‌توانند به کارکنانشان انگیزه دهند و با ارائه آموزش‌‌های کافی و دقیق کاری کنند که آنها به کارکنانی توانمند و تعیین‌‌کننده تبدیل شوند. بنابراین اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که از کمک کردن و انگیزه دادن به دیگران و تشویق آنها به انجام کارهای بزرگ لذت می‌‌برید، بدانید که آمادگی ورود به دنیای مدیریت و بر عهده گرفتن مسوولیت‌‌های مدیریتی را دارید و بهتر است که هر چه زودتر خود را برای این کار داوطلب کنید.

۸- تفکر استراتژیک دارید. مدیران سازمان‌ها و شرکت‌ها باید دارای دیدگاه‌‌ها و نگرش‌‌های بلندمدت و استراتژیک باشند و اهداف بلندمدت و کلانی را مورد نظر داشته باشند. افراد دارای تفکر استراتژیک و بلندمدت به طور پیوسته سه سوال زیر را از خود می‌‌پرسند و باید به دنبال جواب‌‌های دقیق و قانع‌کننده برای آنها باشند: ما الان کجا هستیم؟ کجا باید باشیم؟ چگونه می‌توانیم از اینجایی که الان هستیم به آنجا که باید باشیم برسیم؟

۹- استاد شبکه‌‌سازی هستید. مدیرانی که دارای قدرت شبکه‌‌سازی خوبی هستند به دلایل مختلفی می‌توانند در کارشان موفق شوند؛ از جمله اینکه شبکه‌‌هایی که به وجود آورده‌‌اند به آنها کمک می‌کنند افکار و دیدگاه‌‌های خود را گسترش دهند و در بازارهای هدف نفوذ کنند.

علاوه بر این، باید دانست که وجود چنین شبکه‌‌هایی به مدیران این امکان را می‌دهد تا ضمن برقراری روابط کاری با سایر شرکت‌ها و بازیگران بازار دست به همکاری‌‌های سازنده با آنها بزنند و اتحادهای استراتژیک و بلندمدتی را با سایر شرکت‌ها پدید آورند.

۱۰- الگوی خوبی برای دیگران هستید. یکی دیگر از خصوصیات مدیران برجسته و توانمند این است که به خوبی می‌توانند بر دیگران تاثیر بگذارند و الهام بخش دیگران هستند آن هم به این دلیل که چون خود به آنچه که می‌‌گویند عمل می‌کنند و الگوی رفتاری خوبی برای دیگران محسوب می‌‌شوند مورد قبول و اعتماد اطرافیانشان قرار می‌‌گیرند.

اگر این ۱۰ ویژگی را دارید و به ایفای نقش مدیریتی علاقه‌‌مند هستید و ارتقای سازمانی خود را از کانال مدیر شدن جست‌‌وجو می‌‌کنید همین ‌‌الان آستین‌‌ها را بالا بزنید و داوطلب شدن خود برای تصدی پست‌‌های مدیریتی را به‌‌صورت علنی و رسمی اعلام کنید.

منبع: Forbes