احتمال دریافت بازخورد بی‏‏‌فایده برای  زنان موفق بیشتر است

 تکشیو(Textio)، پلت‌فرم نوشتاری تیم‌‌‌های منابع انسانی مجهز به هوش مصنوعی که این پژوهش را ترتیب داده، دریافته که زنان در مقایسه با همتایان مردشان مجبور به تحمل ارزیابی‌‌‌های سخت‌‌‌گیرانه‌‌‌تر و کوبنده‌‌‌تری هستند و در بیشتر مواقع، بازخوردهایی که دریافت می‌کنند براساس کلیشه‌‌‌های نادرست درباره شخصیتشان است نه عملکردشان. به عنوان نمونه نزدیک به یک سوم زنان در ارزیابی علمکردشان «یک‌‌‌‌‌‌دنده» توصیف شده‌‌‌اند، در صورتی که این ویژگی فقط برای ۴‌درصد از مردان به کار رفته است. این گزارش خاطرنشان می‌کند که عباراتی همچون «خشن، سرسخت، دوستانه و مثمرثمر» که در ارزیابی‌‌‌های اغلب زنان ظاهر شده، در ارزیابی‌‌‌های معدودی از مردان حضور دارد.

در مقابل، بیش از نیمی از مردان موفق به خاطر اعتماد ‌‌‌به ‌‌‌نفس (۵۴ درصد) و بلندپروازی‌‌‌شان (۶۳ درصد) تحسین شده‌‌‌اند، در حالی که کمتر از ۱۸‌درصد از زنان با این کلمات تکریم شده‌‌‌اند.

به همین شکل، به‌رغم اینکه احتمال بیشتری وجود دارد در ارزیابی زنان از عباراتی همچون مهربان و دوست‌‌‌داشتنی استفاده شود، اکثریت زنان موفق به یاد می‌‌‌آورند که دوست‌‌‌نداشتنی توصیف ‌‌‌شده‌‌‌اند، در حالی که تنها ۱۶‌درصد از مردان تجربه مشابهی دارند. در این گزارش آمده: «اگر اغلب به مردان موفق گفته شود که باهوش و فوق‌‌‌العاده هستند و به زنان موفق گفته شود موفق هستند، اما دوست‌‌‌داشتنی نیستند، به مرور زمان چه تاثیری بر عملکردشان خواهد داشت؟» زنان خسته، این کلیشه‌‌‌های منفی درباره خود را درونی کرده و در نتیجه با کاهش عملکرد و رکود حرفه‌‌‌ای مواجه می‌‌‌شوند.

فراموش نکنید که حتی در میان بهترین افراد هم بازخورد نمی‌تواند همیشه مثبت باشد، اما باید واضح و دقیق باشد. استفاده از کلیشه‌‌‌های منفی یا اظهارات غیرعملی در ارزیابی‌‌‌های عملکرد به کارکنان فرصتی برای رشد و کار روی نقطه ‌‌‌ضعف‌‌‌هایشان را نمی‌‌‌دهد، بلکه به استناد گزارش، عملکردشان را کاهش می‌دهد و آنها را دچار رکود یا مایل به ترک کار می‌کند. تکشیو در سال ۲۰۲۳ دریافت که علت ۱۰‌درصد از ترک کار کارکنان بازخورد ضعیف است، که تمجیدهای توخالی را هم شامل می‌شود.

افرادی که بازخورد ضعیفی دریافت می‌کنند، با احتمال ۶۳‌درصد بیش از افرادی که از مدیران خود بازخوردهای کاربردی می‌‌‌گیرند، در سال آینده کارشان را ترک می‌کنند.

به عبارت دیگر، در صورتی که ممکن است بخواهید تلاش کنید کارکنان موفق را حفظ کنید، اما اگر شما هم مثل هزاران مدیری هستید که بازخوردشان در این گزارش بررسی شد، احتمالا در حال اتخاذ تصمیماتی هستید که نیروهای موفقتان را فراری می‌دهد.

خطر این موضوع زمانی خود را بهتر نشان می‌دهد که بدانید افراد موفق، معمولا با تعویض سازمان راحت‌‌‌تر به افزایش حقوق قابل‌توجهی دست پیدا می‌کنند تا با ماندن در سازمان خودشان.

راه حل این مشکل ساده اما کمی زمان‌‌‌برتر از آ‌‌‌ن است که در هر ارزیابی عملکردی، عبارات بی‌‌‌مایه‌‌‌ای همچون «موفق و سختکوش» را ردیف کنید. کافی است همیشه بازخوردتان کاربردی، واضح و دقیق باشد.

منبع: Fortune