23-02+copy copy

پیتر برگمن و هاوی ژاکوبسن، در این کتاب نشان داده‌‌‌اند که هر کس چگونه می‌تواند به تغییر مثبت اطرافیانش کمک کند. افراد به طور غریزی در برابر تغییر مقاومت می‌کنند، اما در این کتاب آموختیم که چطور آنها را از حالت تدافعی درآوریم، مشکلات را به فرصت‌‌‌های بزرگ تبدیل کنیم و مسوولیت‌‌‌پذیری را تضمین کنیم.

 پیتر برگمن، مدیرعامل شرکت «برگمن پارتنرز» است. او عمدتا در مورد رهبری سازمانی و همچنین اصول زندگی، به مربی‌‌‌گری، نویسندگی، آموزش و سخنرانی می‌‌‌پردازد و یک شریک فکری استراتژیک برای افراد موفق محسوب می‌شود.  

دکتر هاوی ژاکوبسن هم یک مربی اجرایی است برای مشتریانی که از بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌‌‌ها تا شرکت‌های قدیمی عضو فورچون 100 را دربرمی‌‌‌گیرند.

آنها برای تبیین ذهن مخاطب، گفت‌‌‌وگوی دو شخصیت به نام بن و دارا را شبیه‌‌‌سازی کردند. بن، هدایت یک تیم بازاریابی را بر عهده دارد که می‌‌‌خواهد به کمک آنها یک محصول نرم‌‌‌افزاری جدید وارد بازار کند. اما کارها به خوبی پیش نمی‌‌‌روند. تیم هدف ندارد و همکاری تیمی ضعیف است و بن یکی از دلایل این موضوع را حضور شخصی به نام «رامونا» می‌‌‌داند.

رامونا با سلطه‌‌‌گری و بی‌‌‌ادبی به همه حمله می‌کند و بن از این رفتار او شاکی است. او سراغ همکارش دارا می‌رود و شکایتش را مطرح می‌کند. دارا می‌تواند بیخودی طرف بن را بگیرد و از رامونا بد بگوید و در آن لحظه حس خوبی به بن بدهد. اما این کار کمکی به بن نمی‌‌‌کند. او رویکرد نصیحت‌‌‌گونه هم ندارد، چون باعث می‌شود بن این حس را بگیرد که «تو کارت را خوب انجام نمی‌‌‌دهی» و درموضع دفاعی برود. بیشتر افراد همین دو رویکرد را در قبال دیگران دارند. اما دارا به یک گزینه سوم نیاز دارد؛ گزینه‌‌‌ای که ارتباطش را حفظ کند، حس مالکیت و استقلال بن را از بین نبرد و مشکل را به صورت اساسی حل کند.

او در مکالمه‌‌‌ای که در کل کتاب به آن پرداخته شده، همین روش را در پیش می‌گیرد و به شکل واقعی به حل مشکل بن کمک می‌کند.

کسی که این کتاب را برای مطالعه انتخاب می‌کند، برای مراقبت کردن، ارتباط برقرار کردن و تعهد داشتن به افرادی که در زندگی‌‌‌اش حضور دارند، قدم مهمی برمی‌‌‌دارد.

شما تصمیم گرفتید برای کمک به ارتقای کیفیت زندگی اطرافیانتان، زمان صرف کنید. و حالا برای انجام این کار، چهار اقدام را یاد گرفته‌‌‌اید و می‌توانید آن را وارد دنیای خودتان کنید.

این چهار اقدام در این سفر عملی عبارتند از:

  به جای انتقاد و نصیحت کردن، در نقش یک دوست و متحد ظاهر شوید.

  بر دستاورد مثبت طرف مقابلتان تمرکز کنید.

  فرصت‌‌‌های پنهان در دل مشکلات را بیابید.

  افرادی را که برایشان اهمیت قائلید، به سوی یک اقدام سرنوشت‌‌‌ساز سوق دهید.

نگران نباشید اگر نتوانستید این فرآیند را تمام و کمال و بی‌‌‌نقص پیش ببرید. فقط انجامش دهید. تنها در صورتی می‌توانید بر آن تسلط پیدا کنید که ریسک کرده و به عنوان یک تازه‌‌‌کار استفاده‌‌‌اش کنید. به‌‌‌ویژه چند دفعه اولی که از این فرآیند استفاده می‌‌‌کنید و اصول و گام‌‌‌ها را به کار می‌‌‌برید، پای جسارت احساسی‌‌‌تان را وسط می‌‌‌کشید.

لازم نیست چیزی را حفظ کنید. بعد از فرآیندی که در این کتاب یاد گرفتید، می‌توانید در مورد هر کاری که انجام می‌‌‌دهید، شفاف باشید.  از اصول کتاب در مکالمه‌‌‌هایتان استفاده کنید.هر موقعیتی شرایط خاص و متفاوت خودش را دارد. حالا شما در مورد اینکه دارا چطور از «فرآیند چهار اقدام» برای کمک به بن در جهت حل مشکلش با رامونا استفاده کرده، تصویر واضحی دارید.  برگمن می‌‌‌گوید: این کتاب را نوشتم تا آنچه را که از «چهار اقدام» یاد گرفتم به شما هم یاد بدهم: فرصت‌‌‌هایی برای کمک به دیگران، هیجان دیدن افرادی که وقتی دستاوردی دارند حیرت‌‌‌زده می‌‌‌شوند، و قدردانی از انسان‌‌‌هایی با روح جسور که موهبت‌‌‌های منحصر به فرد خود را با دنیا به اشتراک می‌‌‌گذارند.  حالا شما قدرت تفاوت ایجاد کردن را در دست دارید. وقتی ندانیم خوبی و مهربانی و سخاوت به چه روش‌هایی گسترش می‌‌‌یابند، نمی‌توانیم تفاوت‌‌‌های بزرگ را درک کنیم. اما یک چیز قطعی است: «وقتی دنیای خودتان را تغییر می‌‌‌دهید، دنیای بیرون را هم تغییر می‌‌‌دهید.»

(نسخه PDF کامل این کتاب را می‌توانید از طریق ارسال پیام در صفحه لینکدین «دنیای اقتصاد» به آدرس Donya-e-Eqtesad Newspaper تهیه کنید.)

منبع: کتاب می‌توانی دیگران را تغییر دهی