bloomstix-flowering-plant-food-sticks-fertilizer-sticks-plant-food-sticks-lazygardener-777820 copy

علاقه به گیاهان آپارتمانی به‌خصوص در دوران قرنطینه‌‌‌های کرونا افزایش یافت. در آن دوران، گرایش خانواده‌‌‌ها به گیاهان بیشتر شد تا حدی که هشتگ HousePlantParent (والدین گیاه خانگی) در شبکه‌های اجتماعی ترند شد. کسب‌و‌کارهای مرتبط با این حوزه از جمله سایت‌‌‌های خرید و فروش آنلاین گیاه رونق گرفتند و صدها وب‌سایت و اپلیکیشن در این رابطه شروع به کار کردند. نسل هزاره‌‌‌ها در این زمینه پیشگام بودند و روح تازه‌‌‌ای به کسب‌و‌کارهای حوزه گل و گیاه دمیدند. اما «وینایاک گارگ»، جوان اهل هند تصمیم گرفت کار متفاوتی انجام دهد. او که سابقا به عنوان مشاور در شرکت خدمات حرفه‌‌‌ای PwC  هند کار می‌‌‌کرد و چند استارت‌آپ نیز راه‌اندازی کرده بود، وقتی دید نگهداری از باغچه‌‌‌ها، گیاهان آپارتمانی و باغداری شهری میان مردم ترند شده، تصمیم گرفت وارد این حوزه شود و مشکل مشترکی را که همه «والدین گیاهان» با آن مواجه بودند، حل کند: «تامین مواد مغذی برای گیاهان». او نهایتا در سال ۲۰۱۹ استارت‌آپ جدیدش به نام «لیزی گاردنر» (به معنای باغبان تنبل) را راه‌‌‌اندازی کرد. لیزی گاردنر یک پلتفرم آنلاین باغداری خانگی مستقر در دهلی است.  وینایاک در خانواده‌‌‌ای متولد شد که همگی باغچه داشتند و عاشق باغبانی بودند. کودکی‌‌‌اش مملو از خاطراتی بود که به نوعی با گل و گیاه گره خورده بود. مثل بوی گل و خاک و نور آفتاب. مثل گل همیشه بهار. اما به مرور که بزرگ و درگیر مشکلات زندگی شد و والدینش پا به سن گذاشتند، شاهد این بود که باغچه‌‌‌شان دیگر آن رنگ و بوی سابق را ندارد.

به مرور فهمید که نگهداری از گیاهان برای بسیاری از مردم که درگیر زندگی شلوغ و پلوغ شهری هستند کار راحتی نیست. ارائه سه عنصر، یعنی نور و آب و تغذیه که لازمه رشد گیاه هستند می‌توانست نگهداری از گیاهان را حتی برای یک باغبان تنبل هم مثل آب خوردن آسان کند. پس از دو سال تحقیق و تبادل ایده و دریافت اطلاعات از گروه‌‌‌های آنلاین باغبانی، او سرانجام ایده «استیک غذای گیاه» را اجرا کرد. استیک‌‌‌ها استوانه‌‌‌های رنگی کوچک شبیه به چوب‌شور و حاوی مواد مغذی هستند که می‌توانند گیاه را به مدت دو ماه تغذیه کنند. دو نوع استیک وجود دارد. بلوم استیک‌‌‌ها به رنگ قرمز که مختص گل‌‌‌ها و میوه‌‌‌ها هستند و گرین استیک‌‌‌ها به رنگ سبز که برای گیاهان پر‌شاخ و برگند. وینایاک می‌‌‌گوید: «کافی است هر دو ماه یک‌بار، یک استیک در داخل گلدان بگذارید. هر بار که گیاه را آب می‌دهید، مقداری از چوب استیک حل می‌شود و مواد غذایی و کود لازم برای گیاه را فراهم می‌کند.» پس از تولید استیک‌‌‌ها، وینایاک فروش آنها را آغاز کرد. او از طریق وب‌سایتش و سایر بازارهای آنلاین مثل آمازون و فلیپ‌‌‌کارت محصولاتش را به فروش می‌‌‌رساند. سپس محصولات دیگر نیز به مجموعه اضافه شد از جمله استند، زیرانداز ضد آب و لوازم تزئینی مرتبط با باغبانی مثل آویز و گلدان‌‌‌های مگنتی. وینایاک قصد داشت استارت‌آپش، اولین جایی باشد که علاقه‌‌‌مندان به گل و گیاه به آن سر می‌‌‌زنند. لیزی گاردنر از همان ابتدا با چند فروشگاه آنلاین گل و گیاه مستقر در هند رقابت می‌‌‌کرد. مشتری‌‌‌های شرکت، آنقدر از خدمات راضی بودند که هر کس یک‌بار خرید می‌‌‌کرد مشتری دائمی می‌‌‌شد.

طبق آماری که وینایاک در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد، حدود ۸۰‌درصد از مشتری‌‌‌ها بیش از یک بار از وب‌سایتش خرید کرده بودند. در آن زمان، خرید و فروش آنلاین گیاه یک بیزنس نوظهور بود. و وقتی یک بیزنس به تازگی وارد فضای آنلاین می‌شود مهم‌ترین چالش برای کارآفرینان آن حوزه، تشویق مشتری به خرید آنلاین است. تا آن زمان، کسی عادت نداشت کود و خاک و بذر و حتی خود گیاه را آنلاین بخرد. وینایاک و همکارهایش باید این عادت را در مردم ایجاد می‌‌‌کردند. و این زمان‌بر بود. اما وقتی کرونا آمد، خیلی از فعالیت‌‌‌ها خود‌به‌خود آنلاین شدند. در آن زمان، بیش از ۹۰‌درصد خریدها از این شرکت، آنلاین بود و تنها ۵‌درصد خریدها از فروشگاه‌‌‌های محلی انجام می‌‌‌شد. کرونا با تمام سختی‌‌‌هایش گذشت. بسیاری از کسب‌وکارها نتوانستند دوام بیاورند و برای همیشه تعطیل شدند. اما لیزی گاردنر از آن دوران بحرانی عبور کرد و به مسیر پیشرفت ادامه داد. حالا پس از گذشت پنج سال، این شرکت وب‌سایت خود را ارتقا داده. محصولاتی که در سایت به فروش می‌‌‌رسند، توسعه ‌یافته و حالا بسته‌‌‌های جدید، شامل خاک باغبانی، کود مایع و استیکی و ارگانیک و انواع گلدان و ابزارهای باغبانی و... به مجموعه اضافه شده‌‌‌اند. در وبلاگ شرکت مقالات مهمی حاوی نکات مربوط به باغبانی و نگهداری از گیاهان خانگی و رسیدگی به باغچه‌‌‌ها وجود دارد. چشم‌انداز وینایاک و تیمش الهام‌‌‌بخشی به تعداد زیادی از مردم است؛ مردمی که به تعبیر او، قصد دارند تغییر سبز ایجاد کنند.

منابع: YourStory.com, LazyGardener.in