0x0 copy

این باعث شد به حوزه انرژی علاقه‌‌‌مند شوم، چرا که می‌‌‌دانستم بر زندگی‌‌‌ها تاثیر می‌‌‌گذارد و می‌‌‌تواند کیفیت زندگی جوامع در نقاط مختلف جهان را بهبود دهد.» از سوی دیگر، او که در منطقه دلتای رود نیجر بزرگ شده بود، متوجه اثرات مخرب آلاینده‌‌‌ها شد و به همین خاطر تصمیم گرفت وارد حوزه گذار انرژی شود. او می‌‌‌گوید: «برای من، تحقق این هدف یک امر شخصی است که باعث کاهش مرگ و میر و بهبود توزیع ثروت می‌‌‌شود. اگر بتوانم به این هدف برسم، می‌‌‌توانم بگویم که موفق بوده‌‌‌ام.»  همزمان با تحولات سرسام‌‌‌آور جهان، دورنمای حوزه انرژی نیز در حال تغییر است. ویندک برای همگام شدن با این تحولات، استراتژی‌‌‌های نوآورانه‌‌‌ای به کار می‌‌‌برد که باعث شده‌‌‌اند در ارائه راه‌حل‌‌‌های انرژی پایدار، پیشگام باشد.

نوسا می‌‌‌گوید: «شرکت ما برای ارتقای عملیاتش در بخش نفت و گاز از تکنولوژی‌‌‌های پیشرفته و تخصص در حوزه انرژی استفاده می‌‌‌کند. ویندک با حضور در خط مقدم پیشرفت‌‌‌ها، استفاده بهینه از منابع را تضمین می‌‌‌کند و فرآیندهایش را بهینه‌‌‌سازی می‌‌‌کند. برخلاف سیستم‌‌‌های رایج فعلی، ما شدیدا متکی بر جمع‌‌‌آوری داده‌‌‌ها هستیم و از هوش مصنوعی اختصاصی خود برای پیش‌‌‌بینی الگوها و سنجش اثربخشی عملیات‌‌‌هایمان در مقیاس ملی استفاده می‌‌‌کنیم.» اولویت این شرکت، تحویل انرژی باکیفیت از هیدروکربن‌‌‌های پاک است. آنها همچنین سعی می‌‌‌کنند در فرآیند گذار به منابع پاک گام‌‌‌های موثر بردارند. این تعهد، نشان‌‌‌دهنده آگاهی این شرکت است. آگاهی نسبت به نیاز به رسیدگی به نگرانی‌‌‌های زیست‌‌‌محیطی و کاهش انتشار کربن. نوسا می‌‌‌گوید؛ «ما رد پای کربن خود را ردگیری می‌‌‌کنیم و فعالانه در تلاش هستیم تا با ارائه محصولات تجدیدپذیر در سراسر قاره آفریقا، رد پای کربن حاصل از عملیات‌‌‌ خود را جبران کنیم.» او معتقد است که یکی از لازمه‌‌‌های بهینه‌‌‌سازی منابع و رشد در حوزه انرژی، مشارکت و همکاری با متخصصان فنی و موسسات مالی است. او می‌‌‌گوید این همکاری‌‌‌ها، تبادل دانش و منابع را ممکن می‌‌‌سازند و در نهایت، منجر به منافع متقابل و موفقیت جمعی می‌‌‌شوند. سه هدف اصلی این شرکت که در شکل‌‌‌گیری مسیرش نقش بسزایی داشته‌‌‌اند عبارتند از: راه‌‌‌اندازی ۱۰ ایستگاه سوخت‌‌‌رسانی خودرو در سراسر نیجریه، توزیع گاز طبیعی، و شارژ مجدد خودروهای برقی. اما در این مسیر چالش‌‌‌هایی نیز وجود دارند که مهم‌‌‌ترین آنها، استقبال مشتریان است. نوسا می‌‌‌گوید: «این محصولات تازه وارد بازار نیجریه شده‌‌‌اند. کمی زمان می‌‌‌برد تا مشتری‌‌‌ها به آنها اعتماد کنند و استفاده انبوه از انرژی‌‌‌ها و تکنولوژی‌‌‌های پاک، صورت پذیرد.» به همین علت، شرکت در تلاش است تا به مشتری‌‌‌ها اطمینان دهد به اندازه کافی به گاز طبیعی و ایستگاه‌‌‌های شارژ دسترسی خواهند داشت. آنها همچنین با سایر فعالان این حوزه، از جمله توزیع‌‌‌کنندگان خودرو  و  تامین‌کنندگان مالی در ارتباطند تا از تحقق اهداف «کربن صفر» در صنعت انرژی اطمینان حاصل کنند. یک نمونه از این همکاری‌‌‌ها با شرکت گاز طبیعی مایع نیجریه است.

نوسا می‌‌‌گوید: «این شرکت، گازطبیعی در اختیار ما می‌‌‌گذارد. ما آن را فشرده و در تاسیساتمان توزیع می‌‌‌کنیم. برای آنکه جمعیت به شکل انبوه به سوخت پاک رو بیاورند، باید امنیت عرضه تامین شود.» اخیرا آمارهای نگران‌‌‌کننده‌‌‌ای منتشر شده که نشان می‌‌‌دهد عدم دسترسی به انرژی پاک برای آشپزی، پیامدهای متعددی برای مردم آفریقا، به ویژه نیجریه در پی داشته، از جمله کاهش سطح سلامت جامعه، آلودگی هوا و محیط زیست و حتی مرگ و میر مردم به ویژه در مناطقی که از هیزم و زغال چوب برای آشپزی استفاده می‌کنند.

نوسا و تیمش پس از شنیدن این خبر، دست به کار شده و در ادامه مسیر به سوی انرژی‌‌‌های پاک، اخیرا پروژه انبوه ۲۰ هزار تن گاز مایع را افتتاح کردند. قرار است به زودی، گاز لازم برای پخت و پز در اختیار یک میلیون خانوار نیجریه‌‌‌ای قرار بگیرد. نوسا با اشاره به آمارها می‌‌‌گوید این تراژدی‌‌‌ها نگران‌‌‌کننده اما قابل پیشگیری‌‌‌اند و تعهد داده که آنها را به حداقل برساند. او معتقد است این پروژه برای بهبود سلامت جامعه و کاهش آلودگی محیط‌زیست، یک ضرورت است. ویندک برای بهینه‌‌‌سازی عملیات‌‌‌هایش و بهبود تصمیم‌گیری‌‌‌ها برای سرمایه‌‌‌گذاری‌‌‌های آینده از ابزارهای جمع‌‌‌آوری و تحلیل داده‌‌‌ها استفاده می‌‌‌کند. همچنین تکنولوژی هوش مصنوعی به آنها در توسعه مدل‌‌‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از اختلال و قطعی انرژی و پیش‌‌‌بینی نتایج عملیات‌‌‌ها و اعمال تغییرات لازم کمک می‌‌‌کند. نوسا امیدوار است که طی سال‌‌‌های آینده به واسطه جایگزینی انرژی‌‌‌های پاک، زمین به جایی بهتر برای زندگی تبدیل شود.

منابع: Medium, Forbes