ارتش اوکراین از شهروندان خواست تا سیگنال‌های حمله هوایی را جدی بگیرند. این تحولات در شرایطی رخ می‌‌دهد که اخیرا دایا دوگینا، دختر مشاور پوتین در یک حمله تروریستی کشته شد. برخی این گمانه را مطرح می‌‌کنند که روسیه احتمالا انتقام سختی خواهد گرفت. نیروهای اطلاعاتی روسیه مدعی‌‌اند که این حمله توسط نیروهای اوکراینی صورت گرفته است. در این خصوص البته اختلافاتی وجود دارد. درحالی‌که برخی از نفوذ دوگین در داخل کرملین می‌‌گویند و حتی او را مغز پوتین خوانده‌‌اند، برخی با رد این ادعا می‌گویند وی نفوذ زیادی در داحل کرملین ندارد. برای سال‌ها، تحلیلگران و ناظران دیدگاه‌های متضادی درباره سطح نفوذ واقعی این ایدئولوگ ۶۰ساله در میان نخبگان سیاسی مسکو ارائه کرده‌‌اند.

کمک بایدن به کی‌‌یف

مقامات ایالات متحده می‌‌گویند که دولت جو بایدن، به زودی قرار است کمک‌‌های اضافی را برای آموزش و تجهیز نیروهای اوکراینی برای سال‌های آینده اعلام کند. این مقامات به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که این بسته قراردادهایی را برای سه نوع پهپاد و سایر تسلیحات، مهمات و تجهیزات تامین می‌‌کند. همچنین سی‌‌ان‌‌ان گفت که بریتانیا و نروژ قرار است به کی‌‌یف «ریزپهپادهایی» تحویل دهند که عمدتا برای حملات انتحاری مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.

چرا حملات روسیه کُند شده؟

وزیر دفاع روسیه می‌‌گوید که کاهش سرعت حمله کشورش به اوکراین یک انتخاب عمدی برای کاهش تلفات غیرنظامیان بوده است. به گزارش الجزیره سرگئی شویگو در نشست وزرای دفاع سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان گفت: «همه کاری انجام می‌‌شود تا از تلفات غیرنظامیان جلوگیری شود. البته این سرعت حمله را کاهش می‌‌دهد؛ اما ما این کار را عمدا انجام می‌‌دهیم.» تلاش‌‌های جنگی روسیه در اوکراین در هفته‌های اخیر، پس از عقب راندن نیروهای این کشور از کی‌‌یف در هفته‌های اولیه، پیشرفت کمی داشته است. به گفته موسسه مطالعات جنگ مستقر در واشنگتن دی‌سی، حملات در جنوب و شرق تا حد زیادی متوقف شده است.

سیمای جنگ پس از ۶ ماه

۶ماه جنگ در اوکراین، حاصلش کاشت ترس در اروپا بوده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، اما این جنگ یک تناقض در دل خود دارد: این جنگی است که در آن خشونت و عادی بودن همزیستی پیدا کرده‌‌اند؛ مرگ و ویرانی در جبهه ۱۵۰۰مایلی و کافه‌های مملو از مردم در کی‌‌یف در چند صد مایلی غرب. این جنگی است که به‌‌نظر می‌‌رسد در سنگرها و دوئل‌‌های توپخانه دنبال می‌‌شود؛ درحالی‌که گستره این جنگ بیشتر از مرزهای اوکراین است و نگرانی آمریکایی‌‌ها و اروپایی‌‌ها را به ترتیب از تورم و تامین انرژی در زمستان، افزایش داده است. هیچ‌کس نمی‌‌داند این جنگ چگونه پایان خواهد یافت. ولادیمیر وی.پوتین، رئیس‌‌جمهوری روسیه اعلام کرده است که ما هنوز هیچ کاری را به‌طور جدی شروع نکرده‌‌ایم. ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌‌جمهوری اوکراین که توسط مردمی سرکش و عمدتا طرفدار غرب انتخاب شده است، شانس حل و فصل را کم‌‌اهمیت جلوه داده و از مردم خود خواسته است که فعلا به فکر پایان جنگ نباشند.

در این شرایط سوالی به این قرار مطرح شده است: آیا حمایت غرب در شرایطی که اروپا در حال آماده شدن برای زمستانی با نفت و گاز روسیه است، ادامه خواهد داشت؟ آیا پوتین پس از حملات در کریمه و کشته شدن یک مفسر ناسیونالیست، جنگ را تشدید خواهد کرد؟ و آیا زلنسکی می‌‌تواند عزم ملت خود را در برابر روسیه‌‌ای که مجهز به سلاح هسته‌‌ای است، حفظ کند؟ پوتین اکنون حدود ۲۰درصد از کشور اوکراین را در اختیار دارد. اما به نظر می‌‌رسد که او از هدف اصلی خود یعنی بازگرداندن اوکراین به دامان روسیه دور مانده است و نشانه‌‌ای هم دیده نمی‌‌شود که او آماده است جنگ را متوقف کند. نیمسال پس از آنکه نیروهای روسی در مرز به بهانه تمرینات نظامی جمع شده بودند اما به داخل مرزهای کشور همسایه وارد شدند، حالا جنگ شکل دیگری به خود گرفته و جنگجویان فراقاره‌‌ای هم وارد اوکراین شده‌‌اند.

در آستانه روز استقلال اوکراین، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌‌جمهوری اوکراین دیدگاه روشنی از تهدیدی که کشورش با آن مواجه است، ارائه کرد. زلنسکی روز سه‌‌شنبه هشدار داد که مسکو ممکن است به دنبال حمله در روز ۲۴اوت باشد؛ روزی که یادآور جدایی این کشور در سال۱۹۹۱ از اتحاد جماهیر شوروی است. همچنین سالروز استقلال اوکراین از شوروی، همزمان شده است با ششمین ماه جنگ در این کشور؛ جنگی که موجب کشته شدن هزاران سرباز شده و اقتصاد اوکراین را به‌شدت متزلزل کرده است. مقامات هشدار دادند که روسیه ممکن است با رگبار موشک‌‌های کروز به‌‌دنبال تنبیه کی‌‌یف باشد یا محاکمه‌های اسرای جنگی اوکراینی را در شهر ماریوپل که حالا در تصرف روس‌‌ها است، برگزار کند. اما زلنسکی گفت که مقامات اوکراینی هیچ اقدام احتیاطی فوق‌العاده‌‌ای درصورت ضربه زدن به کی‌‌یف، برنامه‌‌ریزی نکرده‌‌اند.

او در یک کنفرانس خبری گفت که دولت اوکراین به همین شیوه که تاکنون ادامه داده است، پاسخ خواهد داد. در شهرهایی که در امتداد جبهه قرار دارند، در مناطق تحت تصرف روسیه و در مکان‌‌هایی که مورد حملات موشکی دوربرد قرار گرفته‌‌اند، شدیدترین جنگ در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم قابل مشاهده است. اما اوکراینی‌‌ها که به جنگ عادت کرده‌‌اند، پس از شوک اولیه حمله زمستانی روسیه به حالت عادی بازگشته‌‌اند. پس از چند موفقیت اولیه توسط ارتش اوکراین در دفع ارتش روسیه از حملات به کی‌یف و شمال اوکراین، خانواده‌ها برای شروع مدرسه آماده شدند. مشتریان کافه‌های پیاده‌‌رو را شلوغ کرده‌‌اند.

با این حال آندری زاگوردنیوک، وزیر دفاع سابق اوکراین با تاکید بر اینکه کی‌‌یف توانسته است تا در جنگ به خوبی مقابله کند؛ اما این نکته را هم گوش‌‌زد می‌‌کند که اقتصاد در حال سقوط، خطر حملات هوایی و تلفات جنگ فرسایشی می‌‌تواند توانایی اوکراین را برای مقاومت از بین ببرد. او گفت که در پایان ۶ماه، بقا برابر با پیروزی یا حتی یک مسیر روشن به سوی آن دیده نمی‌‌شود. حداقل جنگ از جایی که مسکو امیدوار بود، فاصله زیادی دارد؛ اما ترس اوکراینی‌‌ها از حمله در سالروز استقلال و در ششمین ماه جنگ، در سراسر این کشور سایه افکنده است. ناظران می‌‌گویند این وضعیت عادی در اوکراین شکننده است. ت

لفات جنگ سرسام‌‌آور بوده و هنوز ابعاد کامل آن روشن نشده است. این هفته، والری زالوژنی، فرمانده نیروهای مسلح اوکراین گفت که حدود ۹۰۰۰سرباز اوکراینی در ۶ماه نبرد کشته شده‌‌اند. هرچند زلنسکی در سخنرانی خود در آستانه سالروز استقلال این کشور گفت که هرچه ضربه سخت بود، اوکراین متحمل شده است اما اوکراینی‌‌ها خود را برای بدتر از آن هم آماده کرده‌‌اند. خارکیف تعطیل و منع رفت و آمد، برقرار شد و سربازان گشت اوکراینی با احتیاط در حال چرخش هستند و زلنسکی و مشاورانش فیلم ضبط‌‌شده برای سال‌‌روز استقلال منتشر کردند تا امنیتشان به خطر نیفتد.